قشم - خبرگزاری مهر: رئیس هیئت مدیره جامعه آژانس داران قشم علیرغم یک ربع قرن فرصت در منطقه آزاد قشم و وجود ثروت زیاد، منطقه آزاد را از رسیدن به اهدافش در تمامی بخش های مدنظر قانونگذار اعم از گردشگری، پتروشیمی، صنعت، نفت و گاز را ناکام توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالجواد کمالی چهارشنبه شب در مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری که در سالن مرکز رشد منطقه آزاد قشم برگزار شد، جاذبه های طبیعی و گردشگری قشم را نعمات خدادادی منحصر به قشم دانست و بر لزوم حفظ و صیانت از ارزش های این صنعت برای نسل های آینده تاکید کرد.

کمالی هدف قانونگذاران را از تشکیل منطقه آزاد قشم تولید ثروت دانست و تصریح کرد: تولید ثروت بر اساس دانش و علم، و بر اساس پیوند به اقتصاد ملی و جهانی باید شکل می گرفت.

کمالی علیرغم  یک ربع قرن فرصت در منطقه آزاد قشم و وجود ثروت زیاد، منطقه آزاد را از رسیدن به اهدافش در تمامی بخش های مدنظر قانونگذار اعم از گردشگری، پتروشیمی، صنعت، نفت و گاز را ناکام توصیف کرد.

وی تشریح کرد: در بخش تجارت بعد از 23 سال ادعای تجاری بودن قشم هنوز نیروی کار انسانی در گرمای 50 درجه جنس را از لنج تخلیه می کند.

وی در بحث انتقادهای گردشگری با بیان اینکه ابتدا یک سوزن به خودمان باید بزنیم و یک جوالدوز به دیگران، اظهار داشت: دوستان گفتند از گرما به عنوان یک فرصت و تبدیل تهدید به فرصت باید استفاده کنیم، من می خواهم از دوستان بپرسم ما با سرمایش چه کردیم که حالا گرمایش را می خواهیم تبدیل به فرصت کنیم.

وی ادامه داد: اگر این شعار درست باشد که گرما را می خواهیم تبدیل به یک فرصت کنیم، در بسیاری از این اماکن گردشگری باید دوش های سیار مستقر کنند.

کمالی گفت: بزرگمردی آمد و یک دهه فجر برای ما آفرید و ما نشستیم چشم انتظار، تا در آن تاریخ چند تا مسافر بیاید و آمار اعلام کنیم،

وی ادامه داد: ما اینجا نشستیم که امسال 500 تا خودرو بیشتر آمده است به قشم، ما با این افزایش گردشگر چه گلی به سر مسافر زده ایم؟ آمار مردم محلی و بومی قشم را جزو آمار گردشگر به حساب آوردیم و آمارها را بالا بردیم.

مدیر آژانس داران قشم با اشاره به وضعیت نامناسب جاده های گردشگری گفت: جاده غار نمکی ستون فقرات مسافر را می شکند و اگر چهار تا جاده شوسه ای آن اطراف می بینیم به برکت دفاع مقدس ساخته شده، و گرنه این جاده را هم نداشتیم.

وی با اشاره به وضعیت قایق های مسافر بر به جنگل های حرا گفت: بعد از یک ربع قرن زعامت منطقه آزاد، آیا این وضعیت مناسب و در شان یک گردشگر است؟ باید بدلیل این فرصت سوزی ها، با وجود نعمات خدادادی جاذبه های طبیعی، پاسخگوی آیندگان باشیم.

کمالی با اشاره به سیاست های چالش زای سال های اخیر سازمان منطقه آزاد که درآمدهای خود را بر فروش زمین های جزیره متمرکز کرده بود، اذعان داشت: زمین های قشم بلای جان توسعه گردشگری شده است. وی این موضوع را به عنوان یکی از آسیب های عدم توسعه صنعت گردشگری قشم ذکر کرد.

کمالی تصریح کرد: وقتی از راه فروش زمین می توان به درآمدهای کلان دست یافت چه کسی به درآمدزایی از راه گردشگری فکر خواهد کرد. وی این موضوع را به عنوان یکی از دلایل کم توجهی به رونق صنعت گردشگری در سیاست های این سازمان دانست.

کمالی با اظهار تاسف گفت: در سالیان گذشته این نعمات خدادادی را به تاراج دادیم و خوشحالیم که هزینه کردیم. ما مدیران هزینه ای هستیم بی آن که بیندیشیم در مقابل هزینه هایی که برای این شهر شده آیا به همان میزان سرمایه هم جذب شده است؟

به ازای هر پاساژ تجاری در قشم هفت چینی شاغل می شود

کمالی از تمرکز سیاست های گذشته سازمان بر درآمدزایی های ناصواب و غفلت از اهداف اصلی، انتقاد کرد و ساخت و سازهای بی رویه پاساژها و مراکز خرید را در جهت دور شدن سازمان از اهدافش ذکر کرد و همه این موضوعات را باعث عدم توجه بر تولید ثروت پایدار دانست.

کمالی با بیان اینکه پاساژهای قشم محلی برای عرضه جنس های بنجل شده، از ورود فرهنگ بنجل نیز به قشم اظهار نگرانی کرد و ادامه داد: پاساژهای قشم تبدیل به فرصتی برای اشتغالزایی مردم در شهرهای، چین شده است. بر اساس آمارها به ازای هر پاساژ تجاری که در قشم ساخته می شود هفت نفر چینی در شهرهای چین سرکار می روند.

کمالی با انتقادهای تند از سیاست های چالش زای سازمان در سال های اخیر گفت: تا این زمین زبان بسته قشم هست، کسی به فکر توسعه صنعت، تجارت، گردشگری و... نیست.

وی با اظهار تاسف افزود: در این صورت باید همه می شدیم مدیران آژانس املاک، و طبعا کسی به دنبال گردشگر نمی رفت.

وی در مقاطعی تغییرات پی در پی مدیریتی در گردشگری جزیره را یکی دیگر از آسیب ها و آفت های گردشگری قشم برشمرد به طوری که این مدیریت در 23 سال گذشته 23 مدیر را به خود دیده است.

رئیس هیئت مدیره آژانس داران قشم با اشاره به نیاز گردشگران خارجی به نقشه هایی به زبان انگلیسی تهیه نقشه گردشگری قشم را از ضروریات خواند.