۱۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۰۳

حجت الاسلام میرعمادی:

پیشگیری از گرفتاریها و مشکلات از آثار شکر نعمت/ قدردانی از صفات مومنان است

پیشگیری از گرفتاریها و مشکلات از آثار شکر نعمت/ قدردانی از صفات مومنان است

خرم آباد - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد پیشگیری از گرفتاریها و مشکلات را از آثار شکر نعمت دانست و گفت: قدردانی از صفات مومنان است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی صبح یکشنبه در جلسه تفسیر قرآن در مسجد بعثت خرم آباد با تفسیر آیات هفتم و هشتم سوره مبارکه ابراهیم اظهار داشت: این آیات راجع به شکر نعمت است.

وی ادامه داد: ما در نعمت های الهی غرق هستیم و وظیفه مان در برابر این نعمت های الهی شکر نعمت است. آیه 7 و 8 سوبه ابراهیم به ما دستور می دهد که در برابر نعمت های الهی شکرگذار باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه اگر در مقابل نعمت های الهی شکر کنیم فزونی نعمت و اگر شکر نکنیم عذاب الهی شامل حال ما می شود، تصریح کرد: این آیات به ما می گوید که اگر شکر کنید به نفع شماست و اگر کفر نعمت کنید به خدا ضرری نمی رسد چون او بی نیاز است.

حجت الاسلام میرعمادی به برخی نکات مطرح شده در این آیات اشاره کرد و گفت: نکته نخست این است که خداوند بی نیاز بود و شکرگذاری وظیفه ماست چرا که شکر کردن ما هیچ نفعی برای خداوند ندارد.

وی عنوان کرد: اگر همه انسان ها کفران نعمت کنند و شکر نعمت نکنند هیچ زیانی به خداوند متعال نمی رسد چون خدا بی نیاز و غنی است. واجب الوجود است و اگر نیازمند بود واجب الوجود نبود. مفهوم غنی بودن و حمید بودن این است که همه کمالات در خداوند متعال جمع است.

حجت الاسلام میرعمادی نکته دوم در این آیات را آثار و فواید شکرگزاری دانست و افزود: اولین اثر شکر نعمت فزونی نعمت است همانطور که کفر نعمت باعث عذاب می شود. پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: کسی که شکر خداوند را به جای آورد خداوند روزی اش را زیاد می کند.

وی ادامه داد: دومین اثر شکر نعمت پایداری و تداوم نعمت است. خداوند متعال می فرماید: اگر شما شکر نعمت را به جا آورید نعمت و کیفیت نعمت را زیاد می کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: سومین اثر شکر نعمت جلب محبت خداوند است و خداوندی که نعمت دهنده است راضی می شود. خداوند بندگان شاکر را دوست دارد.

وی اثر چهارم شکر نعمت را آمرزش گناهان دانست و بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: چهار صفت است که اگر در کسی باشد اگر چه سرتا پا گناه باشد خداوند بدی های او را تبدیل به حسنات می کند که این صفات صداقت و راستگویی، حیا و پاکدامنی، اخلاق نیکو و شکر نعمت است.

حجت الاسلام میرعمادی یادآور شد: پنجمین اثر شکر نعمت پیشگیری از گرفتاری ها و مشکلات است. امام صادق(ع) می فرمایند: شکر نعمت نگهدار انسان از فتنه هاست و در حدیثی دیگر نیز می فرمایند: شاکر نعمت از گرفتاری ها در امان است.

وی تصریح کرد: باید شکرگذاری در رفتار ما اثرگذار باشد و ما دیگر گناه و نافرمانی خداوند را نکرده و نعمت خدا را در معصیت صرف نکنیم.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه از وسیله های نعمت مانند پیامبران و اهل بیت و پدر و مادر و معلمان و... باید تشکر شود، عنوان کرد: حتی از برخی از مردم که احسان و نیکی می کنند نیز باید تشکر شود چرا که امام سجاد(ع) می فرمایند: شکرگذارترین شما نسبت به خدا شکرگزارترین شما نسبت به مردم است.

وی با بیان اینکه از صفات مومن قدردانی است، عنوان کرد: امام رضا(ع) می فرمایند: کسی که از انسان هایی که وسیله نعمت شده اند تشکر نکند از خدا تشکر نکرده است.

کد خبر 2326039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha