بوشهر-خبرگزاری مهر:تعاونی های تولیدی شهرستان دشتی از مشکلات متعددی رنج می‌برند که یکی از مهمترین مشکلات آنها عدم ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها است که ارائه این تسهیلات می‌تواند آنها را از ورشکستگی نجات داده و آنها را سر پا نگه دارد. یکی از مهمترین راهکارها در این زمینه، استفاده از تولیدات این تعاونی‌ها توسط سنایع و ادراات و نهادهای استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه شرکت‌های تعاونی نقش بسزایی در سطح جامعه و اقتصاد کشور دارند که بر کسی پوشیده نیست.

شرکت های تعاونی با اندک سرمایه ای که دارند توانسته اند اشتغال‌زایی خوبی در سطح شهرستان ایجاد کنند و برای ادامه کار نیز نیاز به حمایت دارند.

آنها عدم پرداخت تسهیلات و واگذاری سفارشات به خارج از استان و شهرستان را از دغدغه های اصلی خود عنوان می کنند که خواستار توجه بیشتر مسئولین هستند.

عم پرداخت تسهیلات مصول توسط بانک‌های عامل

مدیر عامل شرکت تولیدی پوشاک پویان پوش دشتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این شرکت در زمینه تولید انواع پوشاک قریب به سه سال با هزینه های خود توانسته در راستای تولید و ایجاد اشتغال فعالیت کند.

فاطمه فرهادی افزود: این تعاونی که اعضای آن از خانواده شهدا و ایثارگران است بیش از 13 نفر را مشغول به کار کرده که اغلب آنها سرپرست خانوار هستند و با شرکت در نمایشگاههای مختلف وبهره گرفتن از اساتید فن  توانسته است در سطح شهرستان حرفی برای گفتن داشته باشد هم اکنون به عنوان یکی از تعاونی های فعال و برتر در سطح شهرستان مطرح است.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه تاکنون هیچ گونه تسهیلاتی از جای دریافت نشده ولی این استعداد و پتانسیل وجود دارد که در صورت پرداخت تسهیلات تا 30نفر اشتغالزایی کنیم.

فرهادی با انتقاد از پرداخت تسهیلات از بانکهای عامل تصریح کرد:در سال 90 مبلغ 1میلیاردو800 میلیون ریال در کارگروه اشتغال شهرستان مصوب شد ولی تاکنون این مبلغ پرداخت نشده و هر بار که به بانک عامل مراجعه کردیم گفتند که اعتباری در اختیار نداریم.

وی همچنین خواستار حمایت ادارات دولتی بویژه آموزش و پرورش و شرکتهای پارس جنوبی در خصوص تهیه البسه و اختصاص خرید آنها به تعاونی‌های در سطح شهرستان و عدم سفارش گرفتن از خارج  استان شد.

برخی تعاونی‌ها بدلیل عدم حمایت مالی ورشکست و تعطیل شده‌اند

فرهادی با بیان اینکه تاکنون 500 میلیون ریال هزینه شده خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعدادی سفارش در سطح استان گرفته شده  که بدلیل نبود سرمایه در گردش برای خرید وسایل مورد نیاز با مشکل مواجه هستیم که امیدواریم این تسهیلات هرچه زودتر پرداخت تا مشکلاتمان مرتفع گردد.

وی یادآور شد:در حال حاضر شرکت تعاونی هایی در سطح شهرستان وجود دارد که بدلیل عدم حمایت مالی ورشکسته شده و متضرر شده وبعضا منجر به تعطیلی کارگاه تولیدیشان شده است.

مدیر عامل شرکت تولیدی پوشاک پویان پوش دشتی بیان کرد: امیدواریم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری بنام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی ومدیریت جهادی نامگذاری شده و با وجود  استاندار جوانگرا،بسیجی و پرتلاش استان بوشهر گامهای بلندی در راستای حمایت از شرکت های تعاونی برداشته شود.

وی همچنین از تلاشهای فرماندار، امام جمعه ورئیس اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی شهرستان دشتی تقدیر وتشکر کرد وخواستار توجه ویژه ای نسبت به تعاونیهایی که با مدیریت  بانوان اداره می گردد شد.

مسئولین حمایت کنند تا سرپا بایستیم

یکی دیگر از تعاونی های شهر کاکی نیز گفت: مدت هفت سال است که در شهر کاکی مشغول به فعالیت هستم و ماهانه باید مبلغ 150 هزار تومان بابت کرایه پرداخت نمایم.

این خانم ادامه داد:ادارات و مسئولین باید شرکتهای تعاونی را حمایت کنند و به ما کار بدهند تا بتوانیم سرپا بمانیم نه اینکه کارها را به خارج از شهرستان واگذارمی کنند.

وی ادامه اضافه کرد:از اداره آموزش و پرورش می خواهیم توجه ویژه ای به شرکت های  تعاونی داشته باشند.

کارهای درون استان بین تعاونی‌های استان تقسیم شود

مدیر عامل شرکت تولیدی بهار جنوب نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این شرکت با یک چرخ و سرمایه 250 هزار تومان شروع کرده و هم اکنون 300 میلیون سرمایه داریم و 10 چرخ تهیه کرده‌ایم.

تنگستانی ادامه داد: این شرکت توانایی اشتغالزایی 20 نیرو را دارد که جا دارد مسئولین از ما حمایت کنند و کارها را به خارج از شهرستان واگذار نکنند.

وی اضافه کرد:در شرکت عسلویه چهارهزار کار وجود دارد و در سطح شهرستان هفت تعاونی است باید این کارها را بین تعاونیها توزیع کنند و این کارها به خارج از استان  واگذار نشود.

تنگستانی تصریح کرد: اداره مالیات و دارایی وتامین اجتماعی باید از ما حمایت کند من در حال حاضر 60 سال سن دارم و یک روز هنوز بیمه نیستم .

 

لزوم همکاری‌ بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات

سرپرست اداره تعاون ،کار ورفاه اجتماعی شهرستان دشتی نیز به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر 520 تعاونی در سطح شهرستان وجود دارد که در زمینه های مختلف خدمات ارائه می دهند.

یدالله مشتاقی با اشاره به اینکه از این تعداد 452 تعاونی فعال،61 تعاونی غیرفعال و 6تعاونی نیز در دست اجرا است  افزود:تعداد اعضای این تعاونیها شصت هزارو17 نفر است افزود که توانسته اند زمینه اشتغال هفت هزارو850 نفر را در شهرستان فراهم سازند.

وی ادامه داد: در سال گذشته 373 نفر برای کار ثبت نام کرده اند که 248 نفرآن مرد و مابقی نیز زن بوده اند که از این تعداد 254 نفر آن به شرکتهای مختلف معرفی شده اند.

ادارات و نهادهای استان خرید خود را از تعاونی‌های استان انجام دهند

وی ادامه داد:اکثر شرکت‌ها نیاز به تسهیلات دارند که می‌طلبد بانکهای عامل همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.

مشتاقی گرانی مواد اولیه و پارچه، عدم فروش در سطح استان، همکاری بیمارستان‌ها و مدارس از مشکلات این تعاونی ها عنوان کرد.

سرپرست اداره تعاون ،کار ورفاه اجتماعی شهرستان دشتی بیان کرد: باید تدبیر اندیشیده شود تا شرکتها کمتر مشمول مالیات شوند.

..........................................
گزارش: قاسم بازیاری