بروجرد - خبرگزاری مهر: پای ماجرای دنباله دار زندگی 40 ساله نزدیک به 15 هزار روستایی بروجرد در حاشیه محل انباشت زباله های این شهر که تا کنون در قالب گزارشهای متعدد خبرگزاری مهر پیگیری خبری شده است به کارگروه ویژه کشیده شد تا با پیگیری فرماندار بروجرد دستگاههای استانی و شهرستانی برای رفع مشکل پای کار بیایند.

به گزارش خبرنگار مهر، انباشت زباله در محل دفن زباله های شهری و اشباع شدن این محل، اعتراض مردم روستاهای اطراف را برانگیخته است که با کشانده شدن این معضل به رسانه ها و پیگیریهای جدی خبرگزاری مهر، مسئولین شهرستانی و استانی نسبت به تشکیل کارگروهی ویژه برای رفع مشکل اقدام کردند.

طی روزهای گذشته با انتشار خبر اعتراض 15 هزار روستایی بروجرد به وضعیت انباشت زباله ها در خبرگزاری مهر و پیگیریهای سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد و دیگر دستگاهها در کارگروه بهداشت و درمان بروجرد، کارگروهی برای رسیدگی هرچه سریعتر به مشکل محل دفن زباله های شهری بروجرد تشکیل شد.

در این راستا نخستین جلسه این کارگروه ویژه عصر روز سه شنبه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی تشکیل و طی این جلسه موضوعاتی مانند جانمایی محل جدید دفع زباله ها و مشخص کردن مالکیت و اعطای سند محل کنونی دفع زباله به منظور ساماندهی، حصارکشی و احداث کارخانه بازیافت مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس شورای روستا: مردم دیگر تحمل وضعیت موجود را ندارند

رئیس شورای اسلامی روستای سراب زارم در جلسه رسیدگی به مشکلات محل دفن زباله های شهری بروجرد اظهار داشت: مردم این روستا سالهاست که این مشکل را تحمل کرده اند و امروز دیگر توان تحمل بوی بد ناشی از انباشته شدن زباله ها را در محل دفن ندارند.

رضا شمسه افزود: مردم روستا از مسئولین می خواهند که محل دفن زباله های شهری از منطقه فعلی جابجا شود زیرا مشکلات ناشی از آلودگی انباشته شدن انواع زباله در منطقه سراب زارم بروجرد به حدی است که دیگر مردم تحمل ندارند.

وی به عمق مشکلات این روستاها اشاره کرد و ادامه داد: اگر محل دفن زباله های شهری از محل کنونی جابجا نشود مسئولین باید فکری به حال جابجایی روستای سراب زارم داشته باشند.

شمسه تصریح کرد: در صورتیکه جلسات و اقدامات برای رسیدگی به مشکلات محل دفن زباله هرچه سریعتر به نتایج مطلوب نرسد مردم نسبت به مهاجرت از روستا اقدام خواهند کرد.

فرماندار بروجرد: اعتراض مردم منطقه سراب زارم بروجرد بجا است

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد نیز در این جلسه در سخنانی اظهار داشت: تخلیه زباله در سراب زارم بروجرد مشکلاتی برای اهالی منطقه به وجود آورده است.

رضا آریایی با بیان این مطلب افزود: با وضعیت کنونی بیشتر از یکسال نمی توان از این محل استفاده کرد و باید محلی جدید با استانداردهای لازم تعیین شود.

وی ادامه داد: با مکان یابی محل جدید برای دفن زباله شهری بروجرد و بهبود وضعیت کنونی محل دفع می توان صدمات ناشی از دفن زباله را به حداقل برسانیم.

آریایی با بیان اینکه اعتراض مردم منطقه سراب زارم بروجرد بجا است، تصریح کرد: با همکاری دستگاههای مربوطه باید هرچه سریعتر محلی انتخاب شود که به طور قطع این اقدام زمان بر خواهد بود.

وی افزود: این محل باید به طور قانونی و مطابق استانداردها تعیین شود که در آینده مشکلات امروز را نداشته باشیم.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد با بیان اینکه شهرداری باید تا پایان ماه رمضان طرح تفکیک زباله را در دستور کار خود قرار دهد، اظهار داشت: با اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء حجم زباله های وارد شده به محل دفن کاهش پیدا می کند.

