رشت – خبرگزاری مهر: گیلان بدون شک یکی از زیبا ترین استان های کشور است و همچون نگینی سبز بر تارک ایران اسلامی می درخشد. با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری استان، صنعت گردشگری این منطقه نیازمند شکوفایی و پویایی است.

به گزارش خبرنگار مهر،  این استان شمالی که از حیث زیبایی همتا ندارد همواره در طول ایام سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. گیلان در حوزه گردشگری پتانسیل های زیادی دارد که باید با فراهم کردن زیر ساخت ها زمینه شکوفایی و بروز این صنعت بیشتر مهیا شود.

این استان زیبایی شمالی در بحث میراث فرهنگی دارای بناهای ارزشمندی است که باید مورد توجه ویژه باشد تا این بناها و آثار تاریخی برای نسل های آینده نیز محفوظ بماند. گیلان در زمینه صنایع دستی نیز دارای سابقه ای دیرینه است و صنایع این استان می تواند یک تحول اقتصادی بزرگ را در منطقه ایجاد کرد.

استانداری گیلان در این باره می گوید: صنعت گردشگری یکی از مهمترین منابع درآمدزایی در دنیا محسوب می شود.

محمد علی نجفی افزود: صنعت گردشگری علاوه بر اشتغالزایی، رونق اقتصادی و ایجاد ثروت در کشورها باعث ترویج فرهنگ بومی آن منطقه می شود.

گیلان دارای جاذبه های گردشگری متنوع و گسترده است

وی همچنین با بیان اینکه گیلان دارای جاذبه های گردشگری متنوع و گسترده است، اظهارداشت: جاذبه های گردشگری با این تنوع و گستردگی در هیچ یک از  استان های ایران وجود ندارد.

 استاندار گیلان با اشاره به اینکه همه ظرفیت ها برای اقتصادی کردن صنعت گردشگری باید فعال شود، گفت: با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری استان، صنعت گردشگری این منطقه نیازمند شکوفایی و پویایی است.

وی در ادامه بر لزوم توسعه گردشگری در استان تاکید کرد و افزود: در این زمینه باید از هنرهای سنتی و دستی در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی برای جذب و ماندگاری گردشگران استفاده کرد.

نجفی از راه اندازی موزه و محل عرضه هنرهای سنتی و بومی در گیلان خبر داد و اظهار داشت: مدیران بخش گردشگری استان باید برنامه محور فعالیت و برای خود افق کاری تدوین و تهیه کنند.

وی همچنین با بیان اینکه چادر زدن کنار خیابان گردشگری و توریسم نیست و کمکی به رونق اقتصادی استان نخواهد کرد، اذعان داشت:  وقتی مسافر و گردشگر وارد یک منطقه و شهرستان می شود باید اقامت داشته باشد تا صنعت گردشگری سودآور شود.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه گردشگری با اقامت مسافران در یک منطقه معنا پیدا می کند، گفت: در توریسم واقعی گردشگر و مسافر بیش از یک روز در یک شهرستان اقامت می کند.

گيلان آماده پذيرايي از 7 ميليون گردشگر تا پايان نوروز است

وي در ادامه به ورود افزون بر دو ميليون گردشگر در دور نخست سفرهای نوروزی به استان خبر داد و افزود: گيلان آماده پذيرايي از هفت ميليون گردشگر تا پايان نوروز است.

نجفی اظهارداشت: خوشبختانه با همكاري دستگاه هاي اجرايي و مردم در همين مدت ميزان تلفات جاده اي 80 درصد كاهش يافته است.

وي بیان داشت: همچنین در دور نخست سفرهای نوروزی 500 هزار خودرو وارد گیلان شده است.

استاندار گیلان تصریح کرد: به رغم بارندگی های اخیر در روزهای نخست نوروز آمار ورود گردشگران در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است.

وی همچنين از کاهش 80 درصدی تلفات جاده ای استان در دور نخست سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: سال گذشته در اين مدت 15نفر بر اثر  تصادفات جاده اي كشته شدند در حاليكه اين آمار امسال به پنج نفر كاهش يافته است.

نجفی افزود: گیلان همچنان آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی و ثبت خاطراتی خوش برای آنان است.

