۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۷

سعادت اعلام کرد؛

جلب مشارکت مردمی تنها راه نجات دریاچه ارومیه/ نگاه سیاسی به مشکل دریاچه قابل قبول نیست

جلب مشارکت مردمی تنها راه نجات دریاچه ارومیه/ نگاه سیاسی به مشکل دریاچه قابل قبول نیست

ارومیه- خبرگزاری مهر: استاندار آذربایجان غربی جلب مشارکت مردم برای اجرای طرحهای نجات دریاچه ارومیه را ضروری دانست و گفت: در این راستا گروههای تخصصی تشکیل شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، قربانعلی سعادت شامگاه چهارشنبه در جریان دیدار با هاولينگ شو معاون دبير كل سازمان ملل و و رئیس دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه برنامه توسعه سازمان ملل متحد از اجرای کارگروههای تخصصی برای تشویق و آموزش مردم و جوامع محلی در جهت اجرای آبیاری های مدرن در اراضی کشاورزی حوضه آبخیز دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: تحقق این موضوع، می تواند کمک شایانی به احیای دریاچه ارومیه کند.

وی مشارکت مردم و جوامع محلی را لازمه اصلی نجات دریاچه ارومیه دانست و ضمن انتقاد از دید سیاسی به مسائل زیست محیطی، اظهار داشت: امروز نیازمند همکاری سازمان ملل متحد در خصوص نجات دریاچه ارومیه بوده و از تجربیات و دستاوردهای علمی دنیا برای احیای دریاچه استقبال و استفاده می کنیم.

استاندار آذربایجان غربی توسعه همکاری های بین المللی را فرصتی برای اتخاذ تصمیمات و اجرای راهکارهای بهتر برای احیای دریاچه ارومیه دانست و  عنوان کرد: تمام راهکارهای مربوط به احیای دریاچه ارومیه در طی چند ماه گذشته توسط دانشگاههای داخلی و خارجی و گروههای بین المللی مورد بررسی قرار گرفته و اکنون به مرحله جمع بندی این گزارشات رسیده ایم.

سعادت با بیان اینکه نتایج این تحقیقات و مطالعات در قالب یک گزارش جامع طی روزهای آتی در جلسه هیئت دولت با حضور رئیس جمهور مطرح و برای عملیاتی شدن آنها اعتبارات لازم تخصیص داده می شود، خواستار انتقال تجربیات علمی و تخصصی سازمان ملل متحد در امر احیای تالاب ها به مدیران و مسئولان استانی شد و گفت: آموختن راهکارهای علمی و کاربردی احیای دریاچه ارومیه بسیار مثمر ثمر  بوده و آذربایجان غربی آمادگی خود را برای بکارگیری این راهکارها اعلام می کند.

سعادت در بخش پایانی سخنان خود به جنگلهای سردشت اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه در سالهای گذشته شاهد تخریب بخشی از این جنگلها بوده ایم که لازم است با همکاری دانشگاههای داخلی و خارجی و همچنین گروههای مطالعاتی زیست محیطی بخصوص سازمان ملل متحد، تحقیقات و مطالعات لازم برای جلوگیری از نابودی این جنگلها انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این دیدار گفت: امروز تیم مهمان از نزدیک با مسائل و مشکلات موجود آشنا شدند و پس از دیدار از پارک ملی دریاچه ارومیه از نزدیک با جوامع محلی علاقه مند به مشارکت برای احیای دریاچه با توسعه طرح کشاورزی پایدار از حوضه دریاچه ارومیه نیز دیدار داشتند.

حسن عباس نژاد افزود: هم اکنون بحران دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهمترین مسایل و مشکلات مطرح در حوزه زیست محیطی و اقتصادی است که نیازمند تلاش دسته جمعی و بین المللی برای احیای این زیست بوم ارزشمند هستیم.

رئس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: طرح پایلوت توسعه کشاورزی پایدار با تاکید بر مشارکت جوامع محلی و کشاورزان در 40 سایت یا روستا که شامل 35 روستا واقع در شهرستانهای ارومیه، میاندوآب، مهاباد، نقده و سلماس و پنج روستا در استان آذربایجان شرقی است به عنوان سایتهای اصلی انجام می شود.

اسماعیل کریم زاده افزود: این طرح در این روستاها با همکاری شرکتهای خدمات فنی، مهندسی و مشاوره ای هر شهرستان با نظارت و هدایت کمیته اجرایی شهرستان و دهستان که متشکل از کارشناسانی از بخش های مختلف اجرایی سازمان و شهرستان هستند در حال اجراست.

ازسال آبی 75 – 74 تا کنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سالهای اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

بنا بر تحقیقات انجام شده از 18 سال پیش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از 5 سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دائمی با دارا بودن 102 جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

مساحت این دریاچه بیش از 570هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه های با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و... نیز به خطر خواهد افتاد.

 

کد خبر 2319909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha