شانزدهمین دوره مسابقات بسكتبال لیگ برتر باشگاه‌‎های كشور پس از 6 ماه و با برگزاری 309 مسابقه در قالب 6 مرحله، جمعه شب با دومین قهرمانی متوالی تیم پتروشیمی بندر امام به كار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، شانزدهمین دوره مسابقات بسكتبال لیگ برتر باشگاه های كشور كه از 16 آبان‌ماه سال گذشته با برگزاری دو دیدار همزمان در تهران (مهرام - هیات زنجان) و گرگان (شهرداری گرگان و هفت الماس) و در کل چهار دیدار در قالب هفته اول آغاز ش، عصر جمعه با برگزاری پنجمین و آخرین دیدار مرحله نهایی در سالن اندیشه بندرامام به كار خود پایان داد تا پرونده این دوره از مسابقات با تعیین تیم‌های برتر به كار خود پایان دهد.

در پایان این دوره از مسابقات پتروشیمی که برای دومین سال متوالی قهرمان لیگ ایران شد. این تیم درست مانند سال گذشته در جریان پنج دیدار از مجموع هفت دیدار فینال مهرام را شکست داد و صاحب جام قهرمانی شد.

مسابقات باشگاهی بسکتبال در ایران
مسابقات باشگاهی بسكتبال از سال 1369 به عنوان رقابت‌های لیگ قهرمانان آغاز شد. اولین دوره این مسابقات با قهرمانی تیم ژاندارمری تهران و نایب قهرمانی شاهین گرگان به پایان رسید. این مسابقات با برگزاری 7 دوره دیگر پیگیری شد كه طی آن ذوب آهن (سه بار)، شهرداری اصفهان (2 بار) و پیكان تهران (دو بار) صاحب عنوان‌های قهرمانی شدند.

پس از برگزاری هشتمین دوره مسابقات بسكتبال لیگ قهرمانان و از سال 1377 رقابت‌های باشگاهی بسكتبال در قالب لیگ حرفه‌ای و با عنوان لیگ برتر برگزار شد و به طور منظم همه ساله پیگیری شد. با این حساب 15 دوره مسابقات بسكتبال لیگ برتر برگزار شده و شانزدهمین دوره این رقابت‌ها هم عصر روز گشته به كار خود پایان داد.

قهرمان اولین دوره لیگ برتر چه تیمی بود؟
اولین دوره مسابقات بسكتبال لیگ برتر باشگاه‌های كشور با قهرمانی ذوبپ‌آهن به پایان رسید. پیكان هم در آخرین دوره لیگ قهرمانان به عنوان قهرمانی دست یافته بود در این دوره از مسابقات نایب قهرمان شد و فجر سپاه تهران در رده سوم ایستاد.

رکوردداران لیگ بسکتبال
ذوب‌آهن طی 3 سال متوالی دیگر عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد و پس از آن تیم‌های صباباتری (3 بار) و صنام (2 بار) در ادوار مختلف صاحب جام قهرمانی شدند. با این حال ذوب‌آهن از حیث بیشترین تعداد قهرمانی آن هم به صورت متوالی ركورددار بود تا اینكه سه سال پیش مهرام به ركورد این تیم دست یافت. مهرام 9 سال پیش وارد مسابقات لیگ برتر شد و پس از كسب عنوان سومی در نخستین حضور، موفق شد دومین حضور لیگ برتری خود را با عنوان قهرمانی به پایان برساند. مهرام این قهرمانی را سه دوره متوالی دیگر هم تكرار كرد و این گونه با 4 قهرمانی متوالی در جایگاه برابر با ذوب آهن قرار گرفت تا اینكه دو سال پیش برای پنجمین بار متوالی قهرمان شد و از حیث بیشترین تعداد قهرمانی با 5 قهرمانی متوالی صدرنشین لیگ برتری‌های بسكتبال ایران شد.

دومین قهرمانی پتروشیمی و ركوردی كه بازهم تكرار نشد
امسال سومین سال متوالی بود که مهرام و پتروشیمی برگزار کننده دیدار فینال لیگ بسکتبال بودند. در اولین سال این رویارویی، مهرام همانند سالی که چهارمین قهرمانی خود را جشن گرفت، پتروشیمی را در فینال مغلوب کرد و بدون باخت قهرمان لیگ برتر بسکتبال شد. این رکورد اما طی دوره پیشین و دوره تا به پایان رسیده بسکتبال تکرار نشد.

پتروشیمی پس از آنكه پس از 3 نایب قهرمانی و دو عنوان سومی كه مجموع افتخارش از حضور در ادوار مختلف لیگ برتر بسكتبال بود، سال گذشته در پنجمین دیدار فینال مهرام را شکست داد و  برای نخستین‌بار به قهرمان لیگ برتر بسکتبال ایران شد اما نتوانست ركورد مدافع عنوان قهرمانی در قهرمانی بدون باخت تكرار كند. در مرحله دوره‌ای لیگ پانزدهم پتروشیمی با حداقل باخت صدرنشین شد اما این تیم در مرحله پلی‌آف و مرحله نهایی به ترتیب یک و 2 باخت متحمل شد و در كل با 4 شكست قهرمانی را از آن خود كرد.

این تیم اما در لیگ شانزدهم و تا فینال این دوره از مسابقات بدون باخت پیش رفت. البته شاگردان مهران حاتمی در دیدار سوم فینال اولین باخت خود را مقابل مهرام تجربه کردند و در نهایت با تنها یک باخت قهرمانی امسال را جشن گرفتند.

تاریخچه قهرمانان
طی 15 دوره گذشته برگزاری مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های كشور پنج تیم ذوب آهن، صنام، صباباتری، مهرام و پتروشیمی صاحب جام قهرمانی شده بودند و با توجه به تکرار قهرمانی پتروشیمی، در واقع هیچ تیم جدید به این فهرست قهرمانان اضافه نشد. تا پیش از امسال تیم‌هایی مانند پیكان و ایران نارا هم تا مرز رسیدن به عنوان قهرمانی پیش رفتند اما هرگز به آن دست نیافتند.

رده بندی سه تیم مسابقات بسكتبال لیگ برتر باشگاه های كشور طی 15 دوره به شرح زیر است:

اولین دوره:
1- ذوب آهن اصفهان 2- پیكان تهران 3- فجر سپاه تهران

دومین دوره:
1- ذوب آهن اصفهان 2- پیكان تهران 3- شهرداری گرگان

سومین دوره:
1- ذوب آه اصفهان 2- فولاد مباركه اصفهان 3- ایران نارای تهران

چهارمین دوره:
1- ذوب آهن اصفهان 2- صنم تهران 3- پیكان تهران

پنجمین دوره:
1- صنام تهران 2- ایران نارای تهران 3- ذوب آهن اصفهان

ششمین دوره:
1- صباباتری تهران 2- صنام تهران 3- ذوب آهن اصفهان

هفتمین دوره:
1- صنام تهران 2- صباباتری تهران 3- پیكان تهران

هشتمین دوره:
1- صباباتری تهران 2- پتروشیمی بندر امام 3- پیكان تهران

نهمین دوره:
1- صباباتری تهران 2- پتروشیمی بندر امام 3- مهرام تهران

دهمین دوره:
1- مهرام تهران 2- صباباتری تهران 3- كاوه تهران

یازدهمین دوره:
1- مهرام تهران 2- ذوب آهن اصفهان 3- صبامهر قزوین

دوازدهمین دوره:
1- مهرمان تهران 2- ذوب آهن اصفهان 3- پتروشیمی بندر امام

سیزدهمین دوره:
1- مهرام تهران 2- ذوب آهن اصفهان 3- پتروشیمی بندر امام

چهاردهمین دوره:
1- مهرمان تهران 2- پتروشیمی بندر امام 3- فولاد ماهان اصفهان

پانزدهمین دوره:
1- پتروشیمی بندر امام 2- مهرام تهران 3- فولاد ماهان اصفهان

شانزدهمین دوره:
10 پتروشیمی بندرامام 2- مهرام تهران 3- دانشگاه آزاد تهران

رده بندی تیم‌ها در جام شانزدهم پانزدهم
شانزدهمین دوره مسابقات بسكتبال لیگ برتر باشگاه‌های كشور در پایان مرحله مقدماتی با صعود هشت تیم به مرحله دوم همراه بود. این هشت تیم دیدارهای خود را در قالب دو مرحله و برای صعود به نیمه نهایی دنبال کردند و در نهایت هم مسابقات امسال فقط برای 4 تیم حاضر در همین مرحله رده‌بندی داشت. رده بندی 4 تیم برتر این فصل از مسابقات به شرح زیر است:

1- پتروشیمی بندر امام 2- مهرام تهران 3- دانشگاه آزاد 4- ذوب آهن اصفهان

ماهان اصفهان، صنایع پتروشیمی ماهشهر، هفت الماس قزوین، همیاری زنجان، استقلال زرین قشم، افراخلیج فارس، شهرداری گرگان و نیروی زمینی دیگر تیم‌هایی بودند كه در این فصل از مسابقات بسكتبال لیگ برتر باشگاه‌های كشور شركت داشتند اما رده‌بندی نهایی برای آنها برگزار نشد. در این میان هفت الماس قزوین که البته با نام تکماش صاحب سهمیه لیگ برتری شد همراه با افرا خلیج فارس و نیروی زمینی نخستین حضور در لیگ برتر را تجربه کردند.