دامغان - خبرگزاری مهر: مدیر كل منابع طبيعي و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: از ابتدای سالجاری بیش از 80 هکتار از اراضی ملی توسط ماموران یگان حفاظت این اداره کل خلع ید و به بیت المال برگردانده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن میرعماد در گفتگو با خبرنگاران در محل اداره منابع طبيعي و آبخیزداری شهرستان دامغان با بیان اینکه در نیمه نخست امسال 58 مورد خلع ید و رفع تصرف در 80 هکتار از اراضی صورت گرفته است، تصریح‌کرد: در این رابطه 64 فقره پرونده برای افراد خاطی تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است.  

وی با بیان اینکه جنگل مهمترین نعمت الهی برای انسان تلقی می شود حفظ و حراست از آن بعنوان یکی از مهمترین وظایف یگان حفاظت مطرح است، افزود: تخریب جنگل و قطع درختان پیامدهای زیست محیطی مانند گرمایش زمین، آلودگی هوا، بر هم زدن اکوسیستم، ایجاد سیل، توفان و خسارات فراوان دیگری به همراه دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برخورد با متخلفان اراضی بسیار جدی است، افزود: حضور مستمر یگان حفاظت در عرصه‌های ملی موجب شده است تا دست متخلفان در این زمینه کوتاه شود.

میرعماد با اشاره به اینکه نیروهای یگان حفاظت از ضابطان قضایی دادگستری محسوب می‌شوند، افزود: متجاوزان به عرصه‌های ملی استان توسط نیروهای یگان به پاسگاه ویژه منابع طبیعی هدایت می‌شوند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای مقابله با متخلفان منابع طبیعی صورت گرفته است، افزود: در سال جاری نیز اقدامات لازم برای مقابله با این افراد صورت می‌گیردو  در راستای حفاظت از اراضی ملی، منابع طبیعی و حمایت از حقوق عمومی و پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی و منابع طبیعی با افرادی که به منظور تحصیل  مال نامشروع و زمین خواری، مرتکب تصرف، تخریب و تجاوز به اراضی و املاک دولتی، عمومی، منابع طبیعی و انفال می شوند برخورد قاطع و جدی می شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به دو مورد از مواد قانونی برخورد با متخلفین اشاره کرد و گفت: به استناد ماده 55  مجموعه قوانین و مقررات حقوقی وزارت جهاد کشاورزی، هر کس به قصد تصرف منابع ملی اقدام کند، به یک تا سه سال حبس تادیبی  محکوم خواهد شد.

میرعماد همچنین افزود: در این راستا برابر تبصره ذیل ماده 55، یگان حفاظت منابع طبیعی ماموریت دارد به محض اطلاع از هر گونه تصرف و تجاوز اراضی ملی  نسبت به خلع ید و ضبط عرصه به نفع دولت اقدام و متخلف را تحت تعقیب کیفری قرار دهد.

وی بر ضرورت حفظ منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: با همکاری مردم حفاظت از منابع طبیعی گسترش می‌یابد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه باید حفاظت از منابع طبیعی به فرهنگ جاری جامعه تبدیل شود، یادآور شد: فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه باید با همکاری رسانه ها صورت گیرد.

میرعماد در خاتمه با تاکید بر وظیفه عمومی برای حفاظت از منابع طبیعی، خاطرنشان کرد: باید همه مردم مراتع و جنگل‌ها را به ‌عنوان سرمایه‌ای ملی تلقی کرده و در حفاظت از آن به ارگان‌های ذی‌ربط کمک کنند.