به گزارش خبرنگار مهر، برخی متفکران مکتب نوسازی(مدرنیزاسیون) معتقد هستند که سکولاریسم و مدرنیته دست در دست همدیگر دارند و با یکدیگر پیوند دارند این در حالی است که تجربه مدرنیزاسیون در برخی کشورها حتما ملازم با سکولاریسم نبوده است.
دکتر اریک توماس وبر مدیر انجمن فیلسوفان آمریکا و استاد فلسفه و سیاست عمومی در دانشگاه میسیسیپی در خصوص این مسئله و نسبت میان مدرنیته و سکولاریسم به خبرنگار مهر گفت: مدرنیته در غرب مشتمل بر مجموعه ای از چالشهاست که متوجه برخی مسائلی که پیش از آن مورد پرسش قرار نمی گرفت و مسلم فرض می شد است.
وی در ادامه افزود: با توسعه و گسترش صنعت چاپ، اعضای جامعه قادر شدند تا کتاب مقدس و متون مقدس را خود بخوانند. از این رهگذر آنها قادر بودند که قرائتی غیر از قرائتی که توسط نهاد حاکم دینی عرضه می شد را دریافت کنند.
این استاد فلسفه یادآور شد: از این رهگذر اعمال ظلم و ستم و تداوم آن کار سخت و دشواری شده بود. در اروپا این ایده و عقیده که افراد یک جامعه باید به خدا ایمان داشته باشند و یا از طریق واسطه با او ارتباط داشته باشند مورد چالش قرار گرفت.
مؤلف کتاب "رالز، دیوئی و سازهانگاری" در ادامه گفت: به ویژه زمانی که مشخص شد که برخی از روحانیون دینی مسیحیت خود در فساد قرار دارند و دست به اعمال غیر اخلاقی می زنند این چالش جدی تر شد.
وبر در ادامه تأکید کرد: از اینرو مردم خود کتاب مقدس را مطالعه کردند و تفاسیر گوناگون و مختلفی نیز از رهگذر این مطالعه ظهور پیدا کرد.
مدیر انجمن فیلسوفان آمریکا در ادامه تصریح کرد: منازعه قدرت ناشی از تفاوتهای دینی این واقعیت را نمایان کرد که قرائت واحدی که پیش از این ارائه شده بود آموزش و آزادی فردی را سرکوب کرده بود.
وی افزود: مردم در این میان به قدرت خود در ارزیابی توجیهات دیگران پی برده بودند. در نتیجه، آنها خود مستقیماً با خدای خود ارتباط برقرار می کردند به جای آنکه از واسطه روحانیون مسیحی چنین ارتباطی میسر شود.
مؤلف کتاب "رالز، دیوئی و سازهانگاری" در پایان گفت: در نتیجه توجیه حکومت و توجیه معرفت به حوزه های دیگر زندگی و به حوزه های دیگر علم انتقال یافت.