دبیر ششمین جشنواره داستان انقلاب می‌گوید: وقت آن رسیده است تا تعریف انقلاب اسلامی برای تبدیل شدن به یک اثر ادبی در قالب این جشنواره تغییر کند و موضوع اعتلای انقلاب هم به عنوان سوژه دستمایه کار نویسندگان کشور قرار بگیرد.

حسین فتاحی دبیر ششمین جشنواره داستان انقلاب که روز چهارشنبه با امضای‌ حکمش توسط محمد حمزه زاده به طور رسمی عهده‌دار این مسئولیت شد در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد این دوره از جشنواره اظهار کرد: آنچه طبق فراخوان جشنواره اعلام شده است حاکی از این است که مهلت دریافت آثار تا پانزدهم مهر ماه است و لذا آثار نویسندگان از نظر کمی و کیفی دیگر برای این دوره از جشنواره تولید شده است و نمی‌توان انتظار ویژه‌ای از آنها داشت.

فتاحی ادامه داد: جشنواره داستان انقلاب در مجموع حرکت ادبی مثبتی بود که در پنج سال گذشته در کشور ما شکل گرفت. ما نباید فراموش کنیم که جشنواره‌هایی از این دست مشوق‌هایی برای هنرمندان به شما می‌روند که به هر شکل مفید هستند، خواه به منظور تقویت انگیزه‌های مادی و خواه بر مبنای تقویت انگیزه‌های هنری. از سوی دیگر این جشنواره‌ها می‌توانند فضایی ایجاد کنند تا نوعی از ادبیات متعهد زمینه رشد پیدا کرده و  در عین حال تعریف مشخصی از حضور انقلاب اسلامی در ادبیات ایجاد و بستری برای رشد آن فراهم شود اما با همه این موارد جشنواره داستان انقلاب هم می‌توانست در پنج سال گذشته در درون خود نگاه‌های تازه‌ای را در درون خود پایه‌گذاری کند.

 دبیر ششمین جشنواره داستان انقلاب افزود: به نظرم بزرگترین آسیب برگزاری چنین جشنواره‌هایی عادی شدن و در روال ثابت قرار گرفتن شیوه برگزاری آنهاست. این فرم ثابت باعث می‌شود که برگزارکنندگان جشنواه به سراغ این نروند که راه و نگاه تازه‌ای را به واسطه جشنواره در ادبیات داستانی انقلاب پایه‌ریزی کنند.

فتاحی افزود: به اعتقاد من وقت آن رسیده که جشنواره داستان انقلاب تعریف تازه‌ای از انقلاب برای حضور در ادبیات بدهد. دیگر می‌توانیم مسائل و دغدغه‌های امروز انقلاب اسلامی را با این جشنواره به ادبیات داستانی انقلاب اسلامی وارد کنیم. باید بپذیریم که انقلاب اسلامی تنها محدود به مبارزات مردم ایران با رژیم پهلوی نیست و اعتلای انقلاب اسلامی در سال‌های پس از پیروزی نیز می‌تواند موضوع رمان انقلاب شود. این موضوع باید در فراخوان جشنواره داستان انقلاب و نیز میزان جوائز آن در نظر گرفته و اعمال شود.

برگزیده سومین دوره جشنواره داتسان انقلاب همچنین گفت: مشکل دیگری که در این جشنواره به چشم می‌خورد مساله دیر منتشر شدن آثار برگزیده و نیز اطلاع رسانی در مورد جشنواره است. باید بپذیریم آثار برگزیده این جشنواره با آثار معمولی متفاوت است و باید به شکلی منتشر شوند که همه به آن دسترسی داشته باشند تا بتواند به جریان سازی ادبی بپردازد، اصلاح این مساله نیز می‌تواند در تغییر نگاه به جشنواره موثر واقع شود.

فتاحی در ادامه با اشاره به داوری آثار در این جشنواره افزود: کار بررسی طبقه‌بندی و ریزش اولیه آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره ششم از همین هفته آغاز می‌شود و در نظر دارم تا پایان مهر ماه نیز هیئت داوران را مشخص کنم. سعی دارم تا حد امکان تفکرات تازه‌ای را در داوری‌ها وارد کنم تا جشنواره نیز فضای تازه‌ای را بر خود ببیند البته اقتضائات موجود را نیز به هر شکل نمی‌شود از ذهن دور نگاه داشت.