میزان آلودگی محل کنونی دفع زباله های بروجرد به حداقل برسد

وی افزود: همچنین شهرداری باید شرایطی را که موجب ایجاد تعفن و بوی بد در محل دفن زباله ها شده است را به حداقل برساند و پیشنهاد می شود مدیریت محل دفن را در قالب طرحی قانونی به مردم منطقه بدهیم تا مشکلات کمتر شود.

وی تصریح کرد: یک کارگروه برای گرفتن سند مالکیت زمین محل دفع زباله های بروجرد نیز باید مشخص شود زیرا شهر در حال توسعه است ممکن است در سالهای آینده به فضای سبز و دیگر موارد تغییر کاربری داده شود.

آریایی با اشاره به احداث کارخانه بازیافت در محل دفن زباله های شهری بروجرد ادامه داد: احداث کارخانه بازیافت تنها برای یک شهر توجیه اقتصادی ندارد و باید این موضوع با حضور شهرداران شهرهای همجوار بروجرد و با تشکیل جلسه در استانداری به صورت یک کار مشترک انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر معدوم سازی سگهای محل دفن زباله در دستور کار شهرداری و محیط زیست بروجرد قرار گرفته است و تلاش می شود میزان آلودگی را در این محل به حداقل ممکن برسانیم.

شورای شهر: احداث کارخانه بازیافت در دستور کار قرار دارد

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد نیز در این رابطه اظهار داشت: با توجه به نظر سازمان شهرداریها احداث کارخانه بازیافت در بروجرد پیشنهاد شده است که باید برای اجرای آن یک طرح کارشناسانه تهیه و ارائه داده شود.

محمدرضا معظمی گودرزی افزود: با استخدام یک تیم مشاور در راستای احداث کارخانه بازیافت می توان با مشارکت شهرهای همجوار احداث این کارخانه بازیافت را در بروجرد اجرایی کنیم.

وی بیان داشت: همه در قبال این موضوع مسئول هستیم و باید با کار کارشناسی مشکلات مردم منطقه را حل کنیم.

نماینده مردم: رسیدگی فوری به وضعیت محل دفع زباله بروجرد

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه از وضعیت کنونی محل دفن زباله های شهری بروجرد انتقاد کرد و افزود: مردم روستای سراب در رابطه با مشکلات ناشی از آلودگی زباله های شهری و محل آن تحمل زیادی به خرج داده اند.

بهرام بیرانوند تصریح کرد: رسیدگی به وضعیت نامساعد موجود باید به طور فوری در دستور کار قرار بگیرد و به مردم قول بدهیم که با اقدامات انجام شده ظرف چند روز آینده دیگر بوی تعفن ناشی از زباله ها را استشمام نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: اگر مردم با این موضوع قانونی برخورد کنند به طور قطع مسئولان محکوم خواهند شد و مردم می توانند بابت سلامت خود غرامت درخواست کنند.

ویژگیهای زمین مورد نیاز برای محل جدید دفع زباله بروجرد

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد نیز در این رابطه عنوان کرد:  40 سال پیش منابع طبیعی زمینی را در اختیار شهرداری وقت گذاشته که تا کنون سند مالکیت آن مشخص نشده است.

داریوش عباسی با بیان اینکه مالکیت زمین محل دفن زباله های شهری بروجرد در حال حاضر مشخص نیست و همه ادعای مالکیت زمین را دارند، افزود: محل جدید برای تعیین محل دفن زباله ها باید دارای پارامترهایی باشد تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

وی بیان داشت: منابع طبیعی همیشه به دنبال این است که اراضی در حالت موات را برای اینگونه مصارف ارائه دهد.

عباسی تصریح کرد: مکانی که نفوذ ناپذیرباشد، پوشش گیاهی نداشته، به دوراز محل زندگی مردم باشد و حداکثر فاصله را با شهر داشته باشد، مناسبترین محل برای دفن زباله است.

وی تصریح کرد: اگر شهرداری زمینی را برای محل دفع جدید زباله های بروجرد مشخص کرده، به منابع طبیعی اعلام کند تا اقدامات بعدی را انجام دهیم.

محیط زیست: بهبود وضعیت محل کنونی دفع زباله و تدابیر کارشناسانی برای انتخاب محل جدید

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان نیز در این رابطه افزود: محل کنونی دفن زباله های شهری بروجرد در حال حاضر وضعیت بدی دارد که به نفع سلامت مردم منطقه نیست.

