نیر – خبرگزاری مهر: مشاور عالی رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی گفت: تاکنون بالغ بر دو هزار و 400 بازی در استانهای مختلف کشور شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رسول کلهر شامگاه جمعه در حاشیه جشنواره بازی های بومی محلی شمال غرب کشور به خبرنگار مهر اظهار داشت: بسیاری از این بازی ها در شکل کلی اشتراکات زیادی داشته و به دلیل نامگذاری، گویش متفاوت و تفاوتهای کوچک در نحوه اجرا به صورت بازی جداگانه ای شناسایی شده اند.

وی با بیان اینکه پنج هزار گویش در استانهای مختلف شناسایی شده است، تاکید کرد: هر کدام از استانها نزدیک به 200 بازی بومی محلی دارند.

به گفته کلهر با حذف بازی های مشترک تعداد بازی های بومی محلی در سطح کشور به 500 مورد خواهد رسید.

وی عمده تمرکز جغرافیایی بازی ها را در نوار شمالی کشور عنوان کرد و افزود: به دلیل تلطیف آب و هوا، وجود جنگلها و کوچ عشایر تنوع و تعداد بازی در این منطقه بیشتر است.

استفاده از ابزار بومی در بازی ها

کلهر تاکید کرد: با این وجود ابزارهای مورد استفاده در بازی ها متناسب با اقلیم منطقه است.

وی افزود: به عنوان مثال بازی های مناطق کوهستانی بیشتر با کمک سنگ بوده و در مناطق جنگلی چوب و در دشتها بازی های گروهی دویدنی بیشتر به چشم می خورد.

مشاور عالی رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی مرجع احیای بازی های بومی محلی را این فدراسیون عنوان کرد و افزود: تا پایان سال جاری برنامه احیای پنج بازی بومی محلی شامل الک دولک، خوزکه(گردو بازی)، خانه بازی، یه قول دو قول و لی لی در دستور کار فدراسیون است.

کلهر معتقد است برگزاری جشنواره های بازی های بومی محلی در سطح محلی، منطقه ای و نهایتا ملی و قهرمانی می تواند در راستای شناسایی و معرفی مجدد بازی ها و برنامه ریزی برای احیای آن نقش داشته باشد.

آماده تعامل با آموزش و پرورش هستیم

وی در خصوص برنامه های احیای بازی های بومی محلی در زنگهای ورزش مدارس تصریح کرد: این برنامه ها بدون استفاده از کارشناسان ورزشی و توسط خود مدارس اجرا می شود.

کلهر با یادآوری جلسات متعدد با مسئولان مربوطه آموزش و پرورش تاکید کرد: تاکنون برنامه مشترکی برای احیای بازی های بومی محلی با کمک آموزش و پرورش اجرا نشده است و فدراسیون آماده تعامل با این نهاد است.

وی همچنین امضای تفاهم نامه با سازمان دانشجویی را یادآور شد و افزود: در راستای این تفاهم نامه دانشگاه باید از توان و تخصص علمی خود برای احیای بازی های بومی محلی استفاده کند.

مشاور عالی رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی در خصوص اعتبارات این فدراسیون تاکید کرد: با وجود درخواست اعتبار 110 میلیارد ریالی تنها شش میلیارد ریال از آن تامین شده است.

وی تاکید کرد: در سال جاری افزایش اعتبار نداریم که به تبع در فعالیت هیئتهای استانی تاثیر خواهد داشت.

به گفته کلهر جشنواره بازی های بومی محلی پس از استان اردبیل در استانهای خراسان شمالی و خراسان جنوبی با هدف برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در خراسان  و کشتی باشال در گرگان برگزار خواهد شد.