تیم ملی دوومیدانی ایران در مسابقات صحرانوردی قهرمانی آسیا که در ژاپن برگزار شد پس از 9 سال توانست روی سکوی سوم قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی ایران در دوازدهمین دوره مسابقات دو صحرانوردی قهرمانی آسیا که در شهر فوکوئوکا ژاپن برگزار شد، پس از پشت سر گذاشتن سه دوره بدون دستاورد، طلسم 9 ساله را شکست و با دستانی پر، با کسب مقام نایب قهرمانی آسیا در رده تیمی جوانان و جایگاه سومی در رده تیمی بزرگسالان به کار خود پایان داد تا بار دیگر روی سکو بایستد و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز درآورد.

مسابقات دو صحرانوردی قهرمانی آسیا از سال 1991 تاکنون دوازده دوره برگزار شده است که بر اساس نتایج سایت کنفدراسیون آسیا، ایران تا پیش از دوازدهمین دوره تنها در چهار دوره(دومین دوره، پنجمین دوره، ششمین دوره و هشتمین دوره) موفق به کسب مدال شده بود. حمید سجادی در دوره دوم که سال 1993 در جاکارتا اندونزی برگزار شد، برای نخستین بار موفق به کسب مدال طلا این مسابقات شد.

در پنجمین دوره در سال 1999 که ایران میزبان این مسابقات بود احمد زارع کار عنوان قهرمانی را در بخش انفرادی کسب کرد. در ششمین دوره نیز جعفر بابا خانی در سال 2001 در نپال باز هم ایران را صاحب مقام نخست انفرادی کرد.

تیم کشورمان پس از سه دوره مدال آوری در سالهای مختلف، در هشتمین دوره (سال 2005) موفق به کسب یک مدال برنز در بخش تیمی شد. در بخش انفرادی مردان، جعفر باباخانی و مهدی زارع نژاد از ایران به ترتیب پنجم و هفتم شدند.

پس از هشتمین دوره مسابقات دو صحرانوردی که ایران در بخش تیمی صاحب یک مدال برنز شد، سه دوره پیاپی را (ادوار نهم، دهم و یازدهم) بدون هیچ دستاوردی در بخش های تیمی و انفرادی پشت سر گذاشت.

تیم ملی کشورمان پس از 9 سال، با حضور در دوازدهمین دوره این مسابقات بار دیگر توانست با کسب عناوین نایب قهرمانی تیمی در بخش جوانان و مدال برنز تیمی در بخش بزرگسالان، در بین کشورهای مدال آور این دوره از رقابتها قرار گیرد.

مسابقات دو صحرانوردی قهرمانی آسیا در رده سنی جوانان به مسافت هشت کیلومتر و با شرکت تیم های آسیایی از جمله هند، ایران، چین تایپه، ژاپن، قزاقستان، قطر و یمن و در رده سنی بزرگسالان به مسافت 10 کیلومتر با حضور تیم هایی چون بحرین، چین، ایران، ژاپن، چین تایپه، قزاقستان، سنگاپور، ازبکستان و هنگ کنگ، در شهر فوکواوکا ژاپن برگزار شد  که تیم کشورمان توانست به مدال برنز دست پیدا کند.

رده‌بندی تیمی

رده سنی جوانان:
1- تیم اول ژاپن
2- تیم دوم ایران
3-  تیم سوم قطر

رده سنی بزرگسالان
1- تیم اول بحرین
2- تیم دوم ژاپن
3-  تیم سوم ایران
4- چین تایپه

رده‌بندی انفرادی

1- خلیل ناصری با عنوان هفتم اسیا و با رکورد 25:52
2- جلیل ناصری با عنوان هشتم اسیا و با رکورد 25:58
3- طاها غفاری عنوان نهم اسیا با رکورد 26:27

بزرگسالان

1- محمد رضا ابوترابی با عنوان هشتم اسیا و با رکورد 31:03
2- محمد جواد صیادی با عنوان دهم اسیا و با رکورد 31:25
3- محمد جعفر مرادی با عنوان دوازدهم اسیا و با رکورد 31:50
4- احمد فرود با عنوان پانزدهم اسیا و با رکورد 32:14

تاکنون کشورهای ژاپن(سه دوره)، چین (دو دوره)، اندونزی، ایران، نپال، هند، اردن و بحرین(یک دوره) میزبانی این مسابقات را بر عهده داشتند.