حضور نخستین نماینده مسلمان و ناتوانی حزب دموکرات آزاد از راهیابی به پارلمان آلمان از جمله نتایج جالب انتخابات این دوره بوندستاگ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، انتخابات پارلمانی آلمان که روز یکشنبه برگزار شد نتایج جالبی به دنبال داشت. در این انتخابات همانطور که انتظار می رفت اتحادیه دموکرات و سوسیال مسیحی به رهبری "آنگلا مرکل" توانست با کسب 41.5 درصد آرا، اکثر کرسی ها را از آن خود کند. اما اتفاق مهمی که افتاد ناتوانی حزب دموکرات آزاد (FDP) در راهیابی به پارلمان آلمان (بوندستاگ) بود. این حزب تنها با 4.8 درصد آرا نتوانست شرایط لازم برای این کار را که کسب 5 درصد آرا است، احراز کند.

به این ترتیب مرکل همپیمان اصلی خود برای تشکیل دولت را از دست داد و این بار ناچار است برای ادامه زمامداری با یکی از احزاب سبزها و یا سوسیال دموکرات (SPD) ائتلاف کند. این در حالی است که مرکل برای ائتلاف کردن با این دو حزب باید آنها را در برخی خطوط قرمز خود از جمله مالیات، بسته کمکی یورو و یا سیاست های مرتبط با خانواده شریک کند.

آنگلا مرکل یک روز پس از انتخابات اعلام کرد نخستین تماس ها را با "زیگمار گابریل" رئیس SPD گرفته و تلاش ها برای برگزاری نشست هایی با مقامات حزب سبزها در حال انجام است. مرکل پیشتر نیز تجربه کار با سوسیال دموکرات ها را دارد. حزب وی بین سال های 2005 تا 2009 در ائتلاف با SPD سیاست های تقریبا یکدستی را به اجرا گذاشت. هر چند بروز بحران اقتصادی سبب اختلاف نظر آنها در برخی مسائل شد.

در چنین شرایطی تردیدهایی در مورد پیوستن به دولت مرکل در حزب سوسیال دموکرات دیده می شود. "آندرئا ناهلز" دبیرکل این حزب در این رابطه می گوید ائتلاف بین دموکرات مسیحی ها و سوسیال دموکراتها (ائتلاف بزرگ) موضوع از پیش تعیین شده ای نیست. به گفته وی در درون حزب سوسیال دموکرات تردید زیادی برای تشکیل ائتلاف بزرگ به چشم می خورد.

گزارش ها همچنین حاکی است مذاکراتی برای سهیم کردن حزب چپ ها در دولت ائتلافی آغاز شده است. چپ ها با شعارهای جوان پسند خود توانستند با 8.6 درصد آرا سومین پیروز انتخابات روز یکشنبه باشند و از این رو بیش از سبزها از قدرت چانه زنی برای راهیابی به کابینه مرکل دارند.

اما نتایج انتخابات پارلمانی روز یکشنبه چیزی نبود که مورد انتظار حزب سبزها باشد به گونه ای که کسب 8.4 درصد آرا به نوعی برای سبزها شکست به شمار می رود. از همین رو است که "کلاودیا روث" رهبر سبزها اعلام کرده در راستای پذیرش این شکست از سمت خود کناره گیری می کند. روث در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد در انتخابات هیئت رئیسه بوندستاگ در پاییز دیگر به نمایندگی از حزبش نامزد نمی شود. وی در خصوص ائتلاف با احزاب پیروز انتخابات نیز گفته است با پذیرش برخی شرایط که لازمه نزدیکی مواضع سبزها با دموکرات مسیحی ها است، ائتلاف با مرکل را می پذیرد.

در این میان بدترین سرنوشت در انتظار حزب دموکرات آزاد بود. این حزب برای نخستین بار پس از جنگ جهانی نتوانست به پارلمان راه یابد، اتفاقی که "فیلیپ روزلر" رهبر FDP را در آستانه کناره گیری قرار داده و مسئولان آن را به فکر بازنگری در سیاست هایشان انداخت. نتیجه ای که در این دوره از انتخابات نصیب دموکرات آزاد شد تنها یک سوم میزان آرای این حزب در انتخابات 2009 بود. جالب این جا است که آنها در این سال با کسب 14.6 درصد آرا بهترین نتیجه را در طول دوره های مختلف انتخابات پس از جنگ به دست آورده بودند. در واقع روند افول حزب دموکرات آزاد از 2011 کلید خورد. در آن زمان "گیدو وستروله" رهبر سابق حزب دموکرات آزاد به دلیل انتقادها از سیاست خارجی آلمان در زمان مداخله غرب در لیبی و کاهش شدید میزان محبوبیت این حزب، ناچار به کناره گیری شد.

به این ترتیب دموکرات آزاد باید برای نخستین بار نقش اپوزیسیون خارج از پارلمان را در صحنه سیاسی آلمان بازی کند. نتایج ضعیف در این انتخابات همچنین موجب خدحافظی زودهنگام روزلر 45 ساله از سیاست شد. این در حالی بود که روی کار آمدن سیاستمداران جوان در حزب دموکرات ازاد امیدواری هایی را در بین هواداران حزب به وجود آورده بود.

از سوی دیگر شکست مذکور که به دنبال خود کاهش منابع مالی حزبی را به دنبال دارد، آینده تشکیلات این حزب را نیز تغییر می دهد. اکنون با توقف فعالیت های این حزب در زمینه های مختلف، حدود 600 نفر از اعضای آن در آستانه بیکاری قرار گرفته اند. بسیاری از این افراد امیدوارند بتوانند دست کم کاری در دستگاه عریض و طویل حزب حاکم دمکرات مسیحی به دست آورند.

از دیگر اتفاقات جالب این انتخابات راهیابی نخستین مسلمان به بوندستاگ در تاریخ آلمان است. بر این اساس "جمیله گیوسوف" 35 ساله با اصالت ترکی-یونانی نخستین مسلمانی است که به جمع نمایندگان پارلمان راه می یابد. گیوسوف جزو  نمایندگانی است که از بین مهاجران آلمانی شده در این دوره در نهاد قانونگذاری آلمان فعالیت خواهند کرد. بر اساس نتایج انتخابات بوندستاگ شمار نمایندگان با پیشینه مهاجرتی از 21 نفر در دوره پیشین به 34 نفر افزایش یافته است.

گزارش : فریدون ناعمی