اراک – خبرگزاری مهر: پس از دو روز رقابت گروه های هنری نمایش استان مرکزی در چهارمین جشنواره نمایش های کوتاه صحنه و نمایشنامه خوانی بیان، برترین های جشنواره در بخش های مختلف معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، سرپرست حوزه هنری استان مرکزی شامگاه جمعه در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: این جشنواره با هدف اصلی پرورش نیروهای جوان به منظور ایجاد شرایط و فرصت تجربه برای آنان برگزار شد.

رضا میرزایی با بیان اینکه جشنواره در حوزه اهداف حوزه هنری برگزار می شود، افزود: فراهم آوردن زمینه رشد و شکوفایی و گسترش هنرِ مبتنی بر معرفت اسلامی و متعهد به ارزش های انقلاب اسلامی از اهداف کلان حوزه هنری است.

وی ادامه داد: چهارمین دوره جشنواره استانی نمایش های کوتاه تلاشی از سوی حوزه هنری در راستای رشد و تکامل جامعه هنری است.

میرزایی با بیان اینکه، جشنواره صحنه نشانگر اندیشه، شعور و شور هنرمندان جوان است،  افزود: امید می رود که در دوره های بعدی این جشنواره شاهد آثار بهتر و ارزشمندتری باشیم.

دبیر جشنواره صحنه نیز در ادامه مراسم گفت: جشنواره صحنه در راستای ترویج فرهنگ والای عفاف و حجاب، خانواده اسلامی، ایثار و شهادت با استفاده از زبان هنر فاخر نمایش برگزار خواهد شد.

این جشنواره با اولویتهای سبک زندگی در خانواده اسلامی

خلیل الله خسروبیگی با بیان اینکه چهارمین جشنواره صحنه و نمایشنامه خوانی بیان در پنج محور برپا شد، اظهار کرد: این جشنواره با اولویتهای سبک زندگی در خانواده اسلامی، ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، نشر فرهنگ ایثار و شهادت و بازنمایی خاطرات رزمندگان 8 سال دفاع مقدس، آسیب های پیش روی نسل جوان و نقش خانواده در هدایت و حمایت از جوان برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه پس از اعلام فراخون جشنواره 44 طرح و اثر نمایشی به دبیرخانه جشنواره رسید، اضافه کرد: از این تعداد 32 اثر و طرح مکتوب برای بازبینی انتخاب شدند.

6 نمایش برای نمایش خوانی و 26 نمایش برای بخش صحنه انتخاب شدند

خسروبیگی  ادامه داد: از این تعداد شش نمایش برای همایش نمایش خوانی و 26 نمایش برای بخش صحنه انتخاب شدند که پس از بازبینی توسط هیئت بازبین جشنواره احمد سلیمانی، نیما بیگلریان و خلیل الله خسروبیگی، 9 نمایش برای بخش صحنه ای انتخاب شدند.

 وی توضیح داد: شش نمایش بخش نمایش نامه خوانی نیز همگی در بخش نهایی جشنواره حضور داشتند، زیرا این بخش به صورت همایش برگزار و داوری نمی شد.

دبیر جشنواره تاکید کرد: یکی از نکات بارز جشنواره شرکت جوانان، بانوان و کارگردان اولی ها در این دوره جشنواره بود.

پس از آن بیانیه هیئت داوران توسط دکتر چیستا یثربی به نمایندگی از هیئت داوران "چیستا یثربی"، "سینا دلشادی" و "حجت الله سبزی" قرائت شد و پس از آن اسامی برگزیدگان جشنواره از میان 9 نمایش "بازار رضا" به نویسندگی سینا دلشادی و کارگردانی میثم سرآبادانی، "یک ربع به جنگ"  به نویسندگی شهرام سلطانی و کارگردانی سپیده ساری و عادل عزیزنژاد، "سوتفاهم" به نویسندگی سحر میرزاخانی و کارگردانی سهیلا میرزاخانی، "نقطه سر خط های هر شب" به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد شریفی، "رفاقت های پشت وانتی" به نویسندگی امیرحسین احمدی،  "عاشقانه های هفت ریشتری" به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین غلامی، "فراتر از انسانیت"  به نویسندگی و کارگردانی پوریا رضایی، "ساندویچ مغز" به نویسندگی و کارگردانی ایمان ملکی پور، "خیال خام خان جان" به نویسندگی مهسا نظری و کارگردانی سعید کمانی، به شرح ذیل اعلام شد:

در بخش طراحی صحنه: هیئت داوران با تقدیر از طراحی صحنه نمایش های "رفاقت های پشت وانتی" و "نقطه سرخط های هر شب" لوح تقدیر و تندیس جشنواره را به "محمدحسین غلامی" برای نمایش "عاشقانه های 7 ریشتری" اهدا کرد.

بخش موسیقی: در این بخش لوح تقدیر و جایزه نقدی به "رامین مومنی" برای آهنگسازی نمایش "رفاقت های پشت وانتی" اهدا شد.

بازیگری زن: در این بخش لوح تقدیر و جایزه نقدی به "پرستو رشانی" برای نمایش "فراتر از انسانیت" اهدا شد. در این بخش جایزه سوم به "سحر میرزاخانی"  برای نمایش "سوءتفاهم"، جایزه دوم به طور مشترک به "سمیه بختیاری" برای نمایش "ساندویچ مغز" و "مهسا نظری" برای نمایش "خیال خام خان جان" و جایزه اول به "یاسمن صفایی" برای نمایش "عاشقانه های 7 ریشتری" اهدا شد.

بازیگری مرد: در این بخش هیئت داوران ضمن تقدیر از "بابک غلامی" برای حضور در نمایش "عاشقانه های 7 ریشتری"، از  "محمدجواد شریفی" برای نمایش " نقطه سرخط های هرشب"، "عادل عزیزنژاد" برای نمایش " یک ربع به جنگ" و "میثم سرآبادنی" برای نمایش "بازار رضا" با اهدای لوح، تقدیر کردند. در این بخش "آرش رضایی" برای نمایش "فراتر از انسانیت" رتبه سوم، "محمد حسین غلامی" برای نمایش "عاشقانه های 7 ریشتری"  رتبه دوم و "سعید کمانی" برای نمایش " خیال خام خان جان" و " ایمان ملکی پور" برای نمایش "ساندویچ مغز" به طور مشترک رتبه اول را کسب کردند.

نمایشنامه نویسی: در این بخش لوح تقدیر به "پوریا رضایی" برای نمایشنامه "فراتر از انسانیت" و "مهسا نظری" برای نمایشنامه "خیال خام خان جان" اهدا شد. در این بخش "شهرام سلطانی" برای نمایشنامه " یک ربع به جنگ" رتبه سوم، " ایمان ملکی پور" برای نمایشنامه "ساندویچ مغز" رتبه دوم و " محمد حسین غلامی" برای نمایشنامه "عاشقانه های 7 ریشتری" رتبه اول را کسب کردند.

کارگردانی: در این بخش از "امیرحسین احمدی" برای کارگردانی "رفاقت های پشت وانتی" و "سعید کمانی برای کارگردانی "خیال خام خان جان" اهدا شد.

جایزه سوم این بخش به "سهیلا میرزاخانی" برای کارگردانی "سوءتفاهم"، جایزه دوم به "ایمان ملکی پور" برای کارگردانی "ساندویچ مغز" و جایزه اول به "محمدحسین غلامی" برای کارگردانی "عاشقانه های 7 ریشتری" اهدا شد.