۲۲ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۴۳

مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت:

صدای تنها دونلی‌نواز ایران را شنیدیم/ به زودی به دیدارتان می‌آییم

صدای تنها دونلی‌نواز ایران را شنیدیم/ به زودی به دیدارتان می‌آییم

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ایران از پیگیری وضعیت و خواسته‌های شیراحمد اسپندار تنها دونلی نواز ایران خبر داد.

عباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت استاد شیرمحمد اسپندار نوازنده پیشکسوت ساز دونلی که امروز در گفتگو با مهر درباره کم‌توجهی مسوولان به هنرمندان پیشکسوت شهرستان‌ها صحبت کرده بود، گفت: متاسفانه این استاد گرانقدر موسیقی که از بزرگان موسیقی نواحی ما هستند هنوز به عضویت موسسه ما در نیامده‌اند.

وی افزود: در اولین فرصت و در اوایل هفته آینده برای عضویت ایشان در موسسه هنرمندان پیشکسوت اقدام خواهیم کرد تا ولو به صورت ناچیز بتوانیم در رفع مشکلات مادی و یا در مورد بحث تکریم این هنرمند گامی برداریم.

عظیمی خاطرنشان کرد: دیدار با هنرمندان نواحی در دستور کار موسسه ما قرار دارد و من سال گذشته طی بازدیدی که از شهرهای استان خراسان جنوبی و گلستان داشتم با برخی از هنرمندان نواحی که آنها نیز مانند استاد اسپندار عزیز فعال در عرصه موسیقی محلی بودند، دیدار کردم. مطمئنا در اولین فرصت به دیدار استاد اسپندار هم خواهم شتافت تا وظیفه خودم را در قبال هنرمندی که همتا ندارد انجام داده باشم.

وی استاد اسپندار را عضو بعدی موسسه هنرمندان پیشکسوت دانست و بیان کرد: با توجه به سن استاد اسپندار و مشمول بودنشان در قوانین عضویت موسسه ما به صورت حتمی این نوازنده را به عضویت موسسه درخواهیم آورد.

استاد شیر محمد اسپندار که در شهرستان بمپور بلوچستان به دنیا آمده است. او در نوجوانی به کشور پاکستان سفر کرد و در سال 37 بعد از کسب تجربه در حوزه موسیقی به ایران بازگشت. این هنرمند موسیقی نواحی تا سال 62 برای نواختن موسیقی بلوچی از تک نی نیز استفاده کرده است.

اسپندار که موفق به کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه شده است هم اکنون به نوعی تنها دونلی نواز موسیقی نواحی ایران است.

ساز دونلی ساز بادی كمیاب و متشكل از دو نی است كه در اصطلاح محلی به آن نر و ماده می گویند و در آن نی راست با هفت سوراخ نغمه اصلی را می نوازد و نی چپ با هشت سوراخ اجرای نت پایه را بر عهده داشته و بصورت واخوان استفاده می شود. نواختن دونلی بسیار دشوار است و تنها معدودی از نوازندگان بلوچ قادر به اجرای آن هستند.

کد خبر 2268316

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha