کرمانشاه - خبرگزاری مهر: موضوع عدم پخش تلویزیونی مسابقات تیم فوتبال راهیان کرمانشاه از رسانه محلی استان مدتی است که محل مناقشه بین اهالی ورزش و صدا و سیمای مرکز کرمانشاه شده است مسئله ای که هر یک از طرفین با استدلال خود با آن برخورد می کنند و نظرات متفاوتی دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال راهیان کرمانشاه مهمترین و در واقع بزرگترین باشگاه فوتبال در استان است که در لیگ دسته اول باشگاه های ایران بازی می کند و روز گذشته نیز با پیروزی در مقابل تیم پیکان شانس خود را برای صعود به لیگ برتر تقویت کرد.

تیم راهیان کرمانشاه سابقه حضور در لیگ برتر را نیز دارد که البته به دلایل متعدد ماندگاریش به کوتاهی عمر یک فصل فوتبال بود.

اینروزها موضوعی که در برخی از محافل ورزشی استان مطرح می شود عدم پخش زنده بازی های تنها تیم فوتبال دسته یکی کشور از صدا و سیمای محلی زاگرس است. بحثی که برای اولین بار مدیر عامل تیم فوتبال راهیان به عنوان یک گله از صدا و سیما آن را مطرح کرد.

پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال (یا حتی سایر رشته های ورزشی) در اکثر استان های ایران به صورت یک موضوع قابل قبول و البته طبیعی مورد تایید است. در ایران مشارکت و تعامل تلویزیون با باشگاه ها درحد مطلوب است و از این رهگذر هم باشگاه ها و هم تلویزیون به منافع مورد نظر خود دست می یابند.

حق پخش تلویزیونی این امکان را به باشگاه ها می دهد که حتی تمرینات و سایر فعالیت های یک باشگاه نیز انعکاس یابد و به این ترتیب فوتبال در همه ابعاد خود رشد می کند. اما ظاهرا این موضوع در استان کرمانشاه با مشکلاتی مواجه شده که باید دید حق با صدا و سیمای مرکز کرمانشاه است که این بازی ها را پخش نمی کند یا اینکه صرفا یک تصمیم محلی و بر اساس تشخیص مسئولان استانی است.

کارشناسان رسانه ای معتقد هستند صدا و سیما در حوزه پخش بازی های لیگ برتر به دلیل دریافت مبلغی از سوی صدا و سیمای مرکز موظف به پخش رایگان این مسابقات است اما برای لیگ های دسته پایین تر چنین قانون و شرایطی وجود ندارد. ضمن اینکه به طور میانگین به کار گیری واحد سیار برای پخش یک مسابقه فوتبال بیش از 15 میلیون تومان هزینه دارد که صدا و سیما قادر به پرداختن آن به صورت مستقل نیست.

مدیر عامل باشگاه راهیان کرمانشاه پیشتر دلیل عدم پخش بازی های راهیان را درخواست مبلغی از سوی تلویزیون عنوان کرده و گفته بود که باشگاه راهیان هم قادر به پرداخت این مبلغ نیست.

هزینه پخش مستقیم فوتبال راهیان باید پرداخت شود

رییس صدوسیما استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صدا وسیمای استان کرمانشاه به باشگاه راهیان اعلام کرده است که بابت پخش مسابقاتش باید مبلغی را پرداخت کند، حالا آنها از انجام این کار خودداری کرده و ما نیز با این شرایط قادر به پخش بازی ها نیستیم

رضا رحیمی در ادامه تأکید کرد: سال قبل از سوی مسئولین استان به باشگاه راهیان کمک مالی شد، پس می توانستند مبلغی که برای هزینه های پخش مستقیم وجود دارد پرداخت کنند، اما گفتند ما حاضر به انجام این کار نیستیم.

رحیمی افزود: در مصاحبه مختلف علیه صدا و سیما صحبت هایی به میان آمده اما واقعیت این است که ما با سعه صدر برخورد کردیم.

رحیمی در پاسخ به این سوال که در چرا در زمان مدیریت مرحوم شریفی در سازمان صدا وسیما استان کرمانشاه بابت پخش مسابقه های راهیان مبلغی از باشگاه دریافت نمی شد، گفت: شرایط گذشته با امروز متفاوت است و من کاری به گذشته ندارم. پخش مستقیم هزینه هایی در پی دارد که باید باشگاه راهیان در این زمینه همکاری کند.

پرسش دیگر خبرنگار مهر از رییس صدا وسیما استان کرمانشاه این بود که آیا موضوع اختلاف بین باشگاه راهیان و مسولین صدا وسیما باعث به وجود آمدن این مشکل شده است که رحیمی در پاسخ  این پرسش گفت: کدام اختلاف؟ چه کسی این صحبت را کرده است؟ باز می گویم تا زمانیکه باشگاه راهیان در هزینه پخش مسابقات همکاری نکند قادر به پخش نیستیم.

رحیمی در پایان گفت: مسئولین راهیان می توانستند با همین مبلغی که از تبلیغات کنار زمین مسابقه دریافت می کنند این مشکل را حل کنند اما انگار خودشان دوست دارند که مسابقاتشان پخش نشود.

پخش مسابقات فوتبال در استان های کشور

"عبدالحمید رمضانی" مدیر عامل باشگاه پاس همدان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: استان همدان در لیگ یک دو نماینده دارد؛ پاس و الوند، که صدا وسیما مسابقات این دو تیم را مستقیم پخش می کند.

رمضانی در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولین صدا وسیمای استان همدان بابت پخش مسابقات از باشگاه ها پول دریافت می کند، گفت: تاکنون هیچ مبلغی از سوی این باشگاه ها به مسئولین صدا و سیمای همدان پرداخت نشده است، در شروع فصل رییس صدا وسیما با من و آقای یدی مدیر عامل باشگاه الوند همدان دیدار کردند و ضمن حمایت از مواضع باشگاه، پخش مسابقات دو تیم پاس و الوند را کمک به فوتبال و هوادارن دانست.

مدیر عامل باشگاه پاس همدان در مورد عدم پخش مسابقات تیم فوتبال راهیان کرمانشاه گفت: هفته  قبل تیم ما در کرمانشاه مهمان تیم راهیان بود، متاسفانه به دلیل عدم پخش مسابقه از سوی صدا و سیما استان کرمانشاه، هوادارن پاس نتوانستند که این مسابقه را به صورت زنده نگاه کنند، به نظرم این کار صدا وسیما کرمانشاه اصلا مناسب نیست، مگر هوادرارن چه گناهی کرده اند که نمی توانند مسابقه تیم شهرشان را نگاه کنند.

اما آذری مدیر عامل باشگاه ذوب آهن اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قبلا شنیده بودم که در کرمانشاه مسابقه فوتبال راهیان را پخش نمی کنند اما واقعا این موضوع را باور نمی کردم تا اینکه با حضور در کرمانشاه از نزدیک با این مسئله روبرو شدم.

آذری ادامه داد: ببینید برخی از باشگاه ها از صدا وسیما انتظار دارند که مبلغی به عنوان حق پخش مسابقاتشان از تلویزیون به آن ها پرداخت شود، اما در کرمانشاه عکس این موضوع است و این باشگاه است که باید برای پخش مسابقات فوتبالش به صدا و سیما پول پرداخت کند.

هفته گذشته نیز هوادارن فوتبال راهیان طی نامه ای به مسئولین صدا وسیمای کرمانشاه، پخش و مشاهده مسابقات راهیان در شبکه زاگرس را حق طبیعی خود دانستند و از مسئولین صدا و سیما درخواست کردند که نسبت به پخش زنده مسابقات فوتبال تیم راهیان همکاری شود.

