۱ دی ۱۳۹۲، ۱۹:۰۹

حیدری مطرح کرد؛

"نشست زمین" زلزله خاموش در لرستان/ بیشترین میزان فرونشست در کوهدشت ثبت شد

"نشست زمین" زلزله خاموش در لرستان/ بیشترین میزان فرونشست در کوهدشت ثبت شد

خرم آباد - خبرگزاری مهر: معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان از فرونشست زمین به عنوان زلزله خاموش یاد کرد و بیان داشت: نشست دشتهای کوهدشت از دیگر دشت های استان بیشتر است.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهیر حیدری عصر یکشنبه در جلسه شورای فنی لرستان در سخنانی با بیان اینکه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از اوایل سال گذشته در لرستان مستقر شده است، اظهار داشت: استقرار این سازمان فرصت خوبی برای ارتقا توان و ظرفیت فنی استان است.

وی با بیان اینکه این سازمان آمادگی دارد در حوزه های مختلف به دستگاههای اجرایی استان خدمات ارائه دهند، عنوان کرد: حوزه فعالیت این سازمان در دو بخش زمین شناسی و اکتشافات معدنی است.

حیدری با بیان اینکه این سازمان دارای مجهزترین آزمایشگاهها در زمینه علوم مرتبط با زمین شناسی است، عنوان کرد: سازمان زمین شناسی ایران به لحاظ رتبه فعالیت پنجمین سازمان فعال در این حوزه در جهان است.

وی با اشاره به فعالیت 12 کارگروه در قالب این سازمان بیان داشت: در قالب این کارگروهها چند پروژه بزرگ را در استان کلید زده ایم که تهیه نقشه های ریزپهنه بندی زلزله و سیل در استان از جمله این پروژه ها است.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان با بیان اینکه این سازمان در حد توان از همه ردیف های اعتباری موجود برای انجام پروژه های این حوزه در استان استفاده کرده است، عنوان کرد: همچنین فعالیتهای چشمگیری در زمینه زمین شناسی پزشکی در استان صورت گرفته است.

حیدری به مشکل فرونشست در دشتهای استان اشاره کرد و بیان داشت: در دشتهای لرستان ما تعادل بین نرخ تغذیه و تخلیه منابع آب را نداریم که استمرار برداشتهای غیراصولی از سفره های آب زیرزمینی موجب فرونشست زمین شده است.

وی از فرونشست زمین به عنوان زلزله خاموش در استان یاد کرد و بیان داشت: در این راستا مطالعات فرونشست دشتهای مختلف استان از جمله خرم آباد و کوهدشت در حال انجام است.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان عنوان کرد: مطابق بررسیهای صورت گرفته فرونشست زمین در دشتهای کوهدشت از بالاترین میزان در کشور است.

حیدری با بیان اینکه فرونشست دشتهای کوهدشت از دیگر دشت های استان نیز بیشتر است، عنوان کرد: البته مسئله فرونشست را در دیگر دشت های لرستان هم داریم که این موضوع در دشت های خرم آباد در حال مطالعه است.

وی تهیه نقشه پهنه بندی خطر فرونشست در استان را از دیگر برنامه های در دستور کار این سازمان عنوان کرد و بیان داشت: امیدواریم در این زمینه دستگاهها نهایت همکاری را با سازمان زمین شناسی داشته باشند تا در نقاطی که خطراتی برای ساخت و ساز وجود دارد از این امر جلوگیری شود.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان همچنین خواستار عضویت این سازمان در شورای فنی استان شد و ابراز امیدواری کرد یک همکاری بین دستگاهی برای استفاده از ظرفیتهای موجود در این بخش شکل گیرد.

کد خبر 2200866

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha