خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: افزایش شمار مخالفان لایحه مجازات افشاگران ژاپنی، آغاز سفر آسیایی جو بایدن و مخالفتها با سفر رئیس جمهوری اوکراین به چین از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

ژاپن

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به افزایش شمار مخالفان لایحه مجازات افشاگران اطلاعات محرمانه در ژاپن گزارش داد پیش بینی می شود این لایحه هفته جاری در مجلس سنا مطرح شده و به قانون تبدیل شود.

همچنین همزمان با افزایش مناقشات بر سر ایجاد یک منطقه ممنوع هوایی در شرق دریای چین از سوی پکن، رویترز از استقرار اولین فروند از هواپیمای پیشرفته پوسایدون آمریکا در پایگاه هوایی کادنا در اوکیناوا ژاپن با هدف شکار زیردریایی‌ ها و کشتی‌ های چینی خبر داد.

منطقه دفاع هوایی چین شامل حریم هوایی جزایر مورد مناقشه این کشور با ژاپن می شود و بنا بر اعلام وزارت دفاع چین، هواپیماهایی که وارد حریم هوایی این منطقه شوند یا باید از مقررات چین تبعیت کنند یا با اقدامات دفاعی اضطراری چین روبرو شوند.

در این طرح چین از هواپیماهایی که وارد این منطقه می شوند خواسته تا برنامه پرواز خود را ارائه دهند و یک کانال ارتباطی دو طرفه ایجاد کنند و به موقع به سوالات چین پاسخ صحیح دهند.

ژاپن به این اقدام چین اعتراض شدیدی کرده و آن را اقدامی "تحریک آمیز" خوانده است که می تواند منجر به بروز یک وضعیت غیر قابل پیش بینی شود. تایوان نیز که مدعی مالکیت جزایر کنکاکو است در خصوص این تصمیم چین ابراز تاسف کرده است.

از سوی دیگر در پی اعلام منطقه پرواز ممنوع در حریم هوایی جزایر مورد اختلاف چین و ژاپن در دریای چین شرقی توسط چین، آمریکا با وارد کردن دو بمب افکن استراتژیک خود در این منطقه قدرت چین در این منطقه را به چالش کشاند. روز بعد نیز جنگنده های ژاپن و کره جنوبی دو متحد منطقه ای آمریکا وارد این حریم هوایی شدند که بر خلاف تهدیدات قبلی چین، با هیچ اقدامی از سوی این کشور روبرو نشدند.

استقرار اولین فروند از هواپیمای پیشرفته پوسایدون آمریکا همزمان با آغاز سفر آسیایی معاون رئیس‌ جمهوری این کشور و دیدار جو بایدن با مقامات ژاپن، چین و کره جنوبی بود.

پیش بینی می شود که بایدن در دیدار با مقامات چینی به نگرانی های آمریکا درباره ایجاد یک منطقه ممنوع هوایی در شرق دریای چین بپردازد و بار دیگر بر تعهدات واشنگتن در قبال همپیمانان خود تاکید کند.

بایدن پس از دیدار با مقامات ژاپنی روز پنجشنبه به سئول می رود و علاوه بر شرکت در شصتمین سالگرد ائتلاف آمریکا و جمهوری کره، در دیدار با همتای کره ای درباره برنامه هسته ای کره شمالی گفتگو می کند.

چین

رسانه ها همچنین از سفر ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری اوکراین به چین در روزهای سوم تا شش دسامبر (12 تا 15 آذر) با هدف امضای 20 سند همکاری از جمله پیمان همکاری استراتژیک خبر دادند.

این درحالی است که ویتالی کلیچکو یکی از اعضای پارلمان و رهبر حزب مخالف "ائتلاف دموکراتیک اوکراین برای اصلاحات" در نامه‌ ای به رهبری چین خواستار لغو دیدار با رئیس جمهوری اوکراین به دلیل ناکارآمدی وی در حل بحران سیاسی کشور شد.

برچسب‌ها