مهرداد فتحی بیرانوند با بیان اینکه برای رسیدگی به مشکلات این محل می بایست نظرات کارشناسی شده اعمال شود، تصریح کرد: داشتن نگاهی فرهنگی به مسائل زیست محیطی و بهداشتی پیرامون زندگی می تواند در رفع بسیاری از مشکلات موثر باشد.

فتحی بیرانوند تصریح کرد: در سالهای گذشته طرحهای خوبی در راستای پاکیزه سازی شهر در بروجرد شروع شده که امید است امروز با فرهنگسازی مردم بتوانند مسئولان را در اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء یاری دهند.

وی افزود: در حال حاضر برای رفع موقت مشکلات ناشی از انباشته شدن زباله در محل دفن فعلی باید حصار کشی لازم انجام و زباله های عفونی و بیمارستانی از دیگر زباله ها تفکیک و سگهای موجود در منطقه معدوم شوند تا وضعیت بطور موقت بهبود یابد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان ادامه داد: اما برای حل قطعی بحران باید با رویکردی جدید در آینده و با استفاده از تکنولوژیهای روز بتوانیم در راستای حل مشکل طلای کثیف در بروجرد گام برداریم.

وی با بیان اینکه تمامی موارد برای محل جدید دفن زباله باید کارشناسی شده باشند، افزود: با در نظر گرفتن تمامی موارد کارشناسی شده برای تعیین مکانی جدید برای دفن زباله های شهری بروجرد می توانیم این مشکل را برای همیشه در این شهرستان حل کنیم.

فتحی بیرانوند تصریح کرد: این واحد با آمادگی کامل در خدمت سلامت مردم بروجرد است تا با حل مشکلات بتواند مسائل را ساماندهی کند.

منابع طبیعی: مراحل قانونی تملک زمین محل دفع زباله های بروجرد انجام نشده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان نیز با بیان اینکه منابع طبیعی عرصه های مختلفی دارد، افزود: عرصه های منابع طبیعی یا خارج از شهر هستند یا طبق نقشه های جامع اراضی مشخص و مالکیت آن اعلام می شود.

مهرداد بهاروندی تصریح کرد: لذا مطابق نقشه حریم شهری زمین محل دفن زباله های شهری باید مشخص شود که در حریم محدوده تحت پوشش مسکن و شهرسازی است یا خیر.

وی اظهار داشت: طبق صورت جلسه موجود زمین فعلی در 40 سال پیش به عنوان مکان دفن زباله های شهری بروجرد انتخاب می شود که متاسفانه برای گرفتن سند مالکیت زمین آن تا کنون مراحل قانونی انجام نشده است.

بهاروند با بیان اینکه به خاطر عدم هماهنگی در مشخص کردن مالکیت زمین محل دفن زباله های شهری بروجرد این موضوع نمود بیشتری پیدا کرده است، ادامه داد: شهرداری تا کنون متوجه نشده است که برای گرفتن سند مالکیت زمین باید چه مسیرهایی را طی کند و به همین خاطر نتوانسته مشکلی را حل کند.

وی تصریح کرد: لذا طبق قانون شهرداری بروجرد تا کنون غیر قانونی در ملک منابع طبیعی اقدام به دفن زباله کرده است.

وی با اشاره به احداث کارخانه بازیافت زباله در بروجرد بیان داشت: شهرداری بروجرد باید با ارائه یک طرح توجیهی به احداث کارخانه بازیافت زباله اقدام کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با بیان اینکه باید شهرداری مشکل تملک زمین را هرچه سریعتر حل کند، ادامه داد: شهرداری ملزم است یک نقشه"یو تی ام" از زمین محل دفن زباله شهری بروجرد تهیه کند و برای مکان یابی به منابع طبیعی ارسال کند تا آنجا آنالیز شود که محل فعلی در حوزه استحفاظی یا حریم شهر است که پس از آن از کانال مسکن و شهرسازی باید به این موضوع رسیدگی شود.

وی یادآور شد: شهرداری بروجرد باید تا پایان هفته این اقدام را انجام دهد تا پس از بررسی های لازم مالکیت زمین محل دفن بروجرد مشخص شود.