بدون شک آرامش كنوني كشور و شادي ونشاط مردم در نوروز مديون خون با بركت شهدا و صبر وايستادگي خانواده هاي معظم آنان است، همه آحاد مردم مدیون شهدا، جانبازان، ایثارگران و خانواده آنها هستند چرا که عظمت و استقلال ایران اسلامی در سایه ایثار و فداکاری شهدا و جانبازان گرانقدر است.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی گفت: دیدار با خانواده معظم شهدا و جانبازان و ایثارگران موجب تقویت روحیه و نشاط برای خدمت به مردم است.

غلامعلی جعفرزاده افزود: غفلت از خانواده هاي شهدا و ايثارگران غفلت از ارزش هاي انساني،اسلامي و آرمان هاي انقلاب اسلامي ايران است.

وی در ادامه اظهارداشت: توسعه اقتصادي در هر كشوري نيازمند سرمايه گذاري در بخش ها و فعاليت هاي مختلف اقتصادي آن كشور است و بدون سرمايه گذاري در طرح هاي زيربنايي و روبنايي، نمي توان انتظار گسترش اشتغال، توليد و رفاه اقتصادي را داشت.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت گردشگری امروز به عنوان گسترده ترين صنعت خدماتي دنيا، جايگاه ويژه اي در عرصه هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي به خود اختصاص داده است.

افزايش روزافزون تعداد گردشگران گوياي تبلور يافتن گردشگري به عنوان يك نياز است

وی افزود:  افزايش روزافزون تعداد گردشگران گوياي تبلور يافتن گردشگري به عنوان يك نياز است، همين امر ضريب تاثير گذاري گردشگري را افزايش داده است.

جعفرزاده اظهارداشت:  بنابراين امروزه گردشگري با توان مضاعف تري مي تواند حيات اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي جوامع را تحت تاثير قرار دهد.

وی تصریح کرد:  بر اين اساس توسعه گردشگري به عنوان مجموعه فعاليت هاي اقتصادي، تاثير به سزايي در تقويت بنيان هاي اقتصادي جوامع دارد و نقش گردشگري به عنوان منبع جديدي براي ايجاد اشتغال، كسب درآمد، درآمدهاي مالياتي بيشتر، جذب ارز و تقويت زيرساخت هاي اجتماعي كه موجب رشد و توسعه ساير صنايع مي شود.

با توجه به وابستگي شديد ايران به درآمدهاي حاصل از نفت، پايان پذير بودن اين منبع و نوسان هاي قيمتي شديد آن در چند سال گذشته لزوم تغيير در برنامه برای استفاده و به كارگيري منابع جايگزين به منظور رهايي از اقتصاد تك محصولي،بيش از بيش در كشور احساس مي شود.

 در اين راستا با توجه به تبديل شدن صنعت گردشگري به يكي از صنايع برتر دنيا و توانايي بالقوه كشور در اين زمينه كه از لحاظ جاذبه هاي تاريخي در رتبه 10 و از لحاظ جاذبه هاي فرهنگي و طبيعي در بين پنج كشور برتر دنيا قرار گرفته است.

همچنين از نظر تنوع صنايع دستي ايران جزء سه كشوربرتر دنيا به حساب مي آيد. بر اين اساس مي توان از گردشگري به عنوان يكي از بهترين گزينه هاي ممكن براي جايگزيني درآمدهاي حاصل از نفت، كاهش وابستگي شديد به اقتصاد تك محصولي و حركت به سمت توسعه مطلوب، نام برد.

گیلان این استان زیبایی شمالی فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری در عرصه گردشگری دارد که می طلبد مسئولان و بخش خصوصی در این زمینه گام های موثری بردارند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان گفت: طرح راهنمای مسافران نوروزی جمعیت هلال احمر استان با عنوان طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران با شعار " بی گدار به جاده نزنیم ظریف برانیم " در این استان به اجرا درآمد.

علیرضا خصوصی افزود : با اجرای چهاردهمین دوره طرح ملی راهنمای مسافران نوروزی در گیلان  37 ایستگاه سلامت، 37 خیمه نماز و 16 فضای دوستدار کودک در سراسر استان آماده ارائه خدمات به مسافران است.

وی اظهارداشت: تست قند و فشار خون در ایستگاه های سلامت، ارائه امکانات لازم برای اقامه نماز، مسابقه نقاشی برای کودکان در فضای دوستدار کودک و توزیع بروشور با عنوان گردشگری و نقاط دیدنی، شماره تلفن های های مورد نیاز، اوقات شرعی، پیام بهداشتی از جمله برنامه ها در طرح راهنمای مسافران نوروزی است.

