ازنا - خبرگزاری مهر: سفر معاون اول رئیس جمهور به استان لرستان و شهرستان ازنا فرصت مناسبی برای مطرح کردن مشکلات صنایع این شهرستان از جمله گمرک منطقه ویژه اقتصادی و مجتمع فولاد و ذوب آهن این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان و شهرستان ازنا امروز میزبان معاون اول رئیس جمهور است، سفری که می توان آن را به فال نیک گرفت و فرصتی برای طرح مشکلات این استان دانست.

استان لرستان همواره به عنوان استانی که رتبه اول بیکاری را یدک می کشد مطرح بوده و این در حالی است که این استان دارای ظرفیت های طبیعی فراوانی است که مغفول مانده است.

شهرستان ازنا نیز به رغم بهره مندی از استعدادهای طبیعی و جغرافیایی از جمله قرار داشتن در مسیر ترانزیتی شمال - جنوب ظرفیت بالایی برای رشد و شکوفایی دارد که به دلیل کم توجهی در سال های اخیر نادیده گرفته شده است.

گمرکی که خواب می رود

گمرک منطقه ویژه اقتصادی شهرستان ازنا یکی از مهمترین مطالبات مردم این شهرستان است که زمینه سرمایه گذاری کلان و توسعه صادرات غیر نفتی در لرستان را فراهم خواهد کرد و با توجه به زیرساخت های موجود می تواند این منطقه را به قطب اقتصادی غرب کشور تبدیل کند.

اما متاسفانه این گمرک تاکنون سه بار افتتاح شده ولی هیچ گاه شاهد آب شدن یخ فعالیت خود نبوده است و تنها فعالیت آن در دی ماه سال گذشته بود که انتظار می رفت با ورود مواد اولیه کارخانه داروسازی بایر افلاک شاهد آغاز فعالیت گمرک منطقه ویژه اقتصادی ازنا باشیم اما پس از آن دوباره به خوابی عمیق فرو رفته است.

با توجه فعال بودن 12 واحد صنعتی با سرمایه گذاری حدود 500 میلیارد تومان در این منطقه و ظرفیت راه اندازی 15 واحد صنعتی بزرگ دیگر در آن و همچنین اختصاص بیش از 80 درصد صادرات استان به منطقه دشت سیلاخور که شامل شهرستانهای دورود، ازنا، الیگودرز و بروجرد می شود انتظار می رود موانع فعالیت این گمرک بررسی و رفع شود.

یک دهه انتظار برای افتتاح مجتمع فولاد و ذوب آهن

مجتمع فولاد و ذوب آهن شهرستان ازنا نیز که عملیات ساخت آن در سال 85 با سرمایه گذاری 400 میلیارد تومانی بخش خصوصی آغاز شد قریب به سه سال است که با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در فاز اول آن به صورت کامل متوقف شده است.

بارها وعده افتتاح این مجتمع که ظرفیت ایجاد 1200 نفر شغل مستقیم و 16000 شغل غیر مستقیم و 800 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در سال را دارد به مردم داده شد اما این وعده ها هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت.

راه اندازی این مجتمع پس از یک دهه انتظار، تبدیل به یک مطالبه عمومی مردم شهرستان ازنا شده است، مجتمعی که ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب های صنعتی استان لرستان را داراست و بخش عمده ای از مشکل بیکاری در شهرستان ازنا را رفع خواهد کرد.

کارخانجات دارویی بایر افلاک در ابتدای مسیر تکامل

مجموعه کارخانجات دارویی بایر افلاک نیز یکی از مهمترین صنایع مستقر در منطقه ویژه  اقتصادی شهرستان ازنا است که خوشبختانه در سفر معاون اول رئیس جمهور افتتاح خواهد شد و انتظار می رود آغازی بر شکوفایی این صنعت عظیم باشد.

اما فاز تولید داروهای انسانی این مجموعه نیز با 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارای روند کندی است که زمان بهره برداری از آن را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

امید است با حمایت بیش از پیش دولت از این سرمایه گذاری عظیم انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان ازنا در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از سایر کارخانجات شرکت داروسازی بایر افلاک باشیم که باعث رونق منطقه ویژه اقتصادی شهرستان ازنا و بالتبع اقتصاد لرستان خواهد شد.

همچنین بهره مندی شهرستان ازنا از معادن بی نظیر سنگ چینی که یکی از بهترین سنگ های کشور است یکی دیگر از استعدادهای طبیعی این شهرستان است که زمینه ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی سنگ را در شهرستان ازنا فراهم کرده است.

اما با وجود بهره مندی از این ظرفیت کم نظیر، عمده سنگ استحصال شده در شهرستان ازنا خام فروشی می شود و متاسفانه از این ظرفیت طبیعی نیز کمترین بهره برداری صورت گرفته است.