کوهدشت - خبرگزاری مهر: روایت بارش برف بر پیکر زمین های سوخته کوهدشت به عنوان انبار غله لرستان روایت مرهمی بر یک دهه خشکسالی است، روایت تسلای دردی که خودسوزی زمین بر دل اراضی کشاورزی این شهرستان نشانده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، نزدیک به 10 سال است دشت وسیع کوهدشت در چنگال دیو خشکسالی گرفتار آمده و این دشت وسیع که روزگاری انبار غله لرستانش می نامیدند با لب های تشنه اش چشم به راه باران های تند زمستانی سینه می سوزاند.

خشکسالی 10 ساله کوهدشت سبب شد تا دام های این شهرستان نیز با کمبود شدید علوفه روبه رو شده و دست چشمه ها و سراب ها و رودهای پر آب این شهرستان نیز هر روز خالی تر شود به طوری که بیشتر سراب های معروف کوهدشت و رودخانه های پرآب آن رفته رفته خشک شده و به بسترهایی بی آب و سنگلاخی تبدیل شدند.

این روند به گونه ای بود که در برخی اراضی کشاورزی و چاههای آب شاهد سربرآوردن شعله های آتش بودیم، شعله هایی که حکایت از داغ گران زمین و منابع آب کوهدشت می کرد تا معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان از نشست زمین به عنوان زلزله خاموش یاد کرده و عمق این زلزله را در دشت های کوهدشت بیش از دیگر شهرستانهای استان اعلام کند.

ظهیر حیدری به خودسوزی اراضی کشاورزی و چاههای آب کوهدشت نیز اشاره کرده و گفته بود: علت اصلی آتش سوزی در زمین های کشاورزی و چاههای آب روستاهای کوهدشت نشست سطح آبهای زیرزمینی به دلیل برداشت های بی رویه بوده است.

خودسوزی زمین و سر برآوردن شعله های آتش از دل چاههای آب شهرستان کوهدشت نشانه ای بود از داغی که یک دهه خشکسالی بر دل دشت های این دیار نشانده بود.

و اما امسال با شروع زمستان بارندگی های چشمگیری را بر عطش تند دشت های این شهرستلن شاهد بودیم. بارش هایی که نهال امید را در دل کشاورزان کاشته است و اگر این بارندگی ها به همین روند در بهار هم ادامه داشته باشد امسال سال خوب و نویدبخشی برای اراضی تشنه کوهدشت پیش بینی می شود.

و اما طی روز گذشته برف نسبتا سنگینی دشت های کوهدشت را سپید کرد و جامه یک رنگ سفید بر قامت کوه هایش پوشاند. کوه هایی که سال هاست ردپای رهگذری بر برف شانه هایشان ندیده اند تا این برف امید جاری شدن چشمه های کوچک را در دل سنگی آنها بنشاند.

کوهنوردانی را می بینی که با شادی تمام از سینه کش برفی کوههای اطراف کوهدشت بالا می روند تا شادی بارش برف را با طبیعت زمستانی این شهر شریک شوند.

مدیر کل هواشناسی استان لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: شهرستان کوهدشت از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون 213.2 میلی متر بارندگی داشته است.

نورالدین سپهوند ادامه می دهد: این میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد و نسبت به دوره آمار بلندمدت یک درصد کاهش را نشان می دهد.

به هر روی هرچند آمارها نشان دهنده تغییر چندانی در میزان بارش باران در شهرستان کوهدشت نیست ولی بارش نخستین برف زمستانی در این شهرستان نوید بخش خوبی برای سفره های آب زیرزمینی است.

کوهدشتی ها بارش برف و باران را نویدی برای پایان خشکسالی ها می دانند و امیدوارند روند بارندگی ها در بهار و همچنین سال های آینده نیز ادامه داشته باشد تا این دشت سوخته پس از بارش برف سینه داغدار خود را سیراب کند و این برف نقطه پایان سپیدی بر خط ممتد خشکسالی باشد.

مردم کوهدشت دست های دعا برآسمان دارند که بارندگی های زمستان را به فصل بهار گره بزند و برف های پی درپی دیگری امید جوشیدن چشمه های خشک شده را به کوه های داغدار این شهرستان زنده کند.