خرم آباد - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد پیشگیری از گرفتاریها و مشکلات را از آثار شکر نعمت دانست و گفت: قدردانی از صفات مومنان است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی صبح یکشنبه در جلسه تفسیر قرآن در مسجد بعثت خرم آباد با تفسیر آیات هفتم و هشتم سوره مبارکه ابراهیم اظهار داشت: این آیات راجع به شکر نعمت است.

وی ادامه داد: ما در نعمت های الهی غرق هستیم و وظیفه مان در برابر این نعمت های الهی شکر نعمت است. آیه 7 و 8 سوبه ابراهیم به ما دستور می دهد که در برابر نعمت های الهی شکرگذار باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه اگر در مقابل نعمت های الهی شکر کنیم فزونی نعمت و اگر شکر نکنیم عذاب الهی شامل حال ما می شود، تصریح کرد: این آیات به ما می گوید که اگر شکر کنید به نفع شماست و اگر کفر نعمت کنید به خدا ضرری نمی رسد چون او بی نیاز است.

حجت الاسلام میرعمادی به برخی نکات مطرح شده در این آیات اشاره کرد و گفت: نکته نخست این است که خداوند بی نیاز بود و شکرگذاری وظیفه ماست چرا که شکر کردن ما هیچ نفعی برای خداوند ندارد.

وی عنوان کرد: اگر همه انسان ها کفران نعمت کنند و شکر نعمت نکنند هیچ زیانی به خداوند متعال نمی رسد چون خدا بی نیاز و غنی است. واجب الوجود است و اگر نیازمند بود واجب الوجود نبود. مفهوم غنی بودن و حمید بودن این است که همه کمالات در خداوند متعال جمع است.

حجت الاسلام میرعمادی نکته دوم در این آیات را آثار و فواید شکرگزاری دانست و افزود: اولین اثر شکر نعمت فزونی نعمت است همانطور که کفر نعمت باعث عذاب می شود. پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: کسی که شکر خداوند را به جای آورد خداوند روزی اش را زیاد می کند.

وی ادامه داد: دومین اثر شکر نعمت پایداری و تداوم نعمت است. خداوند متعال می فرماید: اگر شما شکر نعمت را به جا آورید نعمت و کیفیت نعمت را زیاد می کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: سومین اثر شکر نعمت جلب محبت خداوند است و خداوندی که نعمت دهنده است راضی می شود. خداوند بندگان شاکر را دوست دارد.

وی اثر چهارم شکر نعمت را آمرزش گناهان دانست و بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: چهار صفت است که اگر در کسی باشد اگر چه سرتا پا گناه باشد خداوند بدی های او را تبدیل به حسنات می کند که این صفات صداقت و راستگویی، حیا و پاکدامنی، اخلاق نیکو و شکر نعمت است.

حجت الاسلام میرعمادی یادآور شد: پنجمین اثر شکر نعمت پیشگیری از گرفتاری ها و مشکلات است. امام صادق(ع) می فرمایند: شکر نعمت نگهدار انسان از فتنه هاست و در حدیثی دیگر نیز می فرمایند: شاکر نعمت از گرفتاری ها در امان است.

وی تصریح کرد: باید شکرگذاری در رفتار ما اثرگذار باشد و ما دیگر گناه و نافرمانی خداوند را نکرده و نعمت خدا را در معصیت صرف نکنیم.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه از وسیله های نعمت مانند پیامبران و اهل بیت و پدر و مادر و معلمان و... باید تشکر شود، عنوان کرد: حتی از برخی از مردم که احسان و نیکی می کنند نیز باید تشکر شود چرا که امام سجاد(ع) می فرمایند: شکرگذارترین شما نسبت به خدا شکرگزارترین شما نسبت به مردم است.

وی با بیان اینکه از صفات مومن قدردانی است، عنوان کرد: امام رضا(ع) می فرمایند: کسی که از انسان هایی که وسیله نعمت شده اند تشکر نکند از خدا تشکر نکرده است.