خرم آباد - خبرگزاری مهر: در حالی قرار بود سد مروک بزرگترین سد خاکی لرستان باشد که با بهره برداری از سد کمال صالح از سهم 100 درصدی حوضه آبریز رودخانه تیره 35 درصد به سد لرستانی که زودتر از سد اراکی هم شروع شده بود، رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، ماجرای احداث دو سد کمال صالح و مروک در حوضه آبریز رودخانه تیره که از سرشاخه های دز سرچشمه می گیرد حکایت فرصت سوزی دیگری در حوزه پروژه های آبی لرستان است، پروژه هایی که برای به نتیجه رسیدن چشم انتظار وعده استاندار برای سال93 مانده اند.

این در حالیست که سد کمال صالح در بالادست سد مروک دیرتر از سد لرستانی شروع و زودتر تمام شد تا سهم 65 درصدی از این حوزه آبریز را در اختیار بگیرد و لرستانیها به سهم 35 درصدی قانع شوند.

استاندار لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: طراحی سد مروک قبل از سد کمال صالح صورت گرفته ولی متاسفانه به دلایل مختلف این سد هنوز به بهره برداری نرسیده است.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه سد کمال صالح استان مرکزی سه سال پیش افتتاح شده و ولی هنوز سد مروک تکمیل نشده است، عنوان کرد: این در حالیست که طراحی سد مروک بر اساس ظرفیت حوضه آبریز در زمان آغاز پروژه صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: هم اکنون 65 درصد از این حوضه آبریز به طور کامل در اختیار سد کمال صالح قرار گرفته و فقط 35 درصد نصیب سد مروک شده است.

استاندار لرستان عنوان کرد: با این تفاسیر باید طراحی این سد تغییر پیدا کند تا دست کم از هزینه های صرف شده برای احداث این سد کاسته شود.

بازوند با بیان اینکه طراحی سد تا تکمیل نهایی باید مطابق با شرایط کنونی و میزان آب موجود صورت گیرد، عنوان کرد: با یک مهندسی ارزش می توان نزدیک به سه میلیارد تومان از هزینه تکمیل این سد را صرفه جویی کرد تا شاهد بهره برداری زودتر از آن باشیم.

این سخنان در حالی مطرح می شود که سد مروک قرار بود بزرگترین سد خاکی استان لرستان باشد که به نظر می رسد با تجدید نظر در طراحی این پروژه و همچنین کاهش مساحت حوضه آبریز سد دیگر نباید این لقب را برای "مروک" به کار برد.

بنابر این گزارش سد كمال صالح استان مركزي در بالادست و سد مروك لرستان در پايين دست هر دو در يک حوضه آبريز و بر روي يک رودخانه به نام تيره از سرشاخه هاي دز احداث شده اند.

كل مساحت حوضه آبريز سد مروک كه حوضه آبريز سد كمال صالح نيز در داخل آن قرار مي گيرد برابر 962 كيلومتر مربع است كه از اين ميزان؛ حدود 673 كيلومتر مربع آن را سد كمال صالح به خود اختصاص داده و حدود 289 كيلومتر مربع آن مربوط به حوضه آبريز سد مروک است.

ماجرا از اين قرار است كه عمليات اجرايي سد سنگريزه اي مروک لرستان در سال 1382 در حدود 37 كيلومتري شمال غرب دورود و در بخش سيلاخور به كارفرمايي شركت آب منطقه اي لرستان با هدف ذخيره سازي سالانه 120 ميليون متر مكعب آب برای تأمين آب مورد نیاز حدود 10 هزار هكتار از اراضي دشت سيلاخور آغاز شد.

و اما دو سال بعد از شروع ساخت سد مروک؛ در سال 84 عمليات اجرايي سد سنگريزه اي كمال صالح نيز بر روي بخش علياي همان رودخانه تيره در فاصله حدود 74 كيلومتري جنوب غربي شهر اراك به كارفرمايي شركت آب منطقه اي استان مركزي با هدف تأمين آب شرب مورد نياز شهرهاي اراك؛ شازند و صنايع بزرگ منطقه براي افق 20 ساله - بدون هيچ اعتراض يا واكنشي از سوی مسئولان وقت لرستان - آغاز شد.

حال با افتتاح و بهره برداري از سد كمال صالح اراک و برنامه ريزي مسئولين استان مركزي برای استفاده از آب این سد به نظر می رسد اهداف احداث سد مروک لرستان قابل تحقق نباشد.

نکته قابل توجه آنجاست که قبل از احداث سد كمال صالح اراک؛ حجم ذخيره سازي سالانه سد مروک در مراسم كلنگ زني 120 ميليون متر مكعب برای تأمين آب حدود 10 هزار هكتار اراضي كشاورزي دشت سيلاخور اعلام شده بود؛ ولي بعد از احداث و بهره برداري از سد كمال صالح، توسط مديران و مسئولين شركت آب منطقه اي لرستان اعلام شد كه حجم آبگيري و ذخيره سازي سد مروك به حدود 55 ميليون متر مكعب در سال کاهش يافته است؛ زيرا آب رودخانه تيره در بالادست؛ توسط سد كمال صالح مهار مي شود و آب چندانی برای انتقال به پشت سد مروک باقی نمی ماند.