ارومیه- خبرگزاری مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از احداث ایستگاه هواشناسی در جزیره کبودان پارک ملی دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عباس نژاد صبح دوشنبه در جریان بازدید از جزیره کبودان پارک ملی دریاچه ارومیه از آغاز عملیات احداث ایستگاه هواشناسی در جزیره کبودان بدلیل وضعیت بحرانی پیش آمده و کاهش بی سابقه سطح تراز آب دریاچه ارومیه خبر داد .

وی افزود: این ایستگاه هواشناسی جهت اندازه گیری دقیق پارامترهای هواشناسی بویژه بارش و رطوبت هوا و سنجش دما در طی فصول مختلف سال در داخل جزیره کبودان احداث می شود.

وی تاکید کرد: ایستگاه هواشناسی قبلی مستقر در جزیره کبودان در حال حاضر قابل استفاده نبوده و با توجه به وسعت جزیره کبودان، به عنوان بزرگترین جزیره پارک ملی دریاچه ارومیه با مساحت تقریبی سه هزار و 500 هکتار، این جزیرهجهت نصب ایستگاه هواشناسی و مدیریت ریسک و بحران پارک ملی دریاچه ارومیه تعیین شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اعلام اینکه اطلاعات حاصل از ایستگاه مذکور به صورت آنلاین و لحظه ای خواهد بود، ادامه داد: در حال حاضر تنها 15 درصد از مساحت دومین دریاچه شور جهان باقی مانده که بحران خشکی دریاچه ارومیه تبعات زیادی برای اهالی منطقه دارد.

پارک ملی دریاچه ارومیه شامل 102 جزیره بزرگ و کوچک که مهمترین آنها جزیره کبودان یا قویون داغی به مساحت 3125 هکتار زیستگاه قوچ و میش ارمنی و جزیره اشک به مساحت 2570 هکتار زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی است.

در سراسر دنیا و به طور کل 2 گونه گوزن زرد وجود دارد،گوزن زرد ایرانی و گوزن زرد اروپایی. گوزن زرد ایرانی گونه خاصی است که فقط در ایران زندگی کرده و پناهگاه اصلی این جانور با ارزش جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه محسوب می شود/

از سال آبی 75 - 74 تا کنون رقم های ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سالهای اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

بنا بر تحقیقات انجام شده از 17سال پیش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از 20 سال آینده با بحران شدیدی مواجه می شود.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگیهای خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دایمی با دارا بودن 102 جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

مساحت این دریاچه بیش از 570 هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه های با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و... نیز به خطر افتاده است.