سید رضا صالحی امیری درحالی روز یکشنبه برای ارائه برنامه و کسب رای اعتماد به مجلس می رود که در مدت سرپرستی اش بر وزرات ورزش و جوانان با وجود تاکید وی بر برقراری توازن میان امور مربوط به جوانان با ورزش بیشتر مدیران این وزارتخانه را از میان چهرهای ورزشی انتخاب کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان ملی جوانان در دولت دهم با سازمان تربیت بدنی ادغام و تبدیل به وزارتخانه شد تا به مشکلات جوانان با ساز و کار جدی تر و برنامه ریزی منسجم رسیدگی شود اما با گذشت سه سال از تشکیل این وزارتخانه، گره چندانی از مشکلات جوانان باز نشد و  فعالیتهای این وزارتخانه متمرکز بر ورزش و بیش از آن حاشیه های ورزش بود تا آنجا که وزیر قبلی این وزارتخانه را وزیر ورزش و وزیر فوتبال می نامیدند. با این اوصاف، همزمان با آغاز فعالیت دولت یازدهم و تاکید رئیس جمهور و سایر دولتمردان و شخص رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی این وزارتخانه بر ساماندهی امور جوانان این انتظار و توقع ایجاد شد که در دولت جدید سهم جوانان از این وزارخانه نادیده گرفته نمی شود اما مروری بر فعالیتها و انتصابهای اخیر حاکی از آن است که همچنان در این دوره نیز جوانان در حاشیه اند به طوریکه بیشتر تغییرات و انتصابات سرپرست وزارت ورزش و جوانان یا در بخشهای ورزشی بوده و یا ازچهره های ورزشی در بخشهای کلیدی وزارتخانه استفاده شده است.

به عنوان مثال یکی از کلیدی ترین بخش های وزارتخانه سمت مدیر کل دفتر وزارتی است که رضا صالحی امیری، کیومرث هاشمی را در تاریخ سوم شهریور ماه به این سمت منصوب کرد. هاشمی که سابقه ای طولانی در فعالیتهای ورزشی دارد پس از آنکه در دولت دهم معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بود در دولت یازدهم به وزارت ورزش و جوانان کوچ کرد. از جمله سوابق وی می توان به مدیر کلی دفتر بازرسی سازمان تربیت بدنی ، مدیر کل دفتر مشتر ک فدراسیون ها ، معاونت ورزش قهرمانی وحرفه ای سازمانی تربیت بدنی و مدیر کلی تربیت بدنی استانهای همدان و یزد اشاره کرد. هاشمی همچنین در دولت دهم به عنوان معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و مشاور وزیر مشغول به کار بود .تمامی این سوابق حاکی از حضور یک چهره ورزشی در یکی از پستهای کلیدی وزارتخانه است.

همچنین سرپرست وزارت ورزش و جوانان در تاریخ 24 شهریور ماه حکم دیگری برای یکی دیگر از معاونان ورزشی خود در این وزارتخانه زد. در این روز محمود خسروی وفا در حکمی که از رضا صالحی امیری دریافت کرد، به عنوان معاون ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان منصوب شد.

پس از آن نیز نوبت به معاونت مالی ــ اداری رسید که در ابتدای مهر ماه سید مناف هاشمی با حکمی از سوی سرپرست وزارت ورزش و جوانان، به عنوان معاون مالی- اداری این وزارتخانه منصوب شد. سید نصرالله سجادی یکی دیگر از معاونان ورزشی این وزارتخانه نیز حکم خود را از سرپرست وزارت ورزش و جوانان دریافت کرد. سجادی در حکمی از سوی رضا صالحی امیری معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان شد.

موازیکاری در اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان

 در ادامه انتصابات ورزشی، مدیر کل روابط عمومی این وزارتخانه نیز از میان یکی دیگر از اهالی ورزش انتخاب شد. مازیار ناظمی یکی از مجریان صدا و سیماست که کفه سوابق ورزشی او به مراتب سنگین تر از فعالیتهای دیگرش است. جالب تر آنکه شنیده شده سرپرست وزارت ورزش و جوانان به سفارش سید مناف هاشمی میثم زمان آبادی را به عنوان دبیر شورای اطلاع رسانی معرفی کرده است. زمان آبادی نیز رئیس انجمن ورزشی نویسان است و مشخص نیست چارجوب فعالیتهای او چه تفاوتی با وظایف ناظمی به عنوان مدیر کل روابط عمومی دارد.  

دکتر گلزاری معاون امور جوانان شد

در این میان و پس از گذشت نزدیک به دو ماه از سرپرستی صالحی امیری در وزارت ورزش و جوانان، تنها حکمی او در بخش جوانان وزارتخانه صادر کرده است معرفی معاون امور جوانان بوده است. به موجب این حکم که در تاریخ 31 شهریورماه صادر شد، دکتر محمود گلزاری به جای محمد صادق اکبری به عنوان معاون امور جوانان منصوب شد. نکته جالب توجه آن است که مراسم معارفه دکتر گلزاری در سکوت خبری و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. هر چند که تجربیات و سوابق سالها پژوهش دکتر گلزاری در مورد جوانان و ارتباط مستمر وی با قشر جوان گویای تخصص و تسلط وی بر حوزه کاری اش است.

