مرکز تحقیقات سیاست خارجی آمریکا در گزارشی ضمن بیان این که آمریکا حفظ قابلیت غنی سازی توسط ایران را پذیرفته است، موارد دیگری از پیشنهاد خیره کننده هسته‎ای که برای خروج مذاکرات از بن بست، ارائه شده را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اندیشکده "مرکز تحقیقات سیاست خارجی" (FPRI) آمریکا در گزارشی به بررسی دیدگاه‎های مختلف درباره بحث افشای فعالیت‎های پیشین هسته‎ای ایران پرداخته است.

"گری سی. گامبیل" محقق و روزنامه نگار در ابتدای این مطلب می‎نویسد: "در حالی که به نظر می‎رسد مذاکرات میان ایران و گروه 5+1 درباره برنامه هسته‎ای، شتاب خود را از دست می‎دهد، دولت اوباما پیشنهاد رادیکال جدیدی را ارائه کرده است تا بن بست را بشکند. آنها که پیش از این نیز پذیرفته بودند ایران قابلیت غنی‎سازی خود را از حفظ کند، حال دیگر اصراری بر dismantle (جداسازی) سانتریفوژها یا بستن تاسیسات هسته‎ای زیر زمینی [فردو] ندارند. علاوه بر این واشنگتن حاضر شده درباره یکی از خواست‎هایی که تاکنون از خط قرمزهایش محسوب می‎شد -یعنی درخواست شفاف سازی درباره فعالیت‎های پیشین هسته‎‏ای- کوتاه بیاید."

مدافعان افشای کامل سوابق برنامه هسته‎ای

یکی از مباحثی که غرب در سال‎های اخیر بر آن پافشاری کرده است، بحث "ابعاد احتمالی نظامی" (PMD) برنامه بوده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) دائماً مدعی شده ایران از دادن اطلاعات درباره آنها خودداری کرده است. 

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به شفاف سازی درباره برنامه هسته‎ای خود اعلام آمادگی کرده و به درخواست‎های زیاده خواهانه آژانس که بعضاً فراتر از بحث هسته‎ای نیز بوده‎اند، معترض بوده است.

به نوشته FPRI، درباره نیاز به "افشای کامل سوابق برنامه هسته‎ای ایران"، پنج دلیل توسط کارشناسان و اندیشکده‎ها آورده می‎شود:

1- دیوید آلبرایت و برونو ترترایس در سرمقاله جدید خود در روزنامه وال استریت ژورنال تاکید کرده‎اند که بر اساس درخواست IAEA، ایران باید تمام مسائل را شفاف کند و باید آنچه آنها "زمان رسیدن به میزان اورانیوم لازم برای ساخت یک بمب" می‎نامند، مشخص کنند.

2- مایکل سینگ، مدیرعامل موسسه تحقیقات خاور نزدیک واشنگتن، به صورت مکرر گفته ایران درباره مسائل گذشته خود باید شفاف سازی کند تا نسبت به مسائل بعدی نیز اعتمادسازی بشود.

3- صهیونیست‎ها نیز همچون "امیلی بی. لاندو" و همکارانش در "موسسه مطالعات امنیت ملی" دانشگاه تل آویو (INSS)، اصرار دارند که "ایران باید بپذیرد که مقصر بوده است تا از این طریق جامعه بین‎الملل، اعمال فشار ویژه بر برنامه هسته‎ای آنها را بپذیرد."

4- گامبیل اعتقاد دارد غربی‎ها می‎خواهند از این طریق بحث "آپارتاید علمی" غربی‎ها علیه جمهوری اسلامی را که اخیراً رئیس جمهوری ایران مطرح کرده است، را زیر سوال ببرند.

5- به دلایل تمام مسائل فوق، کارشناسان مدعی هستند اگر ایران می‎خواهد التزام حقیقی خود را به برنامه تماماً صلح‎آمیز و غیرنظامی نشان دهد، باید به این مساله تن دهد و آنها باید از تمام جزئیات با خبر باشند.

مدافعان افشای محدود

FPRI می‎افزاید همان طوری که انتظار می‎رفت، درخواست گروه 5+1 در زمینه افشای کامل برنامه، در مذاکرات درباره وضعیت نهایی با مانع سختی برخورد کرد و ایرانی‎ها آن چه غربی‎ها می‎خواستند را نپذیرفتند.

دیپلمات‎های آمریکایی و اروپایی به این نتیجه رسیده‎اند که انتظار آنها نامعقول بوده است و وندی شرمن -مذاکره کننده اصلی آمریکا- که پیش از این بر افشای کامل اصرار داشت، لحن صحبت‎های متفاوتی پیدا کرده است.

در این زمینه نیز دو مساله مطرح شده است:

1- افشای کامل، لزوماً باعث نظارت موثر بر برنامه هسته‎ای ایران نمی‎شود. رابرت آینهورن -مشاور سابق وزیر خارجه در امور عدم اشاعه از سال 2009 تا 2013- می‎گوید اگر "تمهیدات بازرسی اطمینان کاملی ایجاد کند که همچنان پایبندی وجود دارد، دیگر نیاز چندانی به اطلاعات جزئی درباره فعالیت‎های سابق نیست."

2- جان وولفستال -مشاور ویژه جوزف بایدن در امنیت هسته‎ای و عدم اشاعه- اعتقاد دارد به جای افشای کامل، می‎شود امتیازات دیگری درخواست کرد.

گامبیل در ادامه می‎افزاید با وجودی که جزئیات دقیقی از اهداف دولت اوباما درباره توافق جامع، در دست نیست، اما به نظر می‎رسد در مواردی همچنان ابهام‎ها باقی خواهد ماند و واشنگتن دست از اصرار برای پاسخگویی ایران برخواهد داشت.