تبریز- خبرگزاری مهر: با گذشت بیش از یکسال از تشکیل کارگروه احیای دریاچه ارومیه توسط دولت تدبیر و امید متاسفانه تا کنون هیچ گونه اقدام اجرایی در این خصوص صورت نگرفته است بطوریکه در حال حاضر بیش از 94 درصد دریاچه خشک شده است و این دریاچه که روزگاری نگین آذربایجان نام داشت نفس های آخر خودش را می کشد.

به گزارش خبرنگار مهر،احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از تالاب های بین المللی و یکی از بزرگترین دریاچه های جهان چند سالی است که تیتر اکثر رسانه ها و مطبوعات داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است.

تشکیل کارگروه احیای دریاچه ارومیه پس از روی کار آمدن دولت یازدهم با اینکه سیاستی تحسین برانگیز بود و بارقه  امید را بیش از پیش در دل مردم ایجاد کرد ولی متاسفانه با گذشت یکسال از تشکیل این کارگروه هنوز هم فعالیت ها برای احیای دریاچه ارومیه منحصر در مطالعات کارشناسی شده است.

ولی سوالی که در این بین ذهن تعداد زیادی از مردم نه تنها جمهوری اسلامی ایران بلکه کل منطقه خاورمیانه را درگیر خود کرده است این است که بالاخره این مطالعات کارشناسی شده کی نتیجه خواهد داد؟ مردم تا به کی باید منتظر وعده های گاه و بی گاه مسئولان امر باشند.

انتقاد دومی که به برخی از هموطنان وارد است اینکه معضل دریاچه ارومیه را عملا به یک خواسته قومیتی تبدیل کرده اند که متاسفانه گاها نتیجه عکس می دهد و مسئولان کشوری و منطقه ای آن چنان که باید و شاید در این زمینه به درستی تصمیم نمی گیرند در حالیکه این یک مسئله زیست محیطی و حیاتی برای زندگی انسانها و حیوانات در این منطقه است که با خشک شدن دریاچه زندگی آنها تهدید خواهد شد.

همچنین اخیرا برخی نمایندگان  استان های همجوار آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی ، اظهاراتی متعصابه و شاید غیر منطقی درخصوص اجرای فاز دوم طرح انتقال آب زرینه رود به تبریز داشته اند و انتقال آب این رود به تبریز را که با هدف تامین آب شرب مردم آذربایجان شرقی و صنایع  با همان میزان قبلی صورت گرفته است دلیل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه می دانند در حالی که طبق اصول علم مهندسی آب ، دلیلی برای چنین تحلیلی وجود ندارد و حمید چیت چیان وزیر نیرو  با بیان اینکه فاز دوم انتقال آب زرینه رود به کلانشهر تبریز این طرح بدون اینکه افزایش حجم و ابعاد آبی در پی داشته باشد اجرا می شود.

 

 

دولت بودجه لازم برای احیای دریاچه ارومیه را تخصیص دهد

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر و رییس کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر بر ضرورت تسریع در تخصیص بودجه توسط دولت برای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرده و افزود:دولت با یک حرکت لاک پشتی برای نجات دریاچه ارومیه و حل بحران موجود گام بر می دارد ولی بالاخره درخواست به حق مردم است که بدانند مطالعات کارشناسی تا کی ادامه می یابد.

وی ادامه می دهد: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم در حدود 75 درصد از دریاچه ارومیه خشک شده بود که متاسفانه در حال حاضر بیش از 94 درصد از دریاچه ارومیه خشک شده است.

رضا رحمانی در ادامه سخنان خود از تشکیل کارگروه احیای دریاچه ارومیه در اولین جلسه هیات دولت یازدهم تشکر کرد و گفت: عده ای از مردم بر این باور هستند که دولت پس از خشک شدن 100 درصدی دریاچه ارومیه ، فعالیت های خود در خصوص احیای دریاچه ارومیه را آغاز خواهد کرد به همین دلیل دولت باید در اسرع وقت ، به مطالعات خاتمه داده و فعالیت های اجرایی خود در این خصوص را شروع کند.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نسبت به بروز طوفان های نمک در اطرف این دریاچه هشدار داد و گفت: دولت باید از حرکت لاک پشتی خود در این زمینه دست بردارد چرا که در غیر اینصورت شاهد مرگ زود هنگام نگین آذربایجان خواهیم بود.

وي در خصوص انتقال آب ارس به درياچه اروميه نيز گفت: در سال 85 موضوع انتقال آب ارس را بنده مطرح كردم و در آن برهه زماني نسبت به خشكسالي درياچه اروميه نيز تذكر داده شد ولي متاسفانه از سوي مسئولين وقت مورد توجه جدي قرار نگرفت.

رحماني ابراز اميدواري كرد دولت با رويكرد جدي تري به موضوع درياچه اروميه نگاه كند چرا كه جان مردم اين منطقه در خطر است.

 انتقال آب از خزر به دریاچه ارومیه ، بهترین روش برای احیای دریاچه

رییس شوراهای اسلامی آذربایجان شرقی،که مطالعاتی در خصوص احیاء دریاچه ارومیه داشته است،این دریاچه را موثرترین شاهرگ حیاتی منطقه آذربایجان عنوان می کند و می گوید:دریاچه ارومیه ، مایه حیات منطقه شمالغرب کشور است.

احتشام حاجی پور در این خصوص ادامه می دهد: دریاچه ارومیه نه تنها از بعد آبیاری  برای استان قابل اهمیت است بلکه از نظر اکوسیستم منطقه و تنوع زیستی در دریاچه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی یکی از مهم ترین عوامل ایجاد بحران زیست محیطی در دریاچه ارومیه را کاهش ریزش باران های فصلی و موسمی می داند و می گوید: یکی از عواملی که می تواند تا حد زیادی آب دریاچه را تامین کند ، افزایش بارش های فصلی است که در این صورت به صورت طبیعی شاهد ورورد آب به دریاچه خواهیم بود ولی متاسفانه شاهد کاهش روزافزون بارش های فصلی در منطقه هستیم بطوریکه انتظار نداریم آب دریاچه به صورت طبیعی به دست خود طبیعت تامین شود.

 

احتشام حاجی پور با انتقاد شدید از عملکرد دولت دهم در احیای دریاچه ارومیه ادامه می دهد: یکی دیگر از مهم ترین عواملی که باعث شد دریاچه در گذر زمان به چنین وضعیتی دچار گردد غفلت مسئولان مربوطه در دولت دهم بود که می توان گفت دولت دهم اصلا اهتمامی برای احیای دریاچه ارومیه نداشت.

وی در ادامه به شیوه های مصنوعی انتقال  آب به دریاچه اشاره کرده و می افزاید:انتقال مصنوعی آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه بهترین روش برای احیای کامل دریاچه ارومیه است.

احتشام حاجی پور در ادامه سخنان خود می گوید: تا فروردین ماه از عملکرد دولت در خصوص دریاچه ارومیه راضی نبودیم ولی خوشبختانه بعد از فروردین ماه مسئولان مربوطه همچون شخص رییس جمهور، وزیر نیرو و دکتر کلانتری به جد پیگیر احیای هرچه سریع تر دریاچه ارومیه هستند.

وی با تقدیر از عملکزد دولت تدبیر و امید در خصوص افزایش مطالعات کارشناسی شده در خصوص احیای دریاچه ارومیه می گوید:امیدواریم که هرچه سریع تر دولت تدبیر و امید، نتایج مطالعات کارشناسی شده خود در مورد دریاچه ارومیه را هرچه سریع تر عملیاتی نماید.

احتشام حاجی پور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از طرف شوراهای اسلامی استان آذربایجان شرقی ، عزم جدی برای احیای دریاچه ارومیه داریم می گوید: مجموعه مدیریت عالی استان نیز همچون نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز حضرت آیت الله مجتهد شبستری، دکتر جبارزاده ، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بیش از پیش پیگیر این مساله زیست محیطی مهم هستند.

عضو شورای شهر تبریز در بخش پایانی سخنان خود انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه را بهنترین شیوه برای احیای دریاچه عنوان می کند و می گوید: اینکه برخی از کارشناسان پیشنهاد انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه را مطرح می کنند خوب است ولی به نظر من انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه تنها می تواند سفره های زیر زمینی را تقویت کرده و در توسعه کشاورزی منطقه نقش ایفاء کند وگرنه فکر نمی کنم که آب ارس بتواند به صورت کامل ، دریاچه ارومیه را پر کند.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که وضعیت فعلی دریاچه ارومیه به مهمترین بحران کشور تبدیل شده است و شایسته است که تمامی مسئولان، کارشناسان با همراهی مردم سعی کنند که هرچه سریع تر به گسترش تبعات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه پایان دهند و امیدواریم دولت تدبیر و امید نیز هرچه سریع تر مطالعات کارشناسی شده خود را عملیاتی کند تا شاهد خشک شدن 6 درصد باقی مانده از دریاچه نباشیم.

-----------------------------------------------------
گزارش از: سید مرتضی مرتضوی