پیش نمازی رفت، نقویان نیامد

همچنین معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان پس از برگزاری نشستی خبری در نیمه مهر ماه به مناسبت هفته ازدواج بدون خداحافظی رسمی از این وزارتخانه رفت. شنیده ها حاکی از آن است که حجت الاسلام ناصر نقویان قرار است عهده دار سمت معاون فرهنگی و تربیتی شود. وی در حال حاضر مشاور فرهنگی و تربیتی صالحی امیری است.

سهم اندک جوانان در برنامه های وزیر پیشنهادی

اما سید رضا صالحی امیری یکشنبه هفته آینده در حالی برای کسب رای اعتماد به مجلس می رود که مروری بر برنامه های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نشان می دهد همچنان اولویت با ورزشیهاست به طوریکه  از 72 برنامه پیشنهادی وزیر ورزش و جوانان، تنها 28 برنامه اختصاص به جوانان دارد. هر چند با توجه به گستردگی فعالیتهای ورزشی و فدارسیونهای مختلف این توقع وجود دارد که سهم بیشتری داشته باشند اما توجه چندانی هم به جوانان نشده است.  در این میان بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس بارها خواهان توازن میان ورزش و جوانان شده اند و این موضوع را گوشزد کرده اند. در این باره عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس می گوید: اگرچه گستردگی فعالیتهای ورزشی بیشتر از فعالیت های حوزه جوانان است، اما باید وزارت ورزش و جوانان توازن لازم را بین این دو حوزه رعایت کند و فعالیت هایش را برای حل مشکلات جوانان بیشتر از گذشته کند.

او صحبتهایش را با ارائه یک پیشنهاد تکمیل می کند و می گوید:« باید سازمانی با عنوان سازمان جوانان زیرمجموعه وزارت تشکیل شود. چراکه عملکرد این وزارتخانه از زمان تشکیل تاکنون در حوزه جوانان و حل مشکلات و معضلات آنها بسیار ضعیف بوده و متمرکز بر ورزش بوده است. از همین رو برای رسیدگی و تمرکز بیشتر برای حل مشکلات جوانان بهتر است که سازمانی زیرمجموعه این وزارتخانه تشکیل شود.»

به گفته این نماینده مجلس، مشکلات جوانان برای ازدواج، اشتغال، آسیبهای اجتماعی و خطرات ناشی از آن به اندازه ای است که وزارت ورزش و جوانان با توجه به گستردگی فعالیتهای حوزه ورزش نمی تواند توجه ویژه ای به آنها کند و بهتر است سازمانی زیر مجموعه این وزارتخانه تشکیل شود تا با سرعت عمل بیشتری در این حوزه فعالیت کند. پیشنهاد تشکیل این سازمان را به سرپرست وزارت ورزش و جوانان داده ایم، اما هنوز وی نظر قطعی خود را اعلام نکرده اند.  پیشنهاد اینگونه بوده که این سازمان تشکیل شود و رئیس آن معاون وزیر باشد و در استانها اداره کل جوانان تشکیل شود تا مدیر کل و یا رئیس سازمان از قدرت عمل بیشتری برای حل مشکلات و آسیب های حوزه جوان برخوردار باشد.»

وی درباره اینکه مسوولان وزارت ورزش و جوانان بارها اعلام کرده اند که این وزارتخانه در بخش جوانان نقش متولی را دارد نه مجری، توضیح می دهد:« اگر سازمان جوانان تشکیل شود، این سازمان هم نقش متولی و هم نقش مجری را دارد. ضمن آنکه باید بودجه قابل توجهی به این سازمان اختصاص داده شود تا بتوان کارهای و پژوهش های موثری انجام داد و یا تصمیمات اتخاذ شده را اجرایی کرد.»

با همه این اوصاف در صورتیکه صالحی امیری بتواند آراء لازم را برای عهده دار شدن مقام وزارتخانه ورزش و جوانان از مجلس کسب کند در ادامه راه با آزمونی دشوار مواجه است. چرا که او سکاندار وزارتخانه ای شده که از آغاز تشکیل با انتقادات گستره از سوی جوانان، دانشگاهیان،کارشناسان و نمایندگان مجلس مبنی بر سایه سنگین ورزش بر این وزارتخانه روبرو بوده است. مطمئنا منتقدان از این پس نیز با توجه به وعده‌های دولت تدبیر و امید این فعالیتها را به شکلی جدی تر دنبال و رصد می کنند و انتظار دارند خواسته‌های قشر جوانان برآورده شود.