فروش کتاب‌های آلیس مونرو پس از این که او به عنوان برنده جایزه ادبی نوبل انتخاب شد، فروشی صعودی را طی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گلاب اند میل، پس از این که آلیس مونرو در تاریخ 10 اکتبر به عنوان برنده جایزه ادبی نوبل در سال 2013 انتخاب و معرفی شد، فروش کتاب‌های او به طرز چشمگیری افزایش یافت.

فروش کتاب‌های مونرو از آن زمان بیش از 4424 درصد تنها در کانادا افزایش یافته است که به معنی تقریبا 44 برابر شدن فروش آنهاست.

در عین حال مقایسه آمار فروش کتاب مونرو با فروش کتاب‌های دوریس لسینگ که در سال 2007 به عنوان برنده نوبل انتخاب شد نشان می دهد، آمار فروش کتاب‌های لسینگ تفاوت چندانی در هفته‌های پس از اعلام نام او به عنوان برنده این جایزه نداشت. اما فروش کتاب مونرو به ویژه در سومین هفته پس از اعلام نام او جهشی بیش از سه برابری را نشان می‌دهد و این همان مقطعی است که کتاب «زندگی عزیز» او که آخرین کتاب منتشر شده‌اش نیز هست، با جلد کاغذی به بازار آمد.

با این حال فروش کتاب‌های مونرو در دیگر کشورها نیز افزایش قابل توجهی داشت و در ایتالیا بیش از چهل برابر و در بریتانیا بیش از 10 برابر شد. در آمریکا کتاب‌های خانم مونرو حدود هفت برابر رشد یافت.

به گفته نوآ ژنر رییس بوک نت، جایزه ادبی نوبل یکی از شناخته شده ‌ترین جوایز ادبی است و از آنجا که تاکنون زنان زیادی این جایزه را از آن خود نکرده‌اند و در ضمن هیچ نویسنده کانادایی تاکنون این جایزه را نبرده بود، فروش کتاب‌های اولین برنده نوبل کانادا، با استقبالی چشمگیر ار سوی هموطنانش روبه رو شد.

در این گزارش همچنین آمار فروش کتاب‌های جلد سخت و جلد کاغذی آلیس مونرو در 10 کشور با یکدیگر مقایسه شده است. این آمار نشان می دهد در استرالیا نیز فروش کتاب‌های مونرو 32 برابر شد.

پنگوئن کانادا که ابتدا کتاب کاغذی «زندگی عزیز» را در شمارگان 15 هزار نسخه منتشر کرده بود، پس از معرفی وی به عنوان برنده نوبل، 52هزار نسخه دیگر را به بازار فرستاد.

به گفته نیکول وینستنلی رییس این انتشاراتی، در هفته اول فروش «شادی زیاد» و در هفته اول فروش جلد کاغذی آن حدود 400 نسخه از این کتاب ها به فروش رسیده بود در حالی که در هفته اول فروش «زندگی عزیز» این آمار به 4500 نسخه رسید.

طبق آمار پنگوئن کانادا در هفته اول پس از اهدای جایزه نوبل به آلیس مونرو بیش از 140 هزار نسخه از کتاب‌های وی به فروش رسید. رندوم هاوس کانادا نیز که ناشر کتاب‌های وی در جلد سخت است، بیش از 20 هزار نسخه به فروش رساند و بلافاصله پس از اعلام نام برنده 25 هزار نسخه از کتاب‌های وی به فروش رسید.