گیلان فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری در عرصه گردشگری دارد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان گفت: برنامه سحاب راهنمایی سیار مسافران دو چرخه سواران در شهرستان های رشت، فومن، بندرانزلی، آستانه اشرفیه و لنگرود از دیگر برنامه ها در طرح راهنمای مسافران نوروزی است.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح راهنمای مسافران نوروزی تا هفدهم فروردین ماه جاری ادامه دارد، افزود: با اجرای طرح های نوروزی 207 هزار و 894 نفر از همشهریان و مسافران نوروزی از خدمات امدادی و راهنمایی هلال احمر گیلان بهره مند شدند.

 خصوصی اظهارداشت: با اجرای طرح نوروزی از 25 اسفند ماه تاکنون 205 هزار و 374 نفراز مسافران با مراجعه به چادرهای سلامت، خیمه های نماز و فضای دوستار کودک از خدمات جوانان هلال احمر گیلان بهره مند شدند.

وی اذعان داشت: همچنین 75 هزار و 525 برگ نقشه راه و بروشور در بین مراجعه کنندگان توزیع شد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان با اشاره به اجرای طرح امداد و نجات نوروزی تصریح کرد: در این مدت به دو هزار و 520 نفر از حادثه دیدگان نیز از خدمات امداد و نجات و کمک های اولیه ارائه و 69 نفر از حادثه دیدگان به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی با اشاره به آمادگی کامل هلال احمر گیلان در ارائه خدمات امدادی و عام المنفعه به مسافران و هموطنان گفت: جمعیت هلال احمر استان در ایام نوروز در 61 پایگاه و پست های ثابت و سیار (دریایی، هوایی، کوهستان و جاده ای ) و اکیپ مسافران نوروزی و خیمه نماز آماده ارائه خدمات به هموطنان است.

خصوصی یادآور شد: همشهریان و مسافران نوروزی در صورت نیاز به خدمات امدادی می توانند با تلفن 112 ندای امداد تماس حاصل کنند و از خدمات امدادی هلال احمر به صورت رایگان بهره مند شوند.

ورود پنج هزار نفر مسافر نوروزی به گیلان از طریق فرودگاه سردار جنگل

مدیرکل فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت نیز از ورود پنج هزار و 243 نفر مسافر به استان از طریق خطوط هوایی از 25 اسفند ماه تا چهارم فروردین ماه جاری خبر داد.

 فتاح رضوانی تصریح کرد: از 25 اسفند 92 تا چهارم فروردین سال جاری تعداد پنج هزار و 243 مسافر از طریق فرودگاه رشت به استان گیلان سفر کرده‌ اند.

وی همچنین بیشترین آمار مسافران ورود یافته به گیلان را 800 نفر در 27 اسفندماه عنوان و کرد و افزود:  در مدت مزبور این تعداد مسافر با 51 پرواز به استان گیلان عزیمت کرده‌اند که چهار هزار و 411 نفر مربوط به پروازهای داخلی و 832 نفر مربوط به پروازهای خارجی بوده اند.

مدیرکل فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت گفت: در پروازهای ورودی 47 پرواز داخلی و چهار پرواز خارجی ثبت شده است.

وی افزود: در مدت مذکور پنج هزار و 111 نفر نیز از طریق این فرودگاه با 51 پرواز به مقاصد مختلف سفر کرده‌اند که سهم پروازهای داخلی سه هزار و 989 مسافر و سهم پروازهای خارجی یک هزار و 122 نفر بوده است.

رضوانی در ادامه با اشاره به پروازهای فوق العاده در این فرودگاه یادآور شد: برای متقاضیان پروازهای هوایی، پروازهای فوق العاده داخلی به شهرهای مشهد، کیش، اصفهان و پرواز خارجی به اسپارتای ترکیه راه اندازی شده است.

وی اذعان داشت: با احتساب پروازهای فوق العاده 86 سورتی پرواز در هفته در ایام نوروز انجام می شود.

به هر حال گیلان از موقعیت ممتازی برای توسعه گردشگری برخوردار است اما نكته اي كه در اين راستا بايد هميشه مد نظرقرار گيرد، شناخت دقيق و علمي قابليت و تنگناهاي هر منطقه از استان است كه به واسطه آن بتوان با اتخاذ برنامه ريزي منسجم و مديريت كارآمد به هدف مورد نظر نائل شد.