دبیرکل پیشین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم تودیع خود با تشکر از حمایت‌های محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی در دوره مسئولیتش در این نهاد گفت: نیروهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تجلی عبارت «ما می‌توانیم» هستند که دستاوردهایی را که در پی سال‌ها و قرن‌ها کسب می‌شود، در طول 6 سال به ارمغان آوردند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تودیع و معارفه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیش از ظهر امروز شنبه 26 بهمن با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، منصور واعظی دبیرکل پیشین نهاد کتابخانه‌ها، محمدحسین ملک احمدی دبیر کل جدید این نهاد و دیگر مسئولان فرهنگی کشور، در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

واعظی به عنوان سخنران نخستین این برنامه گفت: درباره شورای فرهنگ عمومی، حداقل چیزی که می‌توانم بگویم این است که در دوران مسئولیتم در این شورا، تلاش در بهره‌گیری از مسائل آکادمیک بود. دوره جدید شورای فرهنگ عمومی با مبنای جدیدی کار خود را آغاز کرد که این مبنای جدید، گفتمان دینی و ملی بود. یعنی تلاش کردیم گفتمانی را به این شکل مطرح کرده و جا بیاندازیم. این موضوع بحثی طولانی می‌طلبد. شاید کتاب شاخصه‌های فرهنگی که در سال 86 منتشر شد، بتواند در این زمینه راهگشا باشد. به هر حال دوره 8 ساله‌ای که در شورای فرهنگ عمومی داشتیم، دوره‌ای جدید با یک گفتمان جدید بود.

وی افزود: حوزه فرهنگ عمومی، یک حوزه پیچیده است و در آن، قرار بر این است که بتوانیم مدیریت فرهنگی را در جامعه محقق کنیم. شورای فرهنگ عمومی یک دستگاه اجرایی نیست بلکه دستگاهی برای هدفگذاری است. در این شورا، گام‌های بلندی برداشته شد. در این زمینه می‌توان به طراحی شاخص‌های فرهنگ عمومی و به مرحله محصول رسیدنشان اشاره کرد. در طول 6 سال، 5 موج درباره وضعیت فرهنگ عمومی، 15 موج درباره آرایش و وضعیت اجتماعی و 2 موج هم به شاخص‌های گذران وقت مردم اختصاص پیدا کرد. این پژوهش‌ و سنجش‌ها، هیچ نمونه ایرانی و خارجی نداشته است و ماحصل آن انتشار 197 جلد کتاب بود. این گونه فعالیت‌ها، مهمترین کار در حوزه محتوا است که می‌توان در زمینه فرهنگ عمومی انجام داد. اما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، چنین پیچیدگی وجود نداشت.

دبیرکل سابق شورای فرهنگ عمومی در ادامه گفت: بحث نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، درباره شاخصه‌های مطالعه و مدیریت مطالعه در کشور است اما شورای فرهنگ عمومی، بحث مدیریت فرهنگی است. در نهاد کتابخانه‌ها، محور فعالیت یک شاخص فرهنگی و آن هم مطالعه و مسائل مربوط به آن است که در حد امکانات به آن پرداختیم. سعی ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر این بود که چگونه شاخص‌های مطالعه مفید را در کشور مدیریت کنیم، چگونه جامعه را به سمت مطالعه مفید هدایت کنیم، چگونه کتابخانه‌ بسازیم و در نهایت چگونه جامعه را به سمت مطالعه کتاب مفید هدایت کنیم.

واعظی گفت: آن‌چه برای خود من ارزشمندتر بود، این بود که مباحث فرهنگی از جمله مباحث پیچیده و مهم خلقت‌اند و آن‌چه ارزش دارد، این است که این مباحث نظری مشخص، را به حوزه عمل رساندیم. من در سال 86 مسئولیت دبیر کلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به عهده گرفتم؛ یعنی دو سال بعد از شروع به کار دولت نهم. با گذشت 6 سال، امروز نهاد یک سازمان با برنامه‌ است؛ سازمانی که تا سال 1404 روشی مشخص و معین دارد. یعنی مشخص است که می‌‌خواهد چه کار کند و چشم‌انداز آن هم به تصویب هیئت امنا رسیده است. از اعضای هیئت امنای نهاد متشکرم که در طول 2 دوره، یار جدی‌ام بودند. چشم‌انداز نهاد نه تنها به تصویب هیئت امنا رسید بلکه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسید.

دبیرکل پیشین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: میانگین تحصیلی اعضای نهاد، عدد 15/9 در سال است و امروز نهاد از نظر سطح دانش، در رتبه اول دستگاه‌های فرهنگی اجتماعی کشور قرار دارد. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال حاضر از نظر مالی، خیلی خوب نه؛ بلکه عالی است. این وضعیت هم به خاطر توجه مسئولان کشور است. یعنی هر وقت مساله تصویب بودجه وجود داشت، آقای احمدی نژاد حمایت‌ خاصی از نهاد می‌کردند. دوستان مجلس هم مبلغی به آن اضافه می‌کردند؛ البته غیر از امسال که دولت، مبلغی اضافه نکرد ولی مجلسی‌ها 20 میلیارد تومان به مبلغ بودجه اضافه کردند. از آقایان احمدی نژاد و لاریجانی به دلیل حمایت‌های خود درباره بودجه نهاد ممنون هستم و 6 برابر شدن بودجه نهاد بدون توجه و حمایت این دوستان امکان‌پذیر نبود. دلیل این امر هم اعتمادی بود که به نهاد داشتند. یکی از سنجش‌هایی هم که در این سال‌ها داشتیم، پژوهش درباره میزان اعتماد بین 20 شغل مختلف جامعه بود.

واعظی در پایان سخنانش گفت: نیروهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تجلی عبارت «ما می‌توانیم» هستند که دستاوردهایی را که در پی سال‌ها و قرن‌ها کسب می‌شود، در طول 6 سال به ارمغان آوردند. و چه سندی بالاتر از سخنانی که رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با کتابداران نهاد بیان کردند.