خرم آباد - خبرگزاری مهر: هنوز از آخرین مورد آتش سوزی در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد چند روزی نمی گذرد که بازهم از ساعتی قبل، بلوطستان در آتش گرفتار شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، طی ماههای اخیر به طور میانگین هر چند هفته یک بار منطقه حفاظت شده سفید کوه در استان لرستان شاهد آتش سوزی های کوچک و بزرگی بوده است به طوریکه در هر بار آتش سوزی شاهد از بین رفتن بخشی از داشته های ارزشمند این منطقه هستیم.

در آخرین مورد روز شنبه هفته جاری سفید کوه بازهم شاهد آتش سوزی بلوطها و مراتع خود بود تا این حریق نیز بخشی از وسعت منطقه را درگیر کند.

این در حالیست که از ساعتی پیش بار دیگر شعله های آتش به جان این منطقه ارزشمند افتاده به طوریکه هم اکنون دود این آتش سوزی از داخل شهر خرم آباد قابل رویت است تا این روند بسیاری از مردم را نگران کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان در این رابطه به مهر گفت: از ساعتی قبل آتش سوزی در منطقه سفیدکوه خرم آباد آغاز شد که از همان ابتدا تیم ارزیابی این اداره کل راهی منطقه شده است.

محمد حسین بازگیر ادامه داد: علاوه بر تیم ارزیابی اولیه، دو تیم از ماموران اطفاء حریق این اداره کل به همراه تیم های منابع طبیعی استان برای اطفاء آتش سوزی عازم منطقه سفید کوه شده اند.

وی با اشاره به قرارگیری محل آتش سوزی در ارتفاعات سفید کوه و صعب العبور بودن مسیر بیان داشت: به محض رسیدن تیم ارزیابی اولیه و انجام بررسیهای لازم در صورت نیاز به بالگرد پیگیریهای لازم برای اعزام بالگرد صورت خواهد گرفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه آخرین مورد آتش سوزی در منطقه سفید کوه روز شنبه هفته جاری حوالی ساعت 17 رخ داد، بیان داشت: متاسفانه بر اثر وقوع این آتش سوزی پنج هکتار از مراتع و جنگلهای بلوط منطقه دچار خسارت شدند.

بازگیر با بیان اینکه عوامل وقوع آتش سوزی هفته جاری دستگیر و تحویل نیروی انتظامی شده اند، بیان داشت: متاسفانه امسال شاهد تکرار آتش سوزی در منطقه حفاظت شده سفید کوه بوده ایم.

وی با بیان اینکه در یکی دیگر از آتش سوزیهای اخیر رخ داده در این منطقه 12 هکتار از مراتع و جنگلهای بلوط آسیب دیدند، بیان داشت: این روند علاوه بر خسارت به این اکوسیستم بی نظیر موجب آسیب به جانوران منطقه نیز شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه بیشتر پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده سفید کوه درختان بلوط است، بیان داشت: استمرار روند آتش سوزیها چالشهای زیادی در این منطقه به دنبال خواهد داشت.

بازگیر با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر مردم و گردشگران در زمان حضور در این منطقه، تصریح کرد: یک غفلت کوچک بخش زیادی از داشته های ارزشمند منطقه سفید کوه را نابود خواهد کرد.

بنابر این گزارش ناحیه رویشی زاگرس که 11 استان کشور را در خود جای داده است میزبان یکی از ارزشمندترین گونه های درختی جهان به شمار می آید. جنگلهای بلوط از منتهی الیه شمال غربی ایران (پیرانشهر واقع در آذربایجان غربی) آغاز و سپس غرب و جنوب غرب ایران (میان جنگل در جنوب شیراز) را طی می کنند.

این در حالیست که استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

در سالهای اخیر جنگلهای محدوده زاگرس از جمله جنگلهای بلوط لرستان تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند به دلیل وقوع آتش سوزی های متعدد از دست رفته اند.

در این میان منطقه حفاظت شده سفیدکوه در استان لرستان یکی از مناطقی بوده که شاهد تکرار وقوع حریق در سالهای اخیر بوده به طوری که بخشی از این منطقه ارزشمند بر اثر آتش سوزی های متعدد شاهد خسارات جدی بوده است.

منطقه سفیدکوه در استان لرستان بین 48.18 تا 47.43 عرض طول شرقی و 33.49 تا 33.29 عرض شرقی واقع شده است.

مساحت این منطقه حفاظت شده بالغ بر 71 هزار و 477 هکتار است. پوشش گیاهی منطقه سفیدکوه شامل بلوط، ارژن، کیکم، ‌انجیر وحشی، زالزالک، ‌آلبالوی وحشی، گلابی وحشی، بنه، گون، چوبک و آویشن است.

 این منطقه حفاظت شده میزبان یکی از غنی ترین رویشگاههای گونه منحصر به فرد بلوط و زیستگاه گونه های مختلف جانوری است.

برچسب‌ها