بروجرد - خبرگزاری مهر: در حالی شهر بروجرد همچنان شاهد اکران "آلاینده" ها در جای جای شهر است که سرمایه گذار بخش خصوصی از مانع تراشی ها در مسیر انجام کار خود گلایه مند و البته نگران سرمایه خود است.

به گزارش خبرنگار مهر، سال 84 بود که یک زمین با مساحت 230 هکتار به ساخت شهرک مشاغل مزاحم در بروجرد اختصاص پیدا کرد و در سال 87 طی مراسمی با حضور شهردار، فرماندار و شورای اسلامی شهر و سرمایه گذار بخش خصوصی کلنگ احداث این شهرک برزمین زده شد.

این در حالیست که متاسفانه با گذشت چندین سال از کلنگ زنی تا کنون تنها 30 درصد از پروژه اجرا و حتی زیر ساختهای لازم برای انتقال صنوف نیز آماده نشده و این پروژه همچنان به حال خود رها شده است.

این وضعیت علاوه بر اینکه روند انتقال صنوف آلاینده از شهر را با مشکل مواجه کرده است می رود تا تجربه عدم حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در بروجرد و به نتیجه نرسیدن پروژه های اجرا شده توسط سرمایه گذاران را بار دیگر تکرار کند.

نگرانی سرمایه گذار شهرک صنوف آلاینده بروجرد

این در حالیست که سرمایه گذار پروژه شهرک صنوف آلاینده بروجرد عصر یکشنبه در کمیسیون نظارت اداره صنعت معدن و تجارت بروجرد عنوان کرد که طی چند سال گذشته برای احداث شهرک مشاغل آلاینده با مشکلات عدیده ای روبرو بوده است.

روزبهانی عنوان کرد که در همان اوایل آغاز کار خود حدود 800 میلیون تومان برای عوارض شهرداری به شهردار وقت پرداخت کرده است.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت بلاتکلیف سرمایه گذاری خود در این شهرک ادامه می دهد: آروزی قلبی من احداث این شهرک در بروجرد است اما در این مدت دچار خسارت شده ام و تاکنون هیچ کاری از پیش نبرده ام و نگران آینده سرمایه گذاری خود در بروجرد هستم.

این سرمایه گذار می گوید: در سال 88 طبق مصوبه شورای شهر بروجرد قرار شده که عملیات اجرایی زیرساختها شامل جدول، فضای سبز ، روشنایی و ...را خودم انجام داده و در مقابل به شهرداری عوارضی پرداخت نشود که مورد قبول شهردار وقت واقع نشد.

روزبهانی ادامه می دهد: در حال حاضر مشکل اصلی ما نبود جاده دسترسی به پروژه و مشخص نشدن نقطه شروع کار است که در این مدت با ارسال نامه های متعدد به متولیان امر برای پیگیری و اجرای عملیاتهای لازم هنوز جوابی دریافت نکرده ام.

قول شهردار برای رفع مشکل معارضین زمین شهرک صنوف آلاینده بروجرد

شهردار بروجرد نیز در این باره به ضرورت اجرای پروژه شهرک صنوف آلاینده اشاره کرده و می گوید: به دلیل نوع فعالیت این گونه مشاغل در سطح شهر و آلودگیهای ناشی از فعالیت آنها ضروری است که این واحدهای آلاینده از بدنه شهر جدا شوند.

منوچهر یوسفی می گوید: این مجموعه باید از شهر فاصله گرفته تا نوع خدماتی که به مردم ارائه می دهند در راستای منافع عموم باشد و مزاحمتی هم برای شهروندان ایجاد نکنند.

وی ادامه می دهد: با این تفاسیر احداث شهرک مشاغل مزاحم در شهر بروجرد بسیار ضروری بوده و این پروژه به عنوان یک موضوع مهم در اولویت کار شهرداری بروجرد قرار گرفته است.

یوسفی با اشاره به مشکلات سرمایه گذار پروژه قول داد که به سهم خود مسئله معارضین زمین شهرک مشاغل مزاحم را حل کند و بیان داشت نگاه مدیران شهرستان احداث و عملیاتی شده این پروژه بزرگ در بروجرد است.

تلاش مجموعه شهرداری بروجرد حمایت از سرمایه گذاران است

مدیر خدمات شهری شهرداری بروجرد نیز از تدابیر شهرداری برای رفع مشکل احداث شهرک صنوف آلاینده می گوید و یادآور می شود که مجموعه شهرداری به دنبال جذب سرمایه گذار در شهرستان هستند.

احمد عبدی زاده با یادآوری اینکه نبود شهرک مشاغل مزاحم برای شهر به عنوان یک کمبود تلقی می شود، می گوید: برای حل مشکلات این پروژه باید به سرمایه گذار و مدیران فرصت لازم داده شود تا با یک برنامه ریزی درست به احداث هرچه سریعتر آن اقدام کنند.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی ناشی از فعالیت مشاغل آلاینده در سطح شهر معتقد است که شکل گیری شهرک مشاغل مزاحم در راستای خدمات دهی به شهروندان است و می طلبد که همه در این زمینه کمک کرده تا این شهرک همانند دیگر شهرکها هرچه سریعتر به سرانجام برسد.

عبدی زاده می گوید: باید از سرمایه گذاران در این بخش حمایت کنیم چرا که بازخورد ساخت این شهرک به آرامش شهر و شهروندان برمی گردد.

تجربه های خسارت باری که تکرار می شوند

به هر روی تجربه احداث شهرک صنوف آلاینده بروجرد با مشارکت بخش خصوصی و نگرانیهای سرمایه گذار این پروژه نشان می دهد که متاسفانه حمایت چندانی از سرمایه گذاران برای اجرای پروژه های زیرساختی در این شهرستان صورت نمی گیرد.

این تجربه که پیش از این در پروژه های دیگر به ویژه در بخش عمران شهری بروجرد نیز تکرار شده حکایت از فرصت سوزی در زمینه جذب سرمایه گذاران در شهرستان بروجرد دارد، حکایتی که تکرار آن می تواند توسعه شهرستان بروجرد را در ابعاد مختلف با چالشی جدی مواجه کند.

پیش از این سرمایه گذاران دیگر پروژه های زیرساختی بروجرد از جمله مجتمع هشت بهشت و پروژه های مجموعه فدک این شهر نیز از کم توجهی به سرمایه گذاران در این شهرستان انتقاد کرده بودند.

به هر روی استمرار این وضعیت می تواند توسعه شهرستان بروجرد را در زمینه جذب سرمایه گذاران که یکی از اولویت های مهم استانهای مختلف کشور با توجه به اجرای اصل 44 قانون اساسی است را مشکلاتی مواجه کند؛ مشکلاتی که به نظر می رسد باید متولیان امر قبل از وقوع آن آستین همت را بالا بزنند.