یک عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة گفت: بقاء و استمرار و یا عدم بقاء و زوال یک هویت یستگی به آن پایه های فلسفی و منطقی و تعقلی آن هویت دارد.

به گزارش مهر، محور روز جهانی فلسفه امسال جوامع شمول گرا؛ سیاره پایدار است. جوامع شمول گرا یعنی جوامعی که هویت های مختلف در کنار هم زندگی می کنند و هویت های متکثر را به رسمیت می شناسند و هویت خاصی را اصالت نمی دهند و هویت خاصی را حذف نمی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در مورد اینکه فلسفه چگونه می تواند به تشکیل چنین جوامعی کمک کند به خبرنگار مهر گفت:بحث شمول گرایی درفلسفه یک تفسیر آن در شمول گرایی در بحث معرفت شناسی است که آیا هر معرفتی را می توانیم حقیقت بدانیم و مطابق با واقعیت قلمداد کنیم.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة افزود: آیا حقیقت نسبی یا مطلق است؟ این بحث قابل قبول نیست که در حیطه حقیقت و صدق گزاره های علمی با واقع قائل به شمول گرایی و پلورالیزم و قرائت های مختلفی بشویم.

آیت الله محسن غرویان درادامه گفت: درباب گزاره های اخلاقی و گزاره های سیاسی اجتماعی و فرهنگی فلسفه بسیار می تواند به یحث شمول گرایی کمک کند و همچنین در بحث آموزه های نجات به کار رود اینکه نجات از آن چه کسانی است این هم یک بحثی است که فلسفه در حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق می تواند به تبیین بحث شمول گرایی در کنار سایر مکاتب و دیدگاه ها کمک بکند.  

وی افزود: زیرا فلسفه وقتی اضافه به رشته های علمی دیگری می شود تحت عنوان فلسفه های مضاف نامیده می شود و یکی از این فلسفه های مضاف هم فلسفه اخلاق است. فلسفه به چرایی ها و به مبانی و مبادی تصوریه و تصدیقیه علوم انسانی می پردازد و آنها را تبیین می کند این کمک به فلسفه در حوزه شمول گرایی در باب اخلاق یا معرفت گرایی و سایر رشته های علوم انسانی است.

این محقق و پژوهشگر مسائل دینی و فلسفی در مورد اینکه چه بسترهای فکری ای باعث می شوند تا هویتی خود را اصیل و درست بداند و سایر هویت ها را حذف کند هم اظهار داشت: اساس فلسفه بر منطق و استدلال و برهان استوار است فلسفه مبتنی بر تعقل و استفاده از روش برهانی است هویت ها هم وقتی اصیل و پایدار هستند که بر اساس برهان و یک اساس منطقی استواری مبتنی بشوند اگر هویتی در یک جامعه یا کشور بر اساس منطق قوی باشد آن پایه ای می ماند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة یادآورشد: اما اگر هویتی شکل بگیرد که پایه های فلسفی عمیق و محکمی نداشته باشد این بزودی حذف خواهد شد. بنابراین بقاء و استمرار و یا عدم بقاء و زوال یک هویت یستگی به آن پایه های فلسفی و منطقی و تعقلی آن هویت دارد.