۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۵:۳۶

گری لوییس تاکید کرد؛

مشکل دریاچه ارومیه تغییرات اقلیمی نیست/ جوامع محلی با نحوه حفاظت از آب آشنا شوند

مشکل دریاچه ارومیه تغییرات اقلیمی نیست/ جوامع محلی با نحوه حفاظت از آب آشنا شوند

ارومیه - خبرگزاری مهر: نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی را یکی از دلایل خشکی دریاچه ارومیه اعلام می کنند، گفت: مشکل کم آبی این دریاچه تغییرات اقلیمی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، گری لوییس ظهر پنجشنبه در  دیدار با مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و کارکنان محیط زیست آذربایجان غربی و پس از مشاهده کلیپی از وضعیت دریاچه ارومیه افزود: مشکل اصلی دریاچه تغییرات اقلیم نیست و مهمترین مساله این است که ما به عنوان جامعه محلی و ساکنان این حوضه چگونه بتوانیم از منابع آبی خودمان حفاظت کنیم.

وی با بیان اینکه من به مردم قول می دهم تا در این زمینه با تمام تلاش کار کنم و مردم این منطقه قول من را به عنوان یک پدر و انسان به یاد داشته باشند، اظهار داشت: متاسفانه طی سالهای اخیر و هم اکنون مقدار زیادی آب از سفره های تغذیه کننده دریاچه برداشت می شود که به نفع دریاچه نبوده که از طریق کشاورزی پایدار و با مدیریت پروژه های آبی، آب مورد نیاز را با شیوه های درست به دریاچه بازگردانیم.

نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه مساله دریاچه تنها منحصر به مردم این منطقه نیست و ما نیز در این زمینه به خاطر از دست دادن یک زیست بوم بسیار با ارزش جهانی نگران هستیم، عنوان کرد: انتظار مردم ارائه یک خروجی مطلوب از این نشستها و اقدامات است و امیدواریم با احیای دریاچه ارومیه مردم به خواسته خود برسند.

بنا بر تحقیقات انجام شده از 18 سال پیش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از 5 سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دایمی با دارا بودن 102 جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

مساحت این دریاچه بیش از 570هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه های با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و... نیز به خطر خواهد افتاد.

بر اساس آمار تا 16 خردادماه امسال تراز سطح آب دریاچه ارومیه به 1270.61 متر کاهش یافته است، این در حالی است که تراز سطح آب دریاچه ارومیه در زمان مشابه سال گذشته 1271.04 متر بوده که تراز اکولوژیک سطح آب دریاچه ارومیه 1274.10 متر است.

تراز حداکثر مشاهده شده سطح آب دریاچه ارومیه 1278.41 متر است که از ابتدای مهرماه سال گذشته تا کنون در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 274.1 میلیمتر بارندگی ثبت شده که این میزان در مدت مشابه سال قبل 368.2 میلیمتر و در دراز مدت مشابه 339.7 میلیمتر بود.

کد خبر 2320147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha