۲۵ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۵۶

گزارش تصویری - تشریحی/

پروژه ای که در دامنه های برفی آلپ ایران یخ زد/ تامین آب 70 هزار نفر پشت سد تصفیه خانه

پروژه ای که در دامنه های برفی آلپ ایران یخ زد/ تامین آب 70 هزار نفر پشت سد تصفیه خانه

ازنا - خبرگزاری مهر: پروژه تصفیه خانه دائم شهرستان ازنا که طرح انتقال آب از سراب کمندان به شهر ازنا را کامل می کند با 70 درصد پیشرفت، در حال حاضر روند کندی دارد تا تامین آب بلندمدت 70 هزار نفر در دامنه های برفی آلپ ایران پشت خط این پروژه باقی بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود قرار داشتن شهرستان ازنا در دامنه اشترانکوه و بهره مندی از منابع آبی فراوان، آب شرب این شهرستان طی سال های گذشته به طور کامل از طریق چاه تامین می شد.

وجود 12 هزار چاه جذبی در این شهرستان و خطر آلودگی آب های زیر زمینی و کیفیت پایین آب چاه نسبت به آب سراب، ضرورت تامین آب شهرستان ازنا از سراب کمندان را دو چندان می کرد تا اینکه طرح انتقال آب از سراب کمندان به شهر ازنا در سفر اول دولت نهم به استان لرستان به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

اکنون پس از گذشت حدود 10 سال این طرح مراحل پایانی خود را طی می کند و با بهره برداری از تصفیه خانه دائم شهر ازنا عملیات آبرسانی از سراب کمندان به این شهر تکمیل خواهد شد تا شاید به زودی شاهد تحقق این مهم و آرزوی دیرینه باشیم.

ظرفیت تصفیه 260 لیتر در ثانیه

مدیر منابع آب شهرستان ازنا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پروژه تصفیه خانه دائم آب شرب شهر ازنا از جمله بخش های مهم طرح آبرسانی به این شهر است که در حال حاضر در مرحله احداث است.

علی اکبری با بیان اینکه  این طرح به منظور تصفیه و تامین آب سالم برای جمعیت 70 هزار نفری شهرستان ازنا در افق 20 ساله در حال ساخت است افزود: ظرفیت این تصفیه خانه آب شرب 260 لیتر در ثانیه است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون 130 میلیارد ریال اعتبار به این پروژه تخصیص داده شده است تاکید کرد: 130 میلیارد ریال نیز برای راه اندازی پروژه مورد نیاز است.

اعتبار چهار میلیارد تومانی امسال پاسخگوی نیاز طرح نیست

مدیر منابع آب شهرستان ازنا ادامه داد: برای تکمیل نهایی طرح نیز 100 میلیارد ریال دیگر مورد نیاز است که با این حساب در مجموع 230 میلیارد ریال دیگر برای تکمیل پروژه آبرسانی به شهر ازنا و تحقق مصوبه هیئت دولت برای بهره مندی تمام شهروندان ازنا از نعمت آب شرب سراب کمندان نیاز است.

اکبری با اشاره به وضعیت اعتباری پروژه تصفیه خانه دائم شهرستان ازنا اظهار داشت: اعتبارات استانی این طرح حدود 40 میلیارد ریال است که به تنهایی پاسخگوی نیاز آن نیست.

وی افزود: با مساعدت هیئت دولت امیدواریم این اعتبارات به صورت 100 درصدی تخصیص یابد و همچنین با تلاش های مسئولین از طریق ماده 10 قانون بودجه بخش دیگری اعتبار برای این طرح تامین شود.

در صورت تامین اعتبار پروژه ظرف 6 ماه به بهره برداری می رسد

سرپرست نظارت بر طرح تصفیه خانه شهر ازنا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پیشرفت 70 درصدی پروژه تصریح کرد: به دلیل عدم تامین اعتبار مناسب در حال حاضر سرعت پروژه کند است.

علی مردانی با بیان اینکه عملیات باقی مانده پروژه در اغلب پارامترهای خرید و نصب تجهیزات است بیان داشت: بنا براین 30 درصد باقی مانده طرح زمان بر نیست.

وی افزود: در صورتی که اعتبار مناسب تامین شود، این پروژه ظرف 6 ماه آینده آماده افتتاح بهره برداری است.

8 میلیارد تومان اعتبار دیگر برای این طرح پیشنهاد شده است

اسداله عبدالهی فرماندار شهرستان ازنا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خط انتقال آب از دامنه های اشترانکوه به شهر ازنا انجام شده و تنها بحث تصفیه آب شرب باقی مانده است.

وی با بیان اینکه تامین آب شرب شهر ازنا از طریق سراب کمندان یکی از طرح های مهم در این شهرستان است بر پیگیری برای جذب اعتبار از طریق ماده 10 قانون بودجه تاکید کرد.

فرماندار شهرستان ازنا افزود: حدود 8 میلیارد تومان اعتبار از سوی مسئولین استانی برای این طرح پیشنهاد شده است که در صورت تصویب و تخصیص آن مشکل این طرح برطرف خواهد شد.

به هر روی با توجه به خطر آلودگی چاه های آب شرب و بهره مندی شهرستان ازنا از سراب های متعدد و همچنین تکمیل بخش عمده ای از طرح انتقال آب از سراب کمندان به شهر ازنا انتظار می رود با تامین اعتبار مناسب شاهد بهره برداری از تصفیه خانه دائم شهر ازنا و تحقق مطالبه دیرینه مردم این شهر باشیم.

..............

گزارش و عکس: میثم لک

کد خبر 2350512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha