تیم‌های ملی کاراته ایران که این روزها در غالب تیم‌های مجزا در سه رویداد رسمی حضور پیدا کرده‌اند امروز و فردا برای دیدار با رقبای خود به روی تاتامی می‌روند. علیپور، رضازاده، حسن بیگی و پورشیب به روی تاتامی می روند

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که در مسابقات دانشجویان جهان در مونته نگرو روز گذشته آغاز شد و عباسعلی به همراه گنج‌زاده موفق به کسب دو مدال برنز شدند، دیگر کاراته‌کاهای کشورمان در لیگ جهانی موسوم به کاراته وان در اندونزی فردا شنبه به مصاف حریفان خود خواهند رفت و عصر امروز جمعه نیز در شهر جده عربستان چهار کاراته‌کای کشورمان در کومیته انفرادی مردان برای کسب نشان مسابقات غرب آسیا به روی تاتامی می‌روند.
 
برنامه رقابتهای کاراته غرب آسیا 
 
سومین دوره مسابقات کاراته غرب آسیا با حضور کاراته‌کاهای 10 کشور ایران، عربستان، فلسطین، امارات، قطر، سوریه، عراق، عمان، لبنان و بحرین در شهر جده عربستان تا ساعاتی دیگر آغاز می‌شود که مجید حسن‌نیا و علی اصغر آسیا بری، دو کاراته کای قزوینی تیم اعزامی در همان نخستین مبارزه باید با حریفان اصلی خود روبرو شوند. 
 
بر اساس قرعه‌کشی انجام شده، حسن‌نیا نماینده وزن 55- کیلوگرم کشورمان در مبارزه اول با عبدالله الحربی از عربستان پیکار می‌کند. الحربی همان کاراته کایی است که هفت ماه پیش در فینال مسابقات قهرمانی آسیا در امارات و در هانته با رای داوران چهار بر یک مغلوب حسن‌نیا شد و به مدال برنز رسید. همچنین در وزن 75- کیلوگرم مهرداد پورشیب در گام نخست با حسام محمد شیبی از عمان مسابقه می‌دهد و کوشا تیموری در وزن به اضافه 84 کیلو گرم با یاسر عبدالله حصیری از عربستان پیکار خواهد داشت.
 
آسیا بری نیز در مبارزه اول باید با کاپیتان تیم ملی کاراته عربستان یعنی محمد فهد خاتمی مبارزه کند. خاتمی در حالی در مسابقات آسیایی 2013 بر سکوی اول ایستاد که پیش از آن صاحب مدال طلای بازی‌های کشورهای اسلامی شد و طی سال‌های 2010 تا 2012 نیز سه بار روی سکوی کاراته آسیا ایستاد.
 
سومین دوره مسابقات کاراته غرب آسیا روز شنبه با برگزاری مبارزات تیمی ادامه خواهد یافت که طی آن تیم ایران که علاوه بر مبارزان بخش انفرادی، یونس نوروزی، عماد مژدهی و میثم رشوند را در ترکیب خود دارد، در گام اول باید با امارات دیدار کند، تیمی که وحید خواجه حسینی را بالای سر خود دارد. تیم ایران در صورت پیروزی باید با برنده قطر و عراق پیکار کند. هدایت تیم اعزامی به مسابقات کاراته غرب آسیا را مجید عبدالحسینی و مهدی احمدی برعهده دارند.
 
کاراته‌کاهای ایران فردا در لیگ جهانی به روی تاتامی می‌روند 
 
لیگ جهانی دیگر میدانی است که کاراته‌کاهای کشورمان ظرف امروز و فردا به دیدار رقبای خود می‌ورند. این دوره از رقابتها با حضور کاراته‌کاهای 26 کشور از امروز جمعه در اندونزی آغاز می‌شود که در نخستین روز بازی‌ها و در وزن 75- کیلوگرم، سعید حسنی‌پور پس از یک دور استراحت به مصاف برنده "لی چونگ فای" از هنک کنگ و "ساندی" از اندونزی می‌رود. بهمن عسگری دیگر نماینده کشورمان نیز پس از یک دور استراحت با برنده دیدار پارک چن از کره جنوبی و مونانگ از اندونزی پیکار خواهد داشت. 
 
در وزن 61- کیلوگرم بانوان طراوت خاکسار بعد از یک مرحله استراحت، در نخستین مبارزه باید با فرد پیروز دیدار برزیل و ویتنام مسابقه دهد. مهتاب اسماعیلی دیگر نماینده این وزن کاراته کشورمان در گام اول با حریفی از ویتنام مبارزه می‌کند و در صورت پیروزی با برنده پیکار هنک‌کنگ و اندونزی مصاف خواهد داشت. در کاتای تیمی، نمایندگان کشورمان متشکل از احد شاهین، فرزاد محمدخانلو و آرمین روشنی که تحت عنوان تیم شهرداری تبریز در این رقابتها حضور یافته‌اند، به مصاف تیمی از کشور میزبان می‌روند. در کاتای انفرادی بانوان نیز ندا رضایی با حریفی از هنک‌کنگ مبارزه می‌کند و در صورت برد، به دیدار برنده ماکائو و اندونزی می‌رود.
 
فردا شنبه در دومین روز این مسابقات در وزن 60- کیلوگرم هامون درفشی‌پور با "دوی انکوئن" از ویتنام پیکار می‌کند و در صورت پیروزی با "رانگاندا" از اندونزی مبارزه می‌کند. در وزن 67- کیلوگرم، حسین سمندر در گام نخست با "سوپا" از تایلند پیکار دارد و در صورت پیروزی با برنده پیکار کویت و اندونزی مبارزه خواهد داشت. "ویلیام روله" کاپیتان تیم ملی فرانسه که صاحب دو مدال نقره و برنز جهان است در این گروه حضور دارد. در این وزن شاهین جعفری هم حضور دارد که کار خود را با پیکار علیه علی عبدالعزیز از کویت شروع می‌کند. جعفری در صورت برد به دیدار کاراته‌کای اندونزی یا استرالیا می‌رود.
 
در وزن 84- کیلوگرم، مهدی سلطانی پس از یک دور استراحت با برنده دیدار اندونزی و هنک‌کنگ پیکار می‌کند. "ایواتارو آراگا" قهرمان آسیا و نایب قهرمان جهان از ژاپن در گروه مهدی سلطانی حضور دارد. در وزن 84+ کیلوگرم، سامان حیدری و ایمان سنچولی به ترتیب با "عمر سابرف" و "جورج کایسر" هر دو از اندونزی مبارزه می‌کنند. پیمان سلطانیان با "حامد النوام" از کویت پیکار می‌کند و هادی عرب در مبارزه نخست به مصاف "چامونگ مین" از کره‌جنوبی می‌رود. 
 
در بخش زنان و در وزن 50- کیلو گرم آلاله صعودی در نخستین گام باید با حریفی از ویتنام روبرو شود. در وزن 55- کیلوگرم شیما آل سعدی پس از یک دور استراحت، در گام نحست باید با برنده اندونزی و استرالیا پیکار کند. در این وزن "میکی کوبایاشی" دارنده مدال طلا و برنز رقابتهای جهانی و نفر اول کامبت گیمز 2013 در گروه آل سعدی حضور دارد. در وزن 68- کیلوگرم بهنوش نجفی پس از یک دور استراحت با برنده اندونزی و ویتنام پیکار می‌کند و پگاه زنگنه در گام اول با اندونزی مبارزه می‌کند و در صورت پیروزی به مصاف کاراته کای استرالیایی می‌رود. 
 
علیپور، رضازاده، حسن بیگی و پورشیب روی تاتامی دانشجویان 
 
امروز جمعه در دومین روز از نهمین دوره مسابقات دانشجویان چهار کاراته کای کشورمان به مساف رقبای خود می‌روند. در ادامه این مسابقات که در "مونته نگرو" جریان دارد در وزن 61- کیلوگرم بانوان "رزیتا علیپور" در نخستین مبارزه باید با "ماریا لیندان کرنر" از آلمان مبارزه کند و در صورت پیروزی با "بیلیج بیلکن" از ترکیه مصاف خواهد داشت. در این وزن 23 شرکت کننده دارد.
 
در وزن 68- کیلوگرم که 21 کاراته‌کا با هم رقابت دارند، "الهه رضا زاده" پس از یک دور استراحت در نخستین مبارزه به مصاف "الیزا آگیر" از فرانسه می‌رود. این فرانسوی دارای نقره امیدهای جهان در سال 2013 است و در امیدهای اروپای 2014 مدال طلا بدست آورده است. این کاراته‌کا در دو سال گذشته، در کاراته وان به 3 مدال نقره و یک برنز دست یافته است. رضازاده در صورت پیروزی مقابل این حریف، باید با برنده دیدار لهستان، اسلواکی و ترکیه مسابقه دهد.
 
در بخش مردان، "ابراهیم حسن بیگی" نماینده وزن 75 کیلوگرم کشورمان در نخستین مبارزه با "سوت کووسکی" از مقدونیه مبارزه می‌کند و در صورت پیروزی با برنده بلغارستان و اسلواکی رو در رو می‌شود. وزن منهای 75 کیلوگرم با 27 شرکت کنده شلوغ‌ترین وزن رقابتهای دانشجویان جهان است. "ذبیح الله پورشیب" دیگر نماینده تیم منتخب دانشجویان کشورمان است که پس از یک دور استراحت با برنده اسپانیا و برزیل دیدار می‌کند. این وزن 20 شرکت کننده دارد. 
 
مسابقات دانشجویان جهان از روز پنجشنبه 29 خردادماه به مدت چهار روز در کشور مونته نگرو پیگیری خواهد شد.