بندرعباس - خبرگزاری مهر: در سومین روز برگزاری هفتمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی ضامن آهو نمایش صحنه ای "کفشداری" از شهرستان رودان استان هرمزگان به کارگردانی و نویسندگی مصیب داوری به روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش کفشداری که به عنوان هشتمین نمایش این دوره از جشنواره به روی صحنه رفت با استقبال خوبی مواجه شد.

کفشداری نمایشی برگرفته از داستان خاک کفش‌های زائرین حرم مطهر امام رضا(ع) است که با پرداخت و اضافه شدن خیال و بازی‌های فکری به زیبایی حرمت زائرین این حرم متبرک و حرمت کفش داران را به نمایش می‌گذارد.

میلاد صفایی، عاطفه اقتداری، مصطفی داوری، فاطمه علیزاده، محمد باقری، زهره دلاوری و فاطمه وطن دوست از بازیگران و علی درویشی موزیسین و مصطفی متوسل و ابراهیم ذاکری نورپرداز این گروه نمایشی بودند.

تئاتر کودک باید متناسب با نیازهای روز حرکت کند

کارگردان نمایش "کفشداری بیان" کرد: دنیای امروز در حال رشد و پیشرفت به سوی دنیای مدرن است و کودکان به دلیل ارتباط گسترده با دنیای مدرن نیازها و دغدغه های فراوانی دارند که تئاتر کودک باید با حرکت متناسب باید بازگو کننده این دغدغه‌ها باشد.

مصیب داوری پس از اجرای نمایش کفشداری در جشنواره ضامن آهو، عنوان کرد: کار کردن در زمینه تئاتر کودک و نوجوان بنا به تأثیر پذیری فراوانی که این قشر دارند بسیار سخت و حساس است و برای همین کارگردانان باید با علم روز و بینش قوی برای کودک و نوجوان اثر هنری خلق کنند.

وی تصریح کرد: تئاتر به عنوان یک فرهنگ که می‌تواند در جامعه تأثیر فراوانی داشته باشد باید مورد حمایت بیشتری از سوی سازمانها و نهادهای ذیربط قرار بگیرد تا بتوان در فضای خوب کارهای خوب ارائه داد.

این فعال هنری در ادامه درباره اجرای تئاتر کفشداری در جشنواره ضامن آهو نیز عنوان کرد: نوشتن نمایشنامه و کارگردانی این کار بر عهده خودم بود و با توجه به اینکه کار در مدت زمان نزدیک به شش ماه به اتمام رسید از  اجرای همکاران در جشنواره راضی بودم.

داوری افزود: از زمان نوشتن نمایشنامه و تا زمان تمرین و اتمام این نمایش هیچ گاه به فکر کسب مقام نبودم بلکه بر ارائه کار خوب و تأثیر گذاری بیشتر تاکید داشتم.

وی در خصوص مشکلات کار تئاتر در شهرستان‌های کوچک نیز بیان کرد: در شهرهای کوچک به دلیل شناخت کمتر خانواده‌ها با این هنر افراد کمتری به سمت این نوع هنر کشیده می‌شوند و متأسفانه شهرهای کوچک در فراوانی بازیگر و یا عروسک گردان با محدودیت مواجه هستند.

کارگردان و نویسنده نمایش کفشدار درباره گرایش به اجرای نمایش عروسکی نیز تصریح کرد: به دلیل سختی‌ها و مشکلاتی که این نوع از تئاتر دارد علاقه ای به کار در این حوزه ندارم.

آشنایی با هنر نمایش باید از دوران کودکی آغاز شود

بازیگر نقش اول تئاتر "کفشداری" بیان کرد: ایجاد خلاقیت یکی از خصوصیات بارز هنر نمایش است که برای رسیدن به آن باید آموزش را از دوران کودکی آغاز کرد.

عاطفه اقتداری درباره بازی در نمایش کفشداری گفت:از سال 85 کار بازیگری را آغاز کردم و همراهی با این گروه و بازی در این نمایش یکی از بهترین تجربه های زندگی‌ام بود.

وی در ادامه درباره مشکلات کار نمایش عنوان کرد: من به دلیل مشکلات خانوادگی با سختی زیادی این گروه را همراهی کردم اما خوشبختانه توانستیم این نمایش را به جشنواره رسانده و بهترین اجرا را داشته باشیم.

این فعال هنری افزود: به دلیل اینکه تجربه‌ام در کار بازیگری صحنه ای بوده و هنوز هم حس می‌کنم چیزهای زیادی را باید یاد بگیرم علاقه ای به کار در عرصه نمایش عروسکی ندارم.

بازیگر نقش اول نمایش کفشداری در ادامه گفت: تا کنون در شش نمایش صحنه ای بازی و اولین بار است که به عنوان بازیگر در جشنواره ضامن آهو حضور دارم.

اقتداری درباره حضور فعال زنان در عرصه نمایش نیز بیان کرد: به دلیل عدم شناخت و آشنایی خانواده‌ها با هنر نمایش همچنین محدودیت‌های اجتماعی و خانوادگی به ویژه در شهرهای کوچک زنان حضور کم رنگی در عرصه نمایش دارند و در واقع بازیگر زن بسیار کم است.

وی در ادامه درباره راهکارهای حضور فعال زنان در عرصه نمایش نیز تصریح کرد: آموزش در مدارس، فرهنگ سازی از طریق رسانه های جمعی و همچنین اجرای عموم تئاتر برای خانواده‌ها به صورت مداوم باعث آشنایی و شناخت خانواده‌ها با این هنر اصیل می‌شود.

تئاتر خوب باید بیننده را به تفکر وادارد

بازیگر تئاتر "کفشداری" بیان کرد: تئاتر خوب باید بیننده را به تفکر وادار کند و گوینده دغدغه‌ها و مشکلات جامعه خود باشد.

میلاد صفایی در خصوص اجرای نمایش کفشداری در جشنواره ضامن آهو گفت: نمایش کفشداری از شروع تا به پایان رسیدن آن به صورت کارگاهی انجام شد و در هر مرحله بر حسب نیاز افرادی به این گروه اضافه می‌شدند و نمایشنامه شکل محکم‌تری به خود می‌گرفت.

وی درباره مشکلات این گروه برای رسیدن به جشنواره نیز عنوان کرد: به دلیل مشکلات مالی و همچنین زمان‌بندی که اعضا باید انجام می‌دادند گروه برای رسیدن به جشنواره با مشکلات زیادی روبه رو شد ولی به دلیل اینکه این جشنواره مزین به نام امام رضا(ع) بود خوشبختانه به بهترین شکل به اجرای عموم جشنواره رسید.

این فعال هنری در خصوص تجربه خود در عرصه نمایش تصریح کرد: نمایش‌های زیادی را تا کنون بازی کرده‌ام که بیشتر آن‌ها صحنه ای و برای گروه سنی بزرگسال بوده اند اما بازی برای نمایش کودک نیز تجربه بسیار زیبا و خوبی برایم بود.

صفایی در مورد علاقه ‌مندی‌ اش به کار در تئاتر عروسکی نیز بیان کرد: علاقه بسیار زیادی به کار در عرصه عروسک گردانی دارم اما متأسفانه با توجه به شرایط و امکانات تا کنون موفق به بازی در این نوع نمایش نشده‌ام.

هفتمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی ضامن آهو از ۲۰ الی ۲۳ شهریور ماه در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار می شود.