در پی توقیف یک محموله از کتاب‌های ناشران پاکستانی در زاهدان، مدیر کمیته بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران گفت: برای پیگیری این مسئله و حل آن، مجموعه اسناد ثبت نامی این دو ناشر در اختیار نماینده آنها قرار گرفت.

محمدرضا وصفی مدیر کمیته بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره علت توقیف یک محموله از کتاب‌های ناشران پاکستانی که پیش از شروع نمایشگاه رخ داده است، گفت: متاسفانه ما هیچ اطلاعی از علت توقیف این محموله نداریم و برابر اخباری که از اداره‌کل ارشاد استان سیستان و بلوچستان داریم، این بارها و کتاب‌ها همه بررسی شده و هیچ مسئله‌ای هم نداشته است اما امروز روز اول نمایشگاه است و متاسفانه این محموله حدود 5 روز است که در این استان متوقف شده و غرفه این ناشران پاکستانی خالی است.

وی افزود: بعد از وقوع این اتفاق، مجموعه اسناد ثبت نامی این دو ناشر و همچنین تقاضاهایی که برای انتقال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشتند، در اختیار نماینده آنها که الان در نمایشگاه مستقر است، قرار داده شد که بتوانند موضوع را سریعاً به مسئولان زیربط که در خصوص این بارها برایشان ابهام پیش آمده است، منتقل کنند تا ما بتوانیم از این بار رفع توقیف و به نمایشگاه منتقل شود.

مدیر کمیته بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در عین حال گفت: از آنجا که معمولاً هر ساله ناشران محدودی از پاکستان در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کرده‌اند، شاید یکی از علت‌های این اتفاق این باشد که مسئولان منطقه‌ای با چنین پدیده‌ای خیلی آشنا نیستند کما اینکه ما از مرزهای ترکیه و حتی از مرزهای عراق برای ورود بارهای کشورهای عربی و نیز مرز افغانستان برای ورود بارهای ناشران افغانستان، هیچ مشکلی نداشته‌ایم. مسئولان مربوطه در مرزهای دریایی و هوایی هم با ما همراه هستند.

وصفی افزود: البته این اتفاق در گمرک نیفتاده بلکه در مسیر رخ داده است. بنا بر اطلاع ما، ابهامی برای مسئولان منطقه‌ای پیش آمده که امیدواریم با مساعدت مسئولان منطقه‌ای ظرف امروز حل شود چرا که حیثیت نمایشگاه کتاب تهران و ارتباط فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اطراف یک خواسته ملی است و باید این اتفاق به نحو احسن رخ دهد.