اردبیل – خبرگزاری مهر: سند برنامه پنج ساله ششم توسعه استان اردبیل با دیدگاه های آمایشی از سوی معاون برنامه ریزی استانداری اردبیل به خبرگزاری مهر اعلام شد.

محمد باقر بهشتی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: در راستای تحقق اهداف چشم انداز بلند مدت توسعه کشور، نظریه پایه توسعه ملی و جهت گیری های آمایش سرزمین با توجه به ویژگی ها، ماموریت و وظایف اصلی استان مصوب شده است.

وی تاکید کرد: صنایع با اولویت صنایع دانش بنیان و صنایع تبدیلی، کشاورزی صنعتی، تجارت و گردشگری به عنوان اولویت های برنامه ششم توسعه اردبیل در نظر گرفته شده است.

به گفته بهشتی تکیه بر اولویت های فوق مانع از بهره گیری سایر توانمندی ها و ظرفیت های استان نخواهد بود.

معاون برنامه ریزی استاندار  معتقد است که با تبدیل این برنامه ها به قانون تا شهریور ماه سال آینده می توان بسیاری از نیازهای استان را محقق ساخت.

وی اصلی ترین راهبردهای استان را شامل 24 بند که 10 بند آن به حوزه کشاورزی استان پرداخته است، عنوان کرد که به آن اشاره می شود.

1. توسعه صنایع شامل صنایع مادر، صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع تولید ماشین آلات و ادوات کشاورزی، صنایع کانی فلزی و غیر فلزی، صنایع الکترونیک، صنایع شیمیایی، پتروشیمی، صنایع معدنی.

2. توسعه صنایع دانش بنیان و ایجاد مراکز تحقیقاتی مرتبط با این صنایع از قبیل صنایع نانو، بیوتکنولوژی، تاسیس دانشگاه صنعتی و پارک علم و فن آوری و تجاری نمودن ایده ها و تحقیقات.

3. تسریع در انجام فعالیت های زمین شناسی و اکتشاف تفضیلی و فرآوری مواد معدنی با ارزش در زون های سه گانه بالقوه معدنی(حاشیه قزل اوزن، باغروداغ و سبلان- قره سو) و سایر مناطق مستعد و تقویت مراکز تحقیقاتی و پژوهشی معدنی.

4. توسعه کشاورزی صنعتی و ارگانیک به عنوان تسهیل کننده و محرک توسعه استان با توجه به منابع بالقوه و بالفعل نیروی انسانی و امکانات مناسب آب و خاک و پوشش گیاهی استان و تقویت مراکز تحقیقاتی و کشاورزی با کارکرد ملی در مناطق مستعد استان.

5. توسعه فعالیت های کشاورزی با اولویت زیربخش های زراعت با تاکید بر اصلاح الگوی کشت، باغداری، دامپروری متمرکز صنعتی، افزایش ظرفیت تولیدی و توسعه پرورش آبزیان و زنبورداری صنعتی،بیمه محصولات کشاورزی و ایجاد بورس محصولات کشاورزی.

6. مدیریت بهینه آب از طریق استفاده از روش های نوین آبیاری، استفاده چند باره از آب، حفاظت کمی و کیفی منابع آب و توسعه منابع آب با ارتقا سطح فن آوری جهت توسعه اراضی زیر کشت از طریق مهار و انتقال آب های سطحی با اولویت رودخانه های مرزی و تکمیل شبکه های آبیاری پایین دست سدها.

7. انتقال آب از رودخانه کر جمهوری آذربایجان در قالب همکاری های بین دو کشور از طریق مبادله انرژی.

8. انتقال آب از رودخانه آق چای استان گیلان و تخصیص آب از رودخانه قزل اوزن به استان

9. حفظ و احیای اراضی کشاورزی و جنگلی و مرتعی و تضمین بهره برداری بلند دست از آن ها با رعایت موازین توسعه پایدار.

10. تقویت و توسعه زیرساخت های تجاری از طریق ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، توسعه مبادلات مرزی، تاکید بر افزایش همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه و آسیای میانه، صدور محصولات فرآوری شده استان به سایر مناطق و تقویت و توسعه خدمات نگه داری محصولات کشاورزی، استفاده از روش های نوین بازاریابی و بسته بندی محