مجموعه مقالاتی درباره شیرمحمد اسپندار و موسیقی سیستان و بلوچستان به همت ایرج افشار سیستانی و شیرمحمد ملازهی گردآوری شده و منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد دین دشتی، مدیر اجرایی همایش شیرمحمد اسپندار ازانتشار کتابی درباره این نوازنده بلوچ خبر داد و افزود: مجموعه مقالاتیکه درباره شیرمحمد اسپندار، تنها دونلی‌نوازایران و همچنین موسیقی و آداب و رسوم مردم سیستان و بلوچستان نوشته شده به همت ایرج افشار سیستانی و شیرمحمد ملازهی گردآوری و همزمان با مراسم بزرگداشت اسپندار منتشر می‌شود.

به گفته مدیر اجرایی همایش شیرمحمد اسپندار، انتشار کتاب درباره موسیقی و فرهنگ سیستان و بلوچستان، تنها یکی از کارهایی است که همزمان با بزرگداشت این نوازنده اجرا می‌شود. علاوه بر این قرار است سه تندیس از شیرمحمد اسپندار در تهران، خیابان ایرانشهر و دو دیگر در استان سیستان و بلوچستان، شهرهای ایرانشهر و بمپور نصب شود.

همایش بزرگداشت شیرمحمد اسپندار، نیمه مرداد ماه برگزار می‌شود و تا آن زمان قرار است مجموعه مقالاتی که به کوشش ایرج افشار سیستانی و شیرمحمد ملازهی گردآمده و به زندگی و سبک نوازندگی شیرمحمد اسپندار و همچنین به موسیقی و فرهنگ سیستان و بلوچستان می‌پردازد منتشر شود. البته به گفته دشتی، تا زمانی که کتاب در دست مخاطب قرار نگیرد، همه چیز در مرحله حرف باقی می‌ماند.