قم - خبرگزاری مهر: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، راه حل مشکلات کشور را توجه به مدیریت جهادی آن هم به معنای واقعی آن دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در ششمین نشست از سلسله نشست‌های کرسی‌های آزاد اندیشی که با موضوع شاخصه‌های مدیریت جهادی، قبل از ظهر یکشنبه در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفا برگزار شد، ضمن داوری مقالات ارائه شده در این نشست و بیانات نظرات خود پیرامون مقالاتی که در نشست قرائت شد مدیریت را یک مفهوم عام توصیف و با بیان اینکه قدرت برنامه ریزی و تصمیم گیری از اموری است که در مدیریت باید مورد توجه باشد، گفت: امانت و صدق و مفاهیم از این قبیل باید در مدیرت وجود داشته باشد اما هر کسی که در یک بخش وارد مدیریت می‌شود باید درباره حواشی و بیشتر از آنچه که مدیریت آن را پذیرفته اطلاعات کسب کند و نباید تحت تاثیر دشمن و یا عده‌ای قلیل باشد و باید به گونه‌ای عمل کند که بتواند دست دشمن را بخواند.

وی در ادامه با ذکر خاطره‌ای در این زمینه عنوان کرد: در جریان مذاکرات هسته‌ای در اوایل که مذاکرات مطرح بود طی جلسه‌ای که مجمع جهانی اهل بیت(ع) در مشهد برگزار شد در دیدار با مرتضی سرمدی قام مقام وزارت امور خارجه دو نکته را به ایشان در برخورد با مذاکرات عنوان کردم.

امام جمعه اراک ادامه داد: یکی این بود که مذاکرات را به مسئله اقتصادی گره نزنید که طرف‌های غربی فکر کنند ما دچار ضعف هستیم و دیگر اینکه در این مذاکرات شتاب و سرعت نباشد که ما بخواهیم در زمان کوتاه به نتیجه برسیم یا نتیجه صد در صد داشته باشیم و باید به هوش باشیم که دشمن نتواند دست ما را بخواند.

دبیرخانه‌ مدیریت جهادی تشکیل شود

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مسئله مدیریت جهادی جای کار بسیاری دارد عنوان کرد: باید دبیرخانه‌ای تشکیل شود و مدیریت جهادی در تمامی مباحث همچون تجارب امام در زمینه مدیریت جهادی، الگوی مدیریت اسلامی، مدیریت اسلامی از دیدگاه اسلام و تجربه آموزی‌هایی که می‌توانیم از امام و رهبری در این زمینه داشته باشیم در مباحث گنجانده شود.

آیت الله دری نجف آبادی در ادامه با بیان اینکه باید به شرایطی که رهبری در آن مسئله مدیریت جهادی را مطرح کرده‌اند توجه و به ارزیابی و بازنگری در آن پرداخت، گفت: ما در حال حاضر با شرایط داخلی و بین الملل و منطقه‌ای مواجه‌ هستیم که در بعد خارجی فشار آمریکا و 1+5 درصدد است تا به کشور ضربه وارد کند.

وی افزود: در بعد داخلی نیز مشکلاتی وجد دارد و ما باید به دنبال یافتن پاسخ این پرسش باشیم که راه علاج مشکلات داخلی کوتاه آمدن در مقابل غرب و بیگانگان است یا باید راه علاج را در جامعه جستجو کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به مبحث راندمان های کاری در کشور اشاره و ابراز داشت: طبق آماری که من خواندم این میزان 25 الی 35 دقیقه است در حالی که این زمان در دنیا 5 ساعت و نیم است که این مسئله نیز یک موضوع فرهنگی است.

وی با ذکر مثالی از کشور چین به عنوان دومین اقتصاد جهان گفت: 25 سال پیش که من به این کشور سفر کردم چین کشور دوچرخه بود اما در حال حاضر اقتصاد دوم جهان است و از ذخایر ارزی فراوانی نیز برخوردار که این نشان می‌دهد راندمان کاری را باید افزایش داد.

توجه به راندمان کاری

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی راندمان کاری را از اصول مهم که باید مورد توجه ویژه باشد یاد کرد و بیان داشت: در دین اسلام و در احادیث و روایات فراوانی تاکید بر دوری از تنبلی و سستی و رفاه زدگی شده است و این در حالی است که در کشور ما بحث بهره وری در بسیاری از زمینه‌ها همچون کلاس‌های درس، فرصت‌ها، آب، انرژی، درمان و مواردی از این قبیل فاجعه است.

وی ادامه داد: در کشور ما بخش‌های اداری توسعه زیادی یافته اما راندمان کم است و نزدیک بود که این فرهنگ نظام های اداری به حوزه نیز وارد شود و این در حالی است که نباید حوزه فرهنگ و هویت خود را با نظام های دولتی و غیر دولتی گره بزند.

آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: انقلاب با مدیریت جهادی توانست کارهای بزرگی انجام دهد و نمونه آن جهاد سازندگی بود که بدون چشم داشت مالی اقدامات بزرگی در کشور انجام داد.

وی با بیان اینکه فراموش شدن این نوع نگاه موجب مشکلات فراوانی از جمله رخنه فساد می‌شود ادامه داد: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که برخی از مسائل را فقط پول حل می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه مشکلات کشور را مدیریت جهادی به معنای واقعی نجات می‌دهد، عنوان کرد: فرهنگ تولید و کار آفرینی باید در مقابل فرهنگ وادادگی قرار گیرد و باید به فکر توانمندسازی مردم با کارآفرینی بود.

وی ادامه داد: در سیستم اداری نیز باید با کسانی که به دنبال تنبلی هستند از مسئولیت فرار می‌کنند، تنها به فکر امتیاز و مزایا هستند نیز برخورد شود تا محیط اجتماعی و اقتصادی و اداری کشور ما محیط کار و تلاش همه جانبه باشد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در ادامه توجه به برنامه ریزی در مدیریت را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: ده ها روایات و حدیث در این زمینه وجود دارد که تدبیر و تقدیر را مورد تاکید قرار داده که حتی تقدیر یک قدم از مدیرت جلوتر است و به معنای آینده نگری است.