۱۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۰۸

اخبار کوتاه هرمزگان/

غارنمکدان قشم ثبت جهانی می شود/شناسایی ۱۱۵قطعه ماهی زینتی در آبهای خلیج فارس

غارنمکدان قشم ثبت جهانی می شود/شناسایی ۱۱۵قطعه ماهی زینتی در آبهای خلیج فارس

بندرعباس - خبرگزاری مهر: رئیس ژئو پارک منطقه آزاد قشم گفت: غارنمکدان قشم طولانی ترین غار دنیا ثبت جهانی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس ژئوپارک منطقه آزاد قشم گفت: با رایزنی هایی که با انجمن غار نوردی انجام شده است در حال انجام دادن دستورالعمل ها هستیم تا به نتیجه نهایی برسیم.

زبیری افزود: غار نمکی قشم طولانی ترین غار دنیا است که برای به ثبت رساندن آن به اطلاعاتی از جمله طول غار ، موقعیت جغرافیایی، نقشه و عکسهایی از غار به عنوان اطلاعات اولیه نیاز است که تا پایان شهریور ماه به صورت پرونده ای کامل به کنوانسیون ثبت آثار جهانی داده می شود.

غار نمکی قشم بطول بیش از ۶ کیلومتر و۸۰۰ متر درسال ۸۴ کشف شد. این غار یکی از عجایب هفتگانه طبیعی در قشم است. وجود قندیل های نمکی در غار که بعضی از انها ۳ کیلومتر طول دارند برزیبایی این غار افزوده است.

شناسایی ۱۱۵قطعه ماهی زینتی در آبهای خلیج فارس

مسئول آزمایشگاه ماهی شناسی بخش ارزیابی و بیولوژی ذخایر آبزیان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: تاکنون ۱۱۵قطعه ماهی زینتی در آبهای خلیج فارس شناسایی شده است.

بهزادی افزود: براساس تحقیقات صورت گرفته در جزایر لارک و کیش ، ماهیان زینتی در صخره های مرجانی زندگی می کنند و از گونه های سطح زی هستند، ذخایر فراوان تری دارند. بیشترین گونه های ماهیان زینتی دوشیزه و ملوان ماهیان هستند.

وی گفت: از دیگر گونه های ماهیان زینتی دلقک ماهیان ، طوطی ماهیان و جراح ماهیان که با مرجانها و شقایق ها همزیستی دارند فراوانی کمتر اما اهمیت اکولوژیکی بیشتری دارند.

بهزادی افزود: دستیابی به بیو تکنیک تکثیر و پرورش گونه های زینتی و اشتغالزایی از اهداف مطالعات کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان است.

برداشت های غیر قانونی ، صید قاچاق، و تخریب زیستگاهها بعلت آشنا نبودن با روش های صید از عوامل موثر بر کاهش جمعیت ماهیان زینتی است. ماهیان زینتی از ماهیان آب شور و شیرین هستند که بعلت رنگ و شکل زیبای خود در تمام مراحل زندگی و یا بخشی از آن مورد توجه عده زیادی از آکواریوم داران قرار می گیرد.

 

 

کد خبر 2109718

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha