۱۰ اسفند ۱۳۹۲، ۱۴:۴۷

پثربی:

نمایش کوتاه برشی از یک زندگی است/ کیفیت نمایشنامه در کارگردانی و بازیگری تاثیر دارد

نمایش کوتاه برشی از یک زندگی است/ کیفیت نمایشنامه در کارگردانی و بازیگری تاثیر دارد

اراک – خبرگزاری مهر: نمایشنامه نویس و کارگردان برجسته کشور گفت: نمایش کوتاه همچون داستان کوتاه برشی از یک زندگی است و نویسنده آن باید بداند که این نوع متن دارای ساختار و ویژگی های خود است.

چیستا یثربی در حاشیه اختتامیه جشنواره استانی صحنه در گفتگو با مهر گفت: مهم ترین ویژگی نمایش کوتاه این است که بتواند در کوتاهترین زمان بر مخاطب تاثیر بگذارد و حرف روز جامعه را به مردم انتقال دهد.

وی ادامه داد: این نوع نمایش برگرفته از وقایع دنیای اطراف و دغدغه های ما و یک نگاه دیگر به مسائل خصوصی زندگی و تاثیر شرایط مختلف بر آن است، بنابراین باید ارتباط انسانی و واقعی با مخاطب ایجاد کند و از فضاهای فانتزی و سورئال فاصله بگیرد.

یثربی با بیان اینکه نقش هنر خصوصا نمایش در نشان دادن واقعیت، سیاه نمایی نیست، اضافه کرد: مشکلات و درگیری های انسان امروزی سوژه هنرمند است؛ ولی قرار نیست که فقط بدی ها نشان داده شود بلکه باید در کنار سیاهی ها، بارقه های امید و سپیدی ها نشان داده شود، زیرا دنیا پر از زیبایی است و هنرمند باید نگاه زیبایی شناسانه داشته باشد.

آگاه کردن و اطلاع رسانی از خصوصیات نمایش کوتاه است

وی ساختار نمایش کوتاه را همچون خبر عنوان کرد و گفت: آگاه کردن و اطلاع رسانی از خصوصیات نمایش کوتاه است زیرا نمایش کوتاه قرار است در کم ترین زمان بیشترین تاثیر را داشته باشد، بنابراین همچون یک عکس است که می تواند بیانگر هزاران مفهوم در زیرمتن خود باشد.

داور چهارمین جشنواره استانی صحنه ادامه داد: در دنیای که به سمت مینی مال حرکت می کند، تئاتر کوتاه شکل می گیرد که تاثیرات خود بر نمایشنامه و به تبع کارگردانی و بازیگری را دارد.

یثربی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره نمایش کوتاه ایده خوبی برای کشف استعدادهای جوان است ، اظهار کرد: جشنواره صحنه یکی از معدود جشنواره های کشور است که به این بخش می پردازد.

وی تاکید کرد: برگزاری چنین جشنواره هایی فرصت را برای هنرمندان خصوصا دانشجویان جوان این عرصه که شرایط اجرای نمایشنامه های بلند را ندارند، فراهم می آورد.

یثربی با اشاره به اینکه این جشنواره مجال گرد هم آمدن گروه های مختلف نمایشی استان را فراهم آورده، گفت: جشنواره هایی از این دست به دلیل صرف هزینه و وقت کم، می تواند میزبان گروه های حرفه ای و غیر حرفه ای باشد و حیطه گسترش تئاتر را بیشتر کند.

تئاتر نقش موثری در فرهنگ سازی دارد

وی با اشاره به اینکه تئاتر نقش موثری در فرهنگ سازی دارد، افزود: نقش تئاتر و تاثیر آن در فرهنگ بر کسی پوشیده نیست بنابراین وقتی چنین نمایش هایی اجرا شوند، افراد بیشتری به دلیل وقت و هزینه کمتر آن می توانند مخاطبش باشند و خود بخود بر ارتقا سطح فرهنگ جامعه تاثیر می گذارد.

یثربی در خصوص جشنواره صحنه گفت: جشنواره استانی نمایش های کوتاه صحنه فراتر از انتظارات من بود و بالا بودن سطح آثار جشنواره خصوصا در ایده پردازی نکته قابل تاملی بود.

یثربی افزود: ایده های آثار ارائه شده در سطح بالایی بود ولی مشکل اصلی آثار عدم اشراف هنرمندان جوان این جشنواره در نمایشنامه نویسی کوتاه و کارگردانی مدرن بود.

وی با تاکید بر اینکه نمایش‌های کوتاه بر ساختار استوار است و طرح اولیه در یک نمایش کوتاه باید محکم باشد، افزود: به نظر می رسد متن‌های جشنواره به صورت کارگاهی، بداهه یا گروهی شکل گرفته بنابراین بیشتر متن ها در پایان بندی دچار مشکل بودند.

وقتی نمایشنامه ای مشکل داشته باشد قطعا در کارگردانی و بازیگری تاثیر دارد

یثربی کارگردانی و بازیگری نمایش را در ارتباط مستقیم با متن عنوان کرد و گفت: کیفیت نمایشنامه در کارگردانی و بازیگری تاثیر دارد.

وی اضافه کرد: وقتی نمایشنامه ای مشکل داشته باشد قطعا در کارگردانی و بازیگری تاثیر دارد و اگر متن به درستی پرداخته نشود، بر دیگر بخش ها تاثیر منفی می گذارد.

وی گفت: بهتر است از نمایشنامه نویسان و کارگردانان جوان از همین حالا به فکر جشنواره سال آینده باشند و آمادگی خود را  موکول به روزهای نزدیک جشنواره نکنند.

یثربی با اشاره به اینکه توجه به طراحی صحنه در این جشنواره قابل توجه بود، افزود: توجه به این نکته از نقاط مثبت جشنواره بود و  مشخص بود که این بخش مورد توجه هنرمندان این استان است که معمولا در شهرستان ها کمتر دیده می شود.

این نمایشنامه نویس برجسته کشور گفت: امیدوارم که در سایر استان ها نیز فرصت برای اجرای نمایش های کوتاه همچون استان مرکزی فراهم شود.

چیستا یثربی دکترای روانشانسی از دانشگاه الزهرا است و در عرصه داستان، شعر، نمایشنامه نویسی، کارگردانی تئاتر و فیلمنامه نویسی فعالیت دارد.

وی تا به حال جوایز متعددی را از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده و در سال ۱۳۸۹ نمایش "جنایت و مکافات" را براساس رمان «جنایت و مکافات» در جشنواره کلاسیک‌های روسیه در مسکو اجرا کرد که این نمایش در این جشنواره در سه رشته نامزد شد و موفق شد جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کند.

کد خبر 2246561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha