مدیر سازمان تلویزیونی سوره در اولین نشست توجیهی، آموزشی سازمان تلویزیونی سوره تأکید کرد: مهم‌ترین اقدام این سازمان در گام اول تولید و پخش برنامه‌هایی در قالب ژورنالیسم تلویزیونی در زمینه هنر و ادبیات خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی قنواتی مدیر سازمان تلوزیونی سوره در نشست یك روزه كه با عنوان كارگاه تخصصی مستند گزارشی برگزار شد با تاكید بر این كه در حال حاضر مطالبه عمومی برای راه‌اندازی یك شبكه اختصاصی فرهنگ، هنر و ادبیات در كشور وجود دارد، از مأموریت‌های سازمان تلویزیونی سوره را زمینه‌سازی برای تحقق این انتظار دانست و گفت: این سازمان در گام اول قصد دارد با تولید و پخش برنامه‌های كوتاه در شبكه‌های صداوسیما حركت خود را آغاز كند و ژورنالیسم تلویزیونی هنر و ادبیات را در كشور به جریان اندازد.

قنواتی با انتقاد از ضعف ژورنالیسم تلویزیونی در حوزه‌های تخصصی مختلف جز ورزش در صدا و سیمای كشور اضافه كرد: ژورنالیسم تلویزیونی هنر و ادبیات، با توجه به جایگاه منحصربه‌فرد رسانه تلویزیون در ایران، حلقه مفقوده فعالیت‌های هنری و ادبی در كشور است و در صورت تحقق، علاوه بر آن كه مردم را با آثار هنری و هنرمندان كشور بیشتر آشنا كرده و موجب رونق هنر و ادبیات در كشور خواهد شد، هنرمندان را نیز به مردم نزدیك‌تر خواهد ساخت.

مدیر سازمان تلویزیونی سوره با اشاره به این كه یكی از ارزش‌های فعالیت‌های تلویزیونی در این سازمان به‌روز بودن است ادامه داد: این سازمان تلاش خواهد كرد مخاطبان علاقه‌مند به  حوزه هنر و ادبیات را در جریان اتفاقات روز، با رویكردی تحلیلی قرار دهد. وی تاكید كرد: مفهوم ژورنالیسم در رسانه‌های امروز مترادف با تحلیل و تعمیق نگاه مخاطبان است و امروزه شكل منفعل و صرفا خبری ارائه مطالب در رسانه‌های فعال مانند تلویزیون، تقریبا دیگر جایی ندارد.

قنواتی تاكید كرد: سازمان تلویزیونی سوره تلاش می‌كند در شكل فعالیت خود نیز به‌روز باشد و به همین دلیل فعالیت رسانه‌ای سبك‌جامع را كه رویكرد نوین مؤسسات بزرگ رسانه‌ای در جهان است در دستور كار خود قرار خواهد داد. وی دعوت از روزنامه‌نگاران و مستندسازان را برای حضور در این كارگاه در كنار یك‌دیگر به همین دلیل دانست و افزود: ژورنالیسم سبك‌جامع تعاریف و تقسیم كار سنتی رسانه را به نفع مخاطب و با هدف انتقال بهتر پیام در هم می‌شكند.

وی در پایان این نشست، توضیحاتی درباره انواع گزارش‌های نوین رسانه‌ای، شباهت‌ها و تفاوت‌های ساختار روایت در روایت داستانی و گزارشی، ویژگی‌های مستند گزارشی یا ژورنالیستی و همچنین فصول مشترك مفاهیم نوین رسانه‌ای مانند روزنامه‌نگاری دیداری، روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای، ژورنالیسم تلویزیونی و ژورنالیسم سبك‌جامع توسط علی قنواتی ارائه شد.

اولین كارگاه توجیهی آموزشی سازمان تلویزیونی حوزه هنری با حضور محسن مومنی شریف ریاست حوزه هنری، رضا پورحسین مدیر شبكه تلویزیونی مستند، محمد حمزه زاده قائم‌مقام و معاون هنری حوزه هنری و علی قنواتی مدیر سازمان تلویزیونی سوره با دعوت به همكاری از جمعی از مستندسازان، روزنامه نگاران، نویسندگان و هنرمندان روز شنبه 20 مهر ماه سال جاری در تالار اوستا برگزار شد.