اعتراض "مهدی تاج" به مسئولین صدوسیما استان کرمانشاه

پیشتر نیز مهدی تاج نایب رییس فدراسیون فوتبال و رییس سازمان لیگ طی نامه ای به صداوسیمای مرکز کرمانشاه خواستار پخش مستقیم بازی های تیم فوتبال راهیان کرمانشاه در مسابقات لیگ آزادگان از شبکه استانی شد.

مهدی تاج در نامه ای خطاب به معاونت اداری و مالی صدا و سیما کرمانشاه خواستار پخش مستقیم مسابقات تیم راهیان در لیگ آزادگان بدون دریافت هزینه از شبکه استانی شد.

وی در این نامه تاکید کرده است: با توجه به اینکه تیمها هزینه خود را صرف گسترش ورزش و در این زمینه تلاش می کنند، با توجه به مشکلات مالی این تیمها و گستردگی تیمهای دسته اول در استانهای مختلف تدبیری اتخاذ شود که شبکه استانی کرمانشاه نسبت به پخش زنده مسابقات تیم راهیان بدون اخذ وجه اقدام کند.

عدم پخش زنده مسابقات فوتبال در کرمانشاه مردم را متضرر می کند

یک کارشناس فوتبال کرمانشاه اظهار داشت: سیما با عدم پخش مسابقات راهیان به مردم ضرر می رساند.

مجتبی گردکانه گفت: راهیان نماینده فوتبال کرمانشاه در سطح اول فوتبال ایران است، مجموعه استان باید بسیج شوند و به این تیم کمک کنند، صدا وسیمای کرمانشاه نیز با پخش مسابقات راهیان می توانست سهمی در این کمک ها داشته باشد، اما متاسفانه این کار را نکرد.

گردکانه ادامه داد: صدا وسیما می توانست حداقل به خاطر مردم و طرفداران کرمانشاهی مسابقات راهیان را پخش کند، اما متاسفانه این کار صورت نگرفت.

حق تیم راهیان است که بازی هایش پخش شود

دبیر هیات فوتبال کرمانشاه در مورد عدم پخش مسابقات راهیان به خبرنگار مهر گفت: طبق قانون فدراسیون، باشگاه های فوتبال می توانند بابت حق پخش مسابقه هایشان از سازمان صداوسیما مبلغی به صورت توافقی به عنوان حق پخش دریافت کنند.

بیگلری ادامه داد: سال قبل طبق توافقی که بین باشگاه راهیان و مسئولین وقت سازمان صدا و سیمای مرکز کرمانشاه صورت گرفت، تمام مسابقات راهیان به صورت رایگان پخش شد، اما امسال این کار صورت نگرفته است، دلیلش را نمی دانم، ولی دود این موضوع به چشم هوادارانی رفت که قادر به دیدن بازی های راهیان در ورزشگاه نبودند.

دبیر هیات فوتبال استان کرمانشاه تاکید کرد: باشگاه راهیان حق دارد که نسبت به عدم پخش مسابقه هایش دلخور باشد، البته هیات فوتبال کرمانشاه نیز خواستار حل این موضوع است چون تیم فوتبال راهیان به عنوان نماینده فوتبال کرمانشاه یک سمبل برای کرمانشاهیان محسوب می شود، پس همگی باید به این باشگاه کمک کنیم.

تبلیغات کنار زمین مسابقه متعلق به فدراسیون است نه باشگاه راهیان

حسین بیگلری، دبیر هیات فوتبال استان کرمانشاه در واکنش به اظهار نظر، رئیس صدا وسیمای کرمانشاه گفت: تمام هزینه هایی که از تبلیغات کنار زمین مسابقه بدست می آید متعلق به فدراسیون فوتبال است، ونه باشگاه راهیان و هیات فوتبال هم دخالتی در این زمینه ندارند.

