اسفراين- خبرگزاري مهر: مسابقات بين المللي كشتي با چوخه كه از صبح امروز در اسفراين آغاز شده با حضور كشتي گيراني از كشورهاي گرجستان، آذربايجان و تركيه و كشتي گيران كشورمان در حال برگزاري است.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح چهارشنبه مهمترين مسابقات كشتي با چوخه كشور به ميزباني اسفراين در محل گود زینل‌خان اين شهر و با شركت 80 کشتی گیر داخلی و خارجی در قالب 16 تیم از کشورهای گرجستان، آذربایجان و ترکیه و استان های خراسان رضوی، شمالی، گلستان، مازندران، تهران، همدان و البرز آغاز شد.

اين رقابت‌ها همه ساله روز 14 فروردين در اين مكان برگزار مي شد كه امسال به دليل مصادف شدن اين روز با ايام فاطميه و شهادت حضرت زهرا(س) به روز 13 فروردين موكول شد.

رقابت‌هاي كشتي با چوخه امسال در پنج وزن 65، 75، 85، 95 و 95+  برگزار مي‌شود كه اين رقابت‌ها تا پايان روز 14 فروردين و با معرفي قهرمانان اين دوره از مسابقات ادامه خواهد يافت.

اين رقابت ها در دو نوبت صبح و عصر امروز برگزار مي شود و در پايان آن مطابق سنت ديرين به نفرات برتر اوزان مختلف جوايزي اهدا مي شود.

این مسابقات که با اجرای فنون خاص کشتی با چوخه و با نوای دهل و سورنا همراه است در تقويم ورزشي فدراسيون ورزش هاي روستايي و عشايري ثبت شده است.

كشتي با چوخه کشتی در ایران از قدمت بسیار طولانی برخوردار بوده و خراسان شمالی نیز یکی از مناطقی است که از گذشته های دور همواره خاستگاه کشتی گیران بنامی بوده و از این منطقه قهرمانان بزرگی به کشور و جهان معرفی شدند.

مدت مسابقه کشتی با چوخه 10 دقيقه است كه اگر در اين مدت نتيجه مسابقه معلوم نشود، كشتي گيران با استراحت كوتاهي، پنج دقيقه ديگر نيز به مسابقه ادامه مي دهند تا پهلوان اول مشخص شود.

در اين رقابت چوخه كاران لباسهاي محلي شامل يك پيژامه، پيراهن و كمربند مي‌پوشند و در مدت كشتي كشتي گيران حق گرفتن زير زانوي حريف را ندارند و در خاك نيز هيچ فني اجرا نمي‌شود.

از فنون معروف کشتی با چوخه می‌توان به یانباش، انواع لنگ‌ها، قل پیچ، انواع کندن‌ها، گاو تاب، پلنگ شکن، چنارانداز، انواع تابیدنی‌ها و پیچیدنی‌ها اشاره کرد.

شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب بجنورد مرکز خراسان شمالی واقع است.