به اعتقاد امیدعلی مسعودی، «دکتر معتمدنژاد در اجلاس تونس، به مفهوم شکاف دیجیتالی اشاره و از حقوق ارتباطاتی ایران در جامعه اطلاعاتی، در مذاکرات و نشست‌های این اجلاس دفاع می‌کرد».

به گزارش خبرگزاری مهر، امیدعلی مسعودی، استاد ارتباطات دانشگاه سوره درباره نگاه پروفسور کاظم معتمدنژاد به جامعه اطلاعاتی در ایران گفت: ویژگی اصلی دکتر معتمدنژاد این بود که با مسائل دنیای امروز قدم به قدم پیش می‌رفت.

وی افزود: نکته مهم آن است که استاد یک تعریف جامع از جامعه اطلاعاتی داشت، تعریفی که تمامی حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی را مدنظر قرار می‌دهد.

امیدعلی مسعودی در توضیح دغدغه‌های پدر علم ارتباطات گفت: بزرگترین دغدغه استاد در مورد جامعه اطلاعاتی این بود که ما باید به گونه‌ای در ایران برای جامعه اطلاعاتی برنامه‌ریزی کنیم که هم مشکلات این جامعه را نداشته باشیم و هم پا به پای کشورهای بزرگ صنعتی نقش خودمان را ایفا کنیم.

وی تاکید کرد: مفهوم شکاف اطلاعاتی در جوامع عقب مانده از نظر دکتر بحث بسیار مهمی بود که بسیار به ما گوشزد می‌کرد، به عنوان نمونه ایشان معتقد بود که باید فاصله دسترسی یک ایرانی به اینترنت پر سرعت را بررسی و بر اساس آن برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

وی با بیان این مطلب که علاوه بر جامعه اطلاعاتی، جامعه نظارتی هم یکی از مباحث مهم طرح شده توسط دکتر معتمدنژاد بود، تصریح کرد: اگرچه توجه به این موضوع برای همه امری محرز است، اما سال‌ها پیش استاد معتمدنژاد به طرح مبحث پرداختند و این موضوع توسط دانشجویانش در رساله‌ها و پایان‌نامه ثبت و تدریس شد.

استاد ارتباطات دانشگاه سوره در خصوص ویژگی‌های دکتر معتمدنژاد اظهار داشت: دکتر معتمدنژاد برخلاف استادانی که پا به سن می‌گذارند و دیگر حرف جدیدی برای گفتن ندارند برای ما جوانان ، دانشجوهاش همیشه حرف تازه داشت. این هم در حالی است که مبحث جامعه اطلاعاتی مبحثی بعد از توسعه و ارتباطات در مباحث دکتر بود.

وی با بیان این مطلب که جایزه علمی به نام دکتر معتمدنژاد در حوزه روزنامه نگاری تعریف شده است، ادامه داد: استاد، برای پژوهش و آموزش در رسانه‌ها اهمیت زیادی قایل بودند.

همایش «نکوداشت استاد کاظم معتمدنژاد؛ زمینه‌ها و مسائل مطالعات ایرانی ارتباطات و فرهنگ» امروز شنبه 23 آذر در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.