۲۱ آبان ۱۳۹۲، ۸:۵۵

سازمان تلویزیونی سوره کار را با آثار عاشورایی کلید زد/ بزرگان فرهنگ در "گزارش اشک"

سازمان تلویزیونی سوره کار را با آثار عاشورایی کلید زد/ بزرگان فرهنگ در "گزارش اشک"

مدیر سازمان تلویزیونی سوره اعلام کرد نخستین تولید این سازمان با همکاری شبکه اول سیما با نام "سوره؛ گزارش اشک" به مدت 40 شب از عاشورا تا اربعین حسینی با حضور چهره‌هایی چون حسین علیزاده، علی معلم، علیرضا قربانی و فردین خلعتبری روی آنتن می‌رود.

علی قنواتی مدیر سازمان تلویزیونی سوره وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، حضور چهره‌های شاخص هنر و ادبیات کشور و نیز برخورداری از ریتم سریع و مخاطب‌انگار را از مهم‌ترین ویژگی‌های تولید این مجموعه تلویزیونی برشمرد و اظهار کرد: برای هر یک از این مستندهای کوتاه گزارشی، زمانی در حدود 10 تا 12 دقیقه در نظر گرفته شده است، در حالی که برای هر آیتم بیش از یک یا حتی دو ساعت راش مفید با حضور هنرمندان و شاعران و نویسندگان مطرح کشور ضبط شده است.

وی تولید و پخش این مجموعه را نخستین گام سازمان تلویزیونی سوره برای تحقق ژورنالیسم تلویزیونی هنر و ادبیات برشمرد و افزود: همانطور که وعده داده بودیم از میان ژانرهای مختلف برنامه‌سازی تلویزیونی در زمینه هنر و ادبیات، تولید مستندهای گزارشی و ژورنالیستی را زودتر آغاز کردیم تا هم برای خلا موجود در این زمینه پاسخ مناسبی فراهم کرده باشیم و هم فضای رسانه‌ای کشور و ذهن مخاطبان را برای همراهی بیشتر با برنامه‌های هنری و ادبی آماده کنیم.

مدیر سازمان تلویزیونی سوره با اشاره به عدم طرح مناسب آثار شاخص هنری و ادبی در رسانه‌ها تصریح کرد: نبود فضای معرفی و نقد و بررسی هنری و ادبی در رسانه‌ها مهم‌ترین دلیل مهجور ماندن بسیاری از آثار و چهره‌های شاخص هنر و ادبیات کشور نزد مخاطبان عمومی است.

وی ادامه داد: به جز تعداد اندکی از هنرمندان سینما و موسیقی چهره‌های شاخص سایر هنرها و آثار مهم آنان به درستی به مردم معرفی نمی‌شود. به عنوان مثال بسیاری از مردم ابیات عاشورایی شاعران بزرگ معاصر را شنیده‌اند و در ذهن دارند، اما نام شاعر را نمی‌دانند و از میزان اهمیت شعر و تاثیر آن بر ادبیات عاشورایی مطلع نیستند.

قنواتی ضمن قدردانی از فرجی مدیر شبکه یک سیما برای همراهی و همکاری در زمینه پخش این مجموعه ابراز امیدواری کرد سازمان تلویزیونی سوره بتواند حرکت خود در جهت تحقق جریان ژورنالیسم تلویزیونی هنر و ادبیات را در کشور تداوم دهد.

وی اضافه کرد: این مجموعه همچنین استاندارد حرفه‌ای جدیدی در زمینه ساخت مستند را که مستند گزارشی یا ژورنالیستی خوانده می‌شود به جامعه رسانه‌ای کشور معرفی خواهد کرد.

به گزارش مهر، در نخستین آیتم‌های این برنامه حسین علیزاده (آهنگساز آلبوم موسیقی بی‌کلام "نینوا")، علی معلم (سراینده مثنوی "تاوان" با ابیات آشنای "نامرد مردم ما خدا نامرد مردم / بی‌درد مردم ما خدا بی‌درد مردم / از پا حسین افتاد و ما بر پای بودیم / زینب اسیری رفت و ما بر جای بودیم")، علیرضا قربانی و فردین خلعتبری (خواننده و آهنگساز موسیقی مجموعه تلویزیونی "شب دهم") و علیرضا قزوه (سراینده ترکیب‌بند "با کاروان نیزه") برای نخستین بار در یک برنامه مستند درباره آثار عاشورایی خود سخن گفته‌اند.

مجموعه "سوره؛ گزارش اشک" که آثار و چهره‌های شاخص هنر و ادبیات عاشورایی را در قالب مستندهای کوتاه گزارشی معرفی و بررسی می‌کند از دهه دوم محرم هرشب حوالی ساعت 20 از شبکه اول سیما روی آنتن می‌رود.

کد خبر 2173893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha