۱۰ اسفند ۱۳۹۲، ۱۴:۱۲

گزارشی از جشنواره تئاتر استان مرکزی/

جشنواره صحنه فرصتی برای معرفی استعدادهای تازه/ حمایت از کارگردانان جوان تئاتر

جشنواره صحنه فرصتی برای معرفی استعدادهای تازه/ حمایت از کارگردانان جوان تئاتر

اراک - خبرگزاری مهر: چهارمین جشنواره استانی نمایش های کوتاه صحنه و همایش نمایشنامه خوانی بیان در حالی به کار خود پایان داد که حضور کارگردان و نمایشنامه نویس اولی ها از نقاط مثبت آن بود، فرصتی که باعث عرضه و بروز استعدادهای تازه و معرفی آن ها به اهالی تئاتر استان شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره ای که فقط چهار سال از عمرش گذشته باشد، نوپاست و در شروع کار قرار دارد؛ اما برگزاری این دست جشنواره ها مجالی است برای هنرمندانی که شرایط و فضای ارائه آثار خود را ندارند. جشنواره صحنه با ماهیت میدان دادن به تازه کارها در کنار مشاور و راهنمایی با تجربه ها برگزار می شود.

در میان تمام شادی ها و اعتراض های پس از اختتامیه شامگاه جمعه، به سراغ کارگردانان شرکت کننده در جشنواره رفتیم تا نقطه نظرات آن ها را در خصوص جشنواره جویا شویم.

حمایت و ایجاد شرایط اجرای عموم نمایش های برتر

کارگردان نمایش " خیال خام خان جان"  که  برای دومین بار بعنوان کارگردان و بازیگر در این جشنواره حضور داشت، گفت: پیشنهاد من به برگزارکنندگان جشنواره این است که پس از اتمام جشنواره فرصت را برای اجرای عموم کارهای برتر ایجاد کنند.

سعید کمانی با بیان اینکه نمایش های این جشنواره همه زمانی 15 دقیقه ای دارند و این نمایش ها کمتر فرصت اجرای عموم دارند افزود: اجرای عموم و حمایت مالی از کارهای برتر هم به ارتقاء سطح جشنواره و هم به تشویق و ترغیب هنرمندان در این راستا کمک می کند.

وی که جایزه اول بازیگری این جشنواره بدست آورد، ادامه داد: نمایش خیال خام خان جان نگاهی به مشکلات و دغدغه های اشتغال در جامعه امروز داشت و توانست در بخش نویسندگی و بازیگری زن نیز مورد تقدیر قرار بگیرد.

امکانات سخت افزاری مناسب جهت اجراهای کوتاه فراهم شود

کارگردان و نویسنده نمایش " ساندویچ مغز" نیز گفت:  من در تمامی دوره های برگزاری این جشنواره حضور داشتم و به جرات می توان گفت که سطح کیفی آثار جشنواره بالاتر رفته است.

ایمان ملکی پور افزود: شکل گیری  مفهوم نمایش کوتاه در ذهن اهالی تئاتر استان در این دوره مشهود است و همین در ارتقای سطح جشنواره موثر بوده است.

وی با اشاره به ویژگی های نمایش کوتاه، ادامه داد: به دلیل اینکه زمان اجرای نمایش کوتاه کم است باید تمامی امکانات چون نور، صدا و ... به حدی بالا باشد تا فرصت ارائه بهترین کیفیت در کم ترین زمان مهیا شود.

ملکی پور که جایزه اول بازیگری مرد را مشترکا کسب کرده بود، اظهار کرد: یکی از اصلی ترین کمبودها نبود سالن باکس در شهر اراک است، زیرا بیشتر اجرا باید در این سالن اجرا می رفت نه در قاب صحنه ای.

نمایش ساندویچ مغز جایزه دوم نویسندگی و کارگردانی و جایزه دوم بازیگری زن را بدست آورد.

برگزاری نمایش ها در ساعات مقرر خواست گروه های نمایشی

کارگردان نمایش عاشقانه های 7 ریشتری نیز گفت: جشنواره صحنه امسال نسبت به سال قبل در برگزاری و سطح کیفی آثار بالاتر آمده بود.

محمدحسین غلامی که برای بار دوم در این جشنواره حضور داشت، افزود: با تمام نقاط مثبت جشنواره، این جشنواره نیز همچون سایر جشنواره ها از مشکل عدم برنامه ریزی در زمان اجراها رنج می برد.

رتبه دوم بازیگری مرد جشنواره اظهار کرد: عدم زمان‌بندی اجرای نمایش‌ها در موعد مقرر  باعث شد تا نمایش های اجرایی آخر در هر روز جشنواره در آخرین ساعات شب به روی صحنه بروند و تنها مخاطبین اندکی برای دیدن آن در سالن بمانند.

غلامی ایجاد شرایط برای اجرای عموم آثار برتر جشنواره را خواست همه کارگردانان عنوان کرد.

نمایش عاشقانه های 7 ریشتری در این جشنواره بیشترین جوایز را از آن خود کرد: جایزه اول متن، جایزه اول کارگردانی، جایزه اول بازیگری زن، جایزه دوم بازیگری مرد و تنها برگزیده طراحی صحنه از جمله جوایز این نمایش بود.

برگزاری کارگاه های آموزشی بیشتر و استفاده از داوران فرا استانی

 یکی از کارگردان نمایش " یک ربع به جنگ" گفت: با توجه به اینکه ماهیت این جشنواره میدان دادن به جوان ها و تازه کاران عرصه تئاتر است، به نظر می رسد باید  توجه بیشتری به حضور آن ها شود.

عادل عزیزنژاد افزود: اگر در جشنواره بخش کارگردان اولی ها از با تجربه ها تفکیک می شد، فرصت بهتری برای سنجش تازه کارها پیش می آمد.

وی که برای دومین بار در این جشنواره حضور دارد، ادامه داد: پیشنهاد دیگر من برگزاری کارگاه های آموزشی بیشتر در روزهای جشنواره در آشنایی هنرمندان جوان با مفهوم نمایش کوتاه موثر است .

عزیزنژاد با بیان اینکه خیلی ها هنوز تعریف درستی از نمایش کوتاه ندارند، اظهار کرد: متاسفانه خیلی ها فکر می کنند که نمایش کوتاه یعنی یک برش از نمایش بلند، در حالی که نمایش کوتاه نیز مانند نمایش بلند دارای عناصر دراماتیک مستقل خود است.

وی ادامه داد: قطعا اگر این آموزش ها به طور پیوسته و جدی تر پیگیری شود، در کنار ایده خوبِ برگزاری جشنواره باعث پیشرفت تئاتر استان می شود.

عزیزنژاد گفت: اگر در انتخاب هیئت داوران نیز نگاه فرا استانی و ملی می شد، بهتر به نظر می رسید.

نمایش یک ربع به جنگ در بخش نویسندگی مقام سوم و در بازیگری مرد تقدیر شد.

حمایت سایر ارگان های فرهنگی از چنین جشنواره هایی

کارگردان نمایش " بازار رضا" گفت: ایده برگزاری جشنواره نمایش های کوتاه، ایده خوبی است.

میثم سرآبادانی افزود: همانطور که می دانیم، مشکل اصلی ارگان های فرهنگی، کمبود اعتبار است، اگر چنین جشنواره هایی از سوی ارگان های مختلف حمایت شوند، قطعا در بالا رفتن سطح کیفی آن موثر خواهد بود.

وی که برای دومین بار در جشنواره شرکت می کرد، تاکید کرد: مشارکت و همکاری با دستگاه های فرهنگی باعث می شود تا برگزار کنندگان جشنواره بتوانند از گروه ها و اساتید بیشتری برای برگزاری جشنواره استفاده کنند و رقابت نیز بیشتر شود.

 این کارگردان تفرشی ادامه داد: جشنواره صحنه اتفاق خوبی در تئاتر استان است و من از حوزه هنری برای روشن نگه داشتن چراغ این جشنواره تشکر می کنم.

کارگردان نمایش " رفاقت های پشت وانتی"  نیز گفت: اگر شرایطی اجرای تعداد بیشتری نمایش ایجاد شود جشنواره از رونق بیشتری برخوردار می شود.

امیرحسین احمدی افزود: تعداد بیشتر اجراها، باعث افزایش روزهای جشنواره و افزایش مخاطب و  در نتیجه بالا رفتن سطح رقابت می شود که همین باعث ارتقا سطح کیفی آن می شود.

نمایش " رفاقت های پشت وانتی" در بخش طراحی صحنه و کارگردانی تقدیر و عنوان برگزیده موسیقی را از آن خود کرد.

حضور زوج های جوان هنرمند و نویسندگان بومی در جشنواره

در کنار برگزاری دو روز جشنواره نکات جالبی نیز به چشم می خورد که از جمله آن ها حضور فعال و موفق زوج های جوان هنرمند در بخش های مختلف جشنواره بود.

سه زوج هنرمند استان مرکزی هر کدام با ارائه اثر در بخش های مختلف توانستند حضور خانواده و استحکام آن توسط هنر را بیشتر جلوه گر کنند و تعداد زیادی از جوایز جشنواره را نیز به محفل خانواده شان ببرند.

از دیگر نکات مثبت این جشنواره حضور نویسندگان جوان استان در تولید نمایشنامه ها بود. 12 نمایشنامه از 16 نمایش اجرایی در بخش رقابتی، نمایشنامه خوانی و جنبی از آثار نویسندگان بومی و جوان این استان بود.

چهارمین جشنواره استانی نمایش های کوتاه صحنه و همایش نمایشنامه خوانی بیان در روزهای هفتم، هشتم و نهم اسفندماه به همت حوزه هنری استان مرکزی در فرهنگسرای آئینه اراک برگزار شد.

....

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2246535

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha