رشت – خبرگزاری مهر: زباله همچون زخمی عمیق، بی صدا و آرام تن زمین را فرسوده می کند از اینرو می طلبد تمام آحاد مردم به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، گیلان در چهار فصل سال میزبان میلیون ها گردشگر و مسافری است که ترجیح می دهند بهترین و خاطره انگیزترین لحظات شان را در این استان بگذرانند. و هنگامی که گیلان را ترک می کنند زیباترین سوغات را برای دیگران می برند اما سوغات برخی مسافران برای این استان زیبای شمالی چیز دیگری است. زباله ، زباله، زباله و...

زباله سوغاتی که کمر به نابودی گیلان بسته است

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار خبرگزاری مهر به میان مردم رفته تا نظر و دیدگاه آنان را در این زمینه جویا شود.

یک شهروند گیلانی به مهر می گوید: سالانه هزاران تن زباله سوغات باقی مانده مسافران و گردشگران برای این استان است،  ریختن  زباله در طبیعت چهره ای زشت و نازیبا به این خطه سرسبز می دهد.

الله بخش محرمی افزود: مردم باید خود را موظف به حراست و صیانت از منابع طبیعی بدانند و از رها کردن زباله و بطری های پلاستیکی در طبیعت خودداری کنند.

این شهروند گیلانی گفت: محیط زیست متعلق به عموم مردم است و همه حق برخورداری از یک محیط زیست سالم و زیبا را دارند نباید با بی توجهی و سهل انگاری و رها کردن زباله در طبیعت این حق را از دیگران سلب کنند.

وی افزود: زباله ها امروز همنشین طبیعت شده و به خصوص در مناطق طبیعی و مورد استفاده گردشگران، انبوه زباله ها به شکل آزار دهنده ای به چشم می خورد.

محرمی اظهارداشت: چنانچه استفاده از ظروف یک بار مصرف و رها کردن این ظروف در طبیعت ضربه محکمی بر پیکر محیط زیست وارد می کند زیرا 300 سال طول می کشد تا این ظروف که پایه پلاستیکی دارند در طبیعت تجزیه شوند.

دیگر شهروند گیلانی به مهر می گوید: گیلان یکی از استان های گردشگر پذیر در کشور است متاسفانه همگان شاهد وجود زباله های زیادی در اماکن گردشگری و کنار جنگل ها هستند.

رهاسازی ظروف یک بار مصرف در طبیعت ضربه محکمی بر پیکر محیط زیست وارد می کند

تیمور خسروی افزود:  گیلان یکی از کم نظیرترین اکوسیستم های طبیعی و جانوری کشور را دارد این استان زیبایی شمالی با داشتن جاذبه های گردشگری، تاریخی و زیارتی هر ساله مورد توجه مسافران و گردشگران قرار می گیرد.

وی اظهارداشت: رها کردن زباله ها در طبیعت یکی از خطراتی که محیط زیست و این طبیعت بکر را تهدید می کند.

این شهروند گیلانی به مهر می گوید: مسافران، گردشگران و بازدید کنندگان از مناطق گردشگری استان به طرز عجیبی زباله های خود را در این منطقه رها می کنند که علاوه بر چشم انداز بد می توانند بیماری های گوناگونی هم ایجاد کند.

وی افزود: گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست و آشنا کردن مردم با راه های حفظ این محیط زیبا و خطرات ناشی از عدم رعایت قواعد حفاظت از آن می تواند همچون سدی جلوی ویرانی ناشی از این سهل انگاری ها را بگیرد.

خسروی تاکید کرد: این را هم باید بدانیم که کودکان و نسل های بعد نیز در این طبیعت زیبا شریک هستند، پس طبیعت سبز و خرم اطراف خود را به زباله دانی تبدیل نکنیم تا آنان نیز از این زیبایی ها لذت ببرند.

به هر حال انسان ها وظیفه دارند محیط زیست خود را تمییز و پاکیزه نگه دارند، همگان باید بدانند که طبیعت محل زندگی است پس نباید زباله های خود را در طبیعت رها کرد.

نگاه همه نسبت به طبیعت باید مانند نگاه به خانه خود باشد، تمامی بشریت باید بدانند که پاکیزه نگه داشتن محیط زیست نوعی خدمت به جامعه است.

پس با تمییز نگه داشتن اطراف خود باید به جامعه خدمت کرد. اگر به محیط پیرامون خود نگاه کنید، مشاهده می کنید زباله ها طبیعت زیبا را کثیف و آلوده کرده است.

منابع طبیعی و محیط زیست سرمایه های جبران ناپذیری هستند

مدیرکل روستایی و عشایری استانداری گیلان در این باره می گوید: روزانه بین هزار و 800 تا دو هزار تن زباله در استان تولید می شود.

فرهاد کرمی افزود: با ورود مسافران به استان 20 تا 25 درصد زباله به این حجم  افزوده خواهد شد.

وی اظهارداشت: منابع طبیعی و محیط زیست سرمایه های جبران ناپذیری هستند که برای صیانت از این مهم باید فرهنگ حفاظت از محیط زیست در جامعه نهادینه شود.

مدیرکل روستایی و عشایری استانداری گیلان گفت:  تشکل های زیست محیطی و جوامع محلی نقش بسیار موثری در حفاظت از محیط زیست و سرمایه های ملی جامعه دارند و می توانند در زمینه حفاظت و احیای این مهم تلاش کنند.

وی افزود: اقشار مختلف مردم با آگاهی از آثار زیان بار آلودگی های زیست محیطی و با نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از منابعی چون آب، خاک و هوا در جامعه باید از میزان خسارت های وارد شده به محیط زیست بکاهند.

وی در ادامه بر ضرورت توسعه فرهنگ بازیافت در جامعه یادآورشد: بازیافت زباله به ویژه کاغذ علاوه بر منافع اقتصادی موجب عدم وابستگی برای ورود خمیر کاغذ، کاهش آلودگی، ممانعت از قطع درختان و کمک به سیستم جمع ‌آوری و دفن زباله ‌های تولیدی می‌ شود.

یک کارشناس محیط زیست به مهر با ارائه تعریفی از زباله می گوید: با انجام برنامه ریزی مناسب و از طریق وسائل ارتباط جمعی می توان برنامه های کاهش تولید مواد زائد جامد شهری را از مبدا تولید به اجرا درآورد.

 کاظم حمیدی در ادامه اظهار داشت: تولید کالای مرغوب متناسب با نیروی جامعه، بازیافت مواد، کالا و استفاده دوباره از آنها، جلوگیری از اسراف و تبذیر، کاهش میزان سمیت هوا، پردازش مواد زائد جامد در نقطه تولید و غیره از مهمترین این برنامه ها است.

حمیدی به مقوله بازیافت اشاره کرد و اظهارداشت: بازیافت زباله یعنی بازگشت مواد زائد به دایره مصرف که تا حدود زیادی از نابودی طبیعت جلو گیری می کند.

وی اذعان داشت: بازیافت زباله یکی از راه های کاستن خطرها و استفاده مفید از این مهم است قسمتی از زباله ها پس ماندهی مواد غذایی مانند گوشت و استخوان و باقی مانده سبزی و میوها ،پوست تخم مرغ و برگ درختان تشکیل می دهد از این مواد می توان کود طبیعی بسیار خوبی تهیه کرد البته باید این مواد در شرایط مناسبی نگه داری شود و پس از پوسیدن به مصرف کشاورزی برسد.

این کارشناس محیط زیست یادآورشد: تهیه کود از زباله فوائد زیادی همچون هزینه جمع آوری و نقل و انتقال ندارد، کود خوبی بدون هزینه تولید می شود، کود تهیه شده از زباله خاک را اصلاح کرده و کیفیت محصولات را بهتر می کند، از ورود زیادکودهای شیمیایی به خاک جلوگیری و هزینه خرید کود را کاهش می دهد، دارد.

بدین ترتیب بخش اعظم مواد زائد جامد شهری قابل بازیافت است با توجه به رشد جمعیت شهر نشینی و مصرف، روز به روز بر مقدار مواد زائد مورد جمع آوری افزوده می شود، بیشتر مواد قابل بازیافت را مواد آلی بویژه کاغذ تشکیل می دهد.

موفقیت برنامه های بازیافت مواد تا حدود زیادی به همکاری مردم بستگی دارد، تبلیغات می تواند نقش عمده ای در این زمینه ایفا کند، رعایت مسائل بهداشتی در استفاده دوباره از مواد و بازیافت آنها ضروری است.

روزانه ۲۰۰ متر مکعب شیرابه زباله وارد آب و خاک استان می شود

 هر روز دو هزار تن زباله جمع آوری شده و مقدار نامشخص ولی انبوه زباله های رها شده در گیلان، خاک و هوای سبزترین استان کشور را تهدید می کند.

این میزان زباله از سوی شهرداری ها و دهیاری های گیلان جمع آوری و در مراکز دفع زباله استان رها می شوند و بخش زیادی هم در روند جمع آوری قرار ندارند.

به دلیل نزدیکی آب های سطحی با آب های زیرزمینی در گیلان شیرابه های ناشی از این زباله ها و آلاینده های ناشی از خودروها با هر بارندگی در کوتاه ترین زمان، وارد خاک و آب شده و به شدت رودخانه و زیستگاه ها و مراکز زیست و تکثیر آبزیان استان را تحت تاثیر قرار داده است.

روزانه ۲۰۰ متر مکعب شیرابه از طریق زباله های انباشت شده در مراکز دفن وارد آب و خاک استان می شوند که هر لیتر شیرابه می تواند حداقل دو هزار لیتر آب آلوده و یک تن زباله دو متر مکعب گازهای گلخانه ای تولید می کند.

زباله ها در طبیعت شکننده و حساس گیلان علاوه بر ایجاد آلودگی برای آب، خاک و هوا به زیبایی ها و مناظر سرسیز استان نیز آسیب می رسانند و بوی ناشی از مراکز دفع زباله تا ۲۰کیلومتر در محیط اطراف منتشر می شوند.

متاسفانه موضوع پسماندها و رهاسازی زباله ها در طبیعت، معضلی رفع نشده در کشور است که نیازمند برنامه ریزی دقیق، هوشمندانه و قابل اجرا است.

 موضوع رهاسازی زباله در طبیعت همواره به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی به جهت ایجاد آلودگی‌ های آب و خاک و برهم خوردن چهره زیبای طبیعت خدادادی مورد توجه جدی بوده است.

فرماندار شهرستان فومن نیز در این ارتباط گفت: حفاظت از محیط زیست و پاسداری از نعمت های طبیعی نیازمند عزم جدی است و گسترش اطلاع رسانی و آگاهی و ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه ضرورت دارد.

اسماعیل قربانزاده نهادینه کردن فرهنگ جمع آوری و تفکیک زباله ها را در جامعه بسیار ضروری دانست و افزود: از طریق آموزش های صحیح در مهد کودک و مدارس باید فرهنگ جمع آوری و ساماندهی زباله را که می تواند تهدیدی برای بهداشت جامعه و نیز فرصتی برای فرآوری و استفاده بهینه از آن باشد، نهادینه کرد.

وی تصریح کرد: مقابله با تهدیدهای زیست محیطی نیازمند هوشیاری دوستداران طبیعت، مشارکت تشکل های زیست محیطی و حمایت جدی مسئولان و دستگاه های متولی است و شوراهای اسلامی و دهیاران در زمینه نقش بسزایی دارند.

تخریب زیست محیطی آرامش و امنیت را از زندگی انسان می رباید

بدون شک در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و توجه به جمع آوری زباله از سطح طبیعت نیازمند فرهنگ سازی است که در این خصوص رسانه ملی و انعکاس حرکت های نمادین جمع آوری زباله از سطح طبیعت با حضور و مشارکت مردم نقش بسزایی ایفا می کند.

مسئله حفظ محیط زیست يكي از مسائل روز جهان است، فاجعه زیست محیطی نه تنها آرامش و امنیت را از زندگی انسان می رباید بلكه سلامتی و هستی را تهدید می کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان نیز گفت:  در گیلان روزانه بیش از دو هزار  تن زباله تولید می شود.

محمد رضا برجی افزود: احساس مسئولیت، اخلاق اجتماعی، آموزش و ارزش های سنتی و دینی بر حفظ محیط زیست و رفتارهای محیط زیستی موثر هستند.

وی افزود: فرهنگ عامل تعیین کننده رفتارهای افراد در یک جامعه است و رفتارهای زیست محیطی تک تک افراد نشات گرفته از این عامل مهم است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد: حفظ محيط زيست نيازمند برنامه ريزي بلند مدت تر، استراتژيك و هدفمندي است و نياز به فرهنگ سازي و ايجاد بستر اخلاقي مناسب در جامعه دارد.

وی یادآورشد: آموزش افراد يكي از راهكارها و گزينه هاي اصلي در حفظ محيط زيست به نظر مي رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر رهاسازی انواع زباله در طبیعت زیبای گیلان از سوی مسافران و گردشگران به یک معضل بزرگ و زخمی عمیق تبدیل شده است از اینرو می طلبد همگان برای بهبود بخشی این زخم عمیق که بر پیکره عرصه های جنگلی و محیط زیست شکننده شمال کشور وارد شده است، تلاش مضاعف داشته باشند.