برنامه هایی برای کمک و حمایت از باشگاه راهیان

سید سعید حیدری طیب نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: باشگاه راهیان متعلق به مردم کرمانشاه است، پس همه مسئولین استان باید به سهم خود به این باشگاه کمک کنند. نمایندگان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی به طور جدی از باشگاه راهیان حمایت می کنند، چون پس از سال ها یک تیم فوتبال به نام کرمانشاه در سطح فوتبال ایران ظهور کرده است.

وی گفت: به طور حتم برنامه هایی برای کمک و حمایت از باشگاه راهیان در نظر گرفته شده است که امیدوار هستم در سال آینده عملی شود. هر چند از سایر مسئولین کرمانشاه نیز درخواست دارم که به باشگاه راهیان کمک کنند تا پس از سالها شاهد حضور این تیم در رقابت های لیگ برتر فوتبال باشیم.

حیدری طیب افزود: این حق مردم کرمانشاه است که یک نماینده در لیگ برتر فوتبال داشته باشند، پس بهتر است با حمایت از تیم فوتبال راهیان این هدیه را به مردم بدهیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به عدم پخش مسابقات فوتبال راهیان از صداوسیما استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: شخصا نسبت به این اقدام صدا وسیما استان کرمانشاه گله مند هستم که چرا مسابقات راهیان را پخش نمی کند، حتما در چند روز آینده این موضوع را پیگیری خواهم کرد که چرا صداوسیما استان کرمانشاه نسبت به مسابقات راهیان بی تفاوت شده است.

حیدری طیب نسبت به این موضوع که صدا وسیمای استان کرمانشاه تنها شرط پخش مسابقات راهیان از سیما را پرداخت پول از سوی این باشگاه اعلام کرده است واکنش نشان داد و گفت: من اینجا یک سئوال از مسئولان صداوسیما دارم اگر شما از باشگاه راهیان درخواست مبلغ می کنید، پس یگان ویژه نیز که در تمام بازی های راهیان، امنیت ورزشگاه را تامین می کند باید از این باشگاه درخواست پول بکند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حالا که هواداران و مردم کرمانشاه نسبت به این موضوع گله مند شده اند به طور حتم این موضوع را به صورت جدی پیگیری خواهم کرد و حتما این سوال را از آقای ضرغامی مدیر کل سازمان صدا وسیما خواهم پرسید که آیا قانونی است که برای پخش مسابقات فوتبال راهیان باید به صدا وسیمای استان کرمانشاه پول پرداخت شود و اگر خلاف قانون است پس چرا این قانون نانوشته از سوی مسئولین صدا وسیما کرمانشاه اجرا می شود.

سید سعید حیدری طیب به هواداران و مردم کرمانشاه گفت: قول خواهم داد که در اسرع وقت این موضوع را پیگیری کنم و مشخص خواهم کرد که آیا عمل صدا وسیمای استان کرمانشاه نسبت به درخواست پول از باشگاه راهیان برای پخش مسابقاتش قانونی است و یا اینکه آنها ( مسئولین صداوسیمای استان کرمانشاه) در حال اجرای قانون نانوشته هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، آنگونه که از صحبت های کارشناسان و مسئولین می توان استنباط کرد این است که هم صدا و سیما و هم باشگاه راهیان برای ادعای خود دلایلی دارند که در جای خود درست به جاست. هزینه های پخش مستقیم یک مسابقه فوتبال در لیگ های غیر از لیگ برتر پیش بینی نشده و مردم و اعضای باشگاه راهیان نیز به عنوان یک تیم پر طرفدار در استان حق دارند که مطالبه پخش زنده تلویزیونی را داشته باشند.

موضوعی که باید با همفکری، تعامل و همکاری و البته با کمی کوتاه آمدن از مواضع توسط طرفین به نتیجه برسد و مردم نیز از دیدن مسابقات فوتبال از صدا و سیمای مرکز استانی استفاده کنند.