ازنا - خبرگزاری مهر: با وجود بهره مندی شهرستان ازنا از منابع آبی و سراب های فراوان سرچشمه گرفته از دامنه های برفی آلپ ایران برخی مناطق شهری و روستاهای این شهرستان با مشکل کمبود آب شرب به خصوص در ماه های گرم سال مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، تامین آب شرب از طریق حفر چاه های محلی مشکلاتی از جمله کمبود آب شرب در فصل تابستان و در برخی موارد آلودگی آب شرب را به همراه دارد و کیفیت آن نسبت به آب سراب های طبیعی پایین تر است.

شهرک المهدی ازنا که در فاصله حدود 3 کیلومتری این شهر واقع شده و دارای حدود 5 هزار نفر جمعیت است و از سال 1388 به شهر ازنا ملحق شد با مشکل کمبود آب شرب در فصل گرم سال مواجه است.

این در حالی است که خبرگزاری مهر سال گذشته به انعکاس مشکل کمبود آب شرب مردم این شهرک پرداخت اما همچنان مشکل مردم این منطقه پابرجاست و چاه جدیدی که برای تامین آب این شهرک حفر شد پس از گذشت حدود یک سال هنوز تجهیز نشده است.

با نزدیک شدن فصل تابستان بار دیگر زنگ خطر کمبود آب شرب در این شهرک به صدا در آمده است، شهرکی که پس از گذشت 5 سال از الحاق به شهر ازنا هنوز از خدمات آب روستایی بهره می برد.

کمبود آب شرب در فصول گرم به یک معضل تبدیل شده است

یکی از ساکنین شهرک المهدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قطعی آب تبدیل به یک معضل برای مردم این شهرک شده است افزود: مدت هاست که مشکل کمبود آب شرب در فصول گرم برای مردم شهرک المهدی دردسر ایجاد می کند.

کاظمی با بیان اینکه آب شهرک المهدی از طریق چاه تامین می شود که پاسخگوی نیاز مردم در ماه های گرم سال نیست بیان داشت: از مسئولین درخواست می کنیم مردم این شهرک را نیز از آب سراب کمندان بهره مند کنند.

این شهروند با اشاره به مشکلات شبکه آبرسانی شهرک المهدی یادآورشد: بیشتر لوله های آب این شهرک فرسوده هستند و اگر در قسمتی ترکیدگی لوله به وجود بیاید آب همه شهرک قطع می شود.

مردمی که با وجود پرداخت عوارض شهری از امکانات روستایی بهره می برند

رسولی یکی دیگر از ساکنین این شهرک در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: مردم شهرک المهدی با وجود پرداخت تمامی عوارض و مالیات ها بر اساس تعرفه های شهری همچنان از امکانات روستایی بهره مند هستند.

وی افزود: این در حالی است که روستاهای اطراف شهر ازنا مانند روستای باغموری و کمری از آب شرب شهری استفاده می کنند.

این شهروند با بیان اینکه حدود 5 سال از الحاق شهرک المهدی به شهر ازنا می گذرد تصریح کرد: امیدواریم مسئولین هر چه سریع تر نسبت به رفع مشکل آب شرب این شهرک اقدام کنند.

تجهیز چاه جدید شهرک المهدی نیازمند تامین اعتبار است

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان ازنا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر آب شرب شهرک المهدی از طریق یک حلقه چاه تامین می شود اظهار داشت: فقط در فصول گرم سال این شهرک دچار مشکل کم آبی می شود.

محمودی با اشاره به حفر یک حلقه چاه در سال 92 برای حل مشکل کم آبی این شهرک افزود: تجهیز این چاه، خط انتقال، مخزن و شبکه داخلی آن در پیشنهادات سال 93 این مدیریت قرار گرفته که با بهره برداری از این چاه مشکل کمبود آب این شهرک در فصول گرم سال نیز رفع خواهد شد.

وی با اشاره به بحث انتقال مدیریت آب این شهرک به آب و فاضلاب شهری عنوان کرد: در صورت آمادگی مدیریت آب و فاضلاب شهری آمادگی داریم همه تاسیسات و شبکه داخلی آب شهرک المهدی را به این مدیریت واگذار کنیم.

عباس ورمزیار مدیر آبفای شهری شهرستان ازنا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طرح خط انتقال آب به شهرک المهدی به طول 2.5 کیلومتر اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای تحویل شهرک المهدی نیاز است که زیر ساخت های لازم از جمله مخرن ذخیره آب و منابع تامین آب تامین و مشخص شود افزود: این امر نیاز به تامین منابع مالی دارد که در صورت تخصیص اعتبار انجام خواهد شد.

تامین آب شرب شهرک المهدی در طرح انتقال آب سراب کمندان پیش بینی شد

مدیر امور منابع آب شهرستان ازنا در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: در تخصیص آب سراب کمندان نیاز آب شرب شهرک المهدی، روستای گرجی و تعدادی دیگر از روستاهای حومه شهرستان ازنا دیده شده است.

اکبری ادامه داد: در حال حاضر تنها بخشی از آبی که قرار بود در افق 20 سال تامین شود به وسیله تصفیه خانه موقت تامین می شود و تمام نیاز شهر نیز تامین نشده است.

وی یادآور شد: تصفیه خانه دائم در حال ساخت است که اگر در سال جاری اعتبار مورد نیاز آن که در حدود 80 میلیارد ریال است اختصاص پیدا کند به طور قطع آب مورد نیاز که در افق 20 ساله پیش بینی شده است تامین خواهد شد و به دنبال آن آب شهرک المهدی نیز تامین می شود.

این در حالی است که به دلیل واقع شدن سلسله جبال اشترانکوه - به عنوان آلپ ایران - در شهرستان ازنا، این شهرستان دارای منابع آبی فراوانی است اما همچنان بخش عمده ای از آب شرب مردم این شهرستان از طریق چاه تامین می شود.

با توجه به نقش مهم طرح انتقال آب سراب کمندان به شهر ازنا در رفع مشکل آب شرب شهر و روستاهای اطراف آن تسریع در روند اجرای این طرح یکی از مطالبات مهم مردم این شهرستان است.

------------------

گزارش : میثم لک