اراک – خبرگزاری مهر: اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان مرکزی پس از سه روز رقابت بین 10 گروه اجرایی با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از سه روز رقابت بین 10 گروه اجرایی از چهار شهراراک، خمین، دلیجان و ساوه، برترین های جشنواره با رای داوران حمیدرضا نعیمی، ژوبین غازیانی و ایوب آقاخانی جشنواره  شامگاه جمعه به کار خود پایان داد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این مراسم گفت: توجه به هنر در تکامل جامعه نقش بسزایی دارد و قطعا هنر تئاتر به دلیل ارتباط زنده تاثیرگذاری بیشتری دارد.

مهدی قاسمی با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین جشنواره تئاتر گفت: 10 اثر برتری که به این جشنواره راه پیدا کرده بودند دارای محوریت های تاریخی، اجتماعی، مذهبی و کمدی بودند که باعث ایجاد تنوع در برگزاری جشنواره شد.

وی همچنین با اشاره به استقبال هرساله مخاطبین از جشنواره اظهار کرد: متاسفانه امسال جشنواره شرایطی را پیدا کرد که برای هر اجرا کمتر از 100 تماشاگر وارد سالن شد و این نارضایتی بسیاری را به همراه داشت.

قاسمی با  اشاره به مخاطب محوری در ارائه اثار گفت: اینکه برخی کارگردانان اصرار به اجرا در باکس داشتند غیرضروری بود و موجب از دست دادن مخاطب و همچنین ضربه به اجراهاشان شد.

معاون فرهنگی ارشاد افزود: در مقطع حساس کنونی و گسترش فضای سایبری و اینترنت، تئاتر می تواند با ورود به موضوع های متنوع در بازشناسی هویت انسانی و بازپروری مکارم اخلاقی و ماندگاری آن تاثیر بگذارد.

برگزاری جشنواره دفاع مقدس استان

قاسمی لزوم این حرکات را تعامل دو سویه هنرمندان و متولیان فرهنگ و هنر دانست و افزود: مسئولین فرهنگی استان باید حمایت معنوی و مادی خود را از هنرمندان دریغ نکنند.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری ها برای  گرفتن زمینِ پلاتو در حال انجام است که البته  در مراحل بعدی تلاش و همکاری هنرمندان تئاتر استان را می طلبد.

قاسمی همچنین از برگزاری جشنواره دفاع مقدس استان" یاقوت های سرخ " در پنجم آذر امسال خبر داد.

در ادامه علیرضا گلستانی عراقی دبیر جشنواره گفت: پس از اعلام فراخوان جشنواره 26 اثر  به دبیرخانه جشنواره رسید که پس از بازبینی  توسط رضا مهدوی هزاوه، یدالله کریمی و مهدی ذره، 10 اثر به بخش رقابتی جشنواره راه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه  منتحبین جشنواره به مرحله منطقه ای و در صورت موفقیت به فجر راه پیدا خواهند کرد، افزود: خوشبختانه در سال های اخیر استان مرکزی هر ساله یک نماینده در فجر داشته است که نشان دهنده تلاش و عشق هنرمندان این استان در کنار تمامی کمبود امکانات است.

گلستانی حمایت مسئولین فرهنگی از هنرمندان را مهم عنوان و اظهار کرد: یاری هنرمندان فقط بر عهده فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه تمامی سازمان های فرهنگی چون شهرداری و شورای شهر نیز باید در این عرصه ورود پیدا کنند.

باکس به کیفیت آثار لطمه زد

وی با اشاره به اینکه تمامی کارگردان امسال، اجرای در باکس را انتخاب کرده بودند، تصریح کرد: قبل از برگزاری جشنواره این درخواست که برخی کارها در قاب صحنه ای اجرا برود مطرح شد ولی در نهایت هر دو سالن برای اجرای باکس داربست زده شد که البته به کیفیت آثار نیز لطمه زد.

گلستانی از مسئولین فرهنگی استان خواست تا ساخت باکس را در اولویت قرار دهند وافزود: امیدواریم در همین راستا تمامی شهرهای استان به سالن بلک باکس مجهز شوند تا شاهد داربست زدن های مجدد نباشیم.

پس از اجرای نمایش پیشکسوتان توسط عباس سلطانی، حشمت رفیعی و ناصر کریمی نیک و همچنین اجرای نمایش طنز جشنواره توسط ستاد اجرایی نوبت به خواندن بیانیه هیئت داوران شد.

ژوبین غازیانی نماینده مرکر هنرهای نمایشی بیانیه هیئت داوران را خواند. در بخشی از این بیانیه خطاب به مسئولین استان آمده بود که استان مرکزی پر از استعدادهای درخشان در رشته های مختلف هنری است که توجه بیشتر به امر ساخت و تاسیس فضاهای ساختمانی کاربردی هنری و تجهیز سالن های با قابلیت اجرای تئاتر حرفه ای در مرکز استان و دیگر شهرستان هاست.

وی افزود: رسالت شما به بار نشسته و این افراد مستعد، هدفمند و یا انگیزه به کارهای خود ادامه دهند که این خود بزرگترین قدم در پیشگیری از بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و معضل بزرگ مهاجرت از شهر و زادگاه خواهد بود و به این افراد به چشم سرمایه نگاه کنید.

در بخش دیگر بیانیه توجه هنرمندان به مواردی چون: توجه هرچه بیشتر به نظم در اجراها ، استفاده از قوه خلاقه  در طراحی حرکات و کارگردانی متون بر مبنای سالن ها و بضاعت موجود، ارایه دقیق اطلاعات آثار خود در بروشور به تفکیک و بر مبنای اصول حرفه ای جلب شده بود.

پس از بیانیه نوبت به مهم ترین بخش اختتامیه اعلام نفرات برتر جشنواره رسید که در این بخش ایوب آقاخانی پشت تریبون رفت و آثار برتر را به شرح زیر معرفی کرد: بخش موسیقی: عنوان برگزیده این بخش به طور مشترک به "میلاد مشهدی خان" آهنگساز نمایش " کی؟!" و محمودرضا خلیلی" آهنگساز نمایش " فلان و چنان حکومت خان جان" رسید.

بخش طراحی لباس: عنوان برگزیده به " محمد محمدی" طراح لباس نمایش " فلان و چنان حکومت خان جان" داده شد.

بخش طراحی صحنه: در این بخش " جواد روستایی" برای نمایش" قطعات جا مانده از یک جنایت معمولی" عنوان برگزیده را کسب کرد.

بخش بازیگری خانم ها: جایزه دوم این بخش نیز به طور مشترک به خانم ها " نفیسه مهری" برای بازی در نمایش " هملتک"، " مریم رزازی" برای نمایش" قطعات جامانده از یک جنایت معمولی" و " حمیده متولی" برای بازی در " کی؟!" رسید.

 جایزه سوم به طور مشترک به تمامی بازیگران خانم نمایش " فلان و چنان حکومت خان جان" خانم ها " معصومه باقری"، " فاطمه قاسمی"، " نگار سرلک"، " نازنین صالحی" و"مهناز حسینی" رسید.
هیئت داوران در این بخش انتخابی برای جایزه اول نداشت.

بازیگری آقایان: در این بخش رتبه نخست بازیگری را " محمد جواد شریفی"  بازیگر" هملتک" کسب کرد.

جایزه دوم هم مشترکا به " سعید حران اف" برای بازی در " یاهو پرپا" و " جواد روستایی" برای " قطعات به جا مانده از یک جنات معمولی" رسید.

 جایزه سوم به طور مشترک به آقایان " پوریا رضایی" برای نمایش" هملتک" و " عادل عزیزنژاد" برای نمایش " کی؟!" رسید.

بخش کارگردانی : در این بخش جایزه اول به " مهدی محمدی" کارگردان " فلان و چنان حکومت خان جان"، جایزه دوم به " افق ایرجی " برای کارگردانی " هملتک" و جایزه سوم به طور مشترک به " جواد روستایی" برای " قطعات به جا مانده از یک جنایت معمولی" و شهرام سلطانی" برای " کی؟!" داده شد.

 بخش نمایشنامه نویسی: رتبه اول این بخش را "شهرام سلطانی" برای نوشتن " کی؟!"، رتبه دوم را " محسن ایرجی" برای " هملتک" و رتبه سوم را " قاسم اسماعیل دهکردی" برای " قطعات به جا مانده از یک جنایت معمولی" کسب کرد.

و دو نمایش " هملتک" و " فلان و چنان حکومت خان جان" به عنوان نمایش های برگزیده به جشنواره منطقه ای راه یافتند.

گفتنی است بیست و پنجمین جشنوارخ تئاتر استان مرکزی از 27 تا 29 شهریور ماه با حضور ده نمایش "آپارتمان"، " خیال خم آ..."، "جناب آمفتامین"، " یاهو پرپا"، "همه چیز درباره خانم شین"، "هملتک" و " کی؟!" از اراک ، " بچه سارافینا" از دلیجان، " فلان و چنان حکومت خان جان" از خمین و " قطعات جامانده از یک جنایت معمولی" از ساوه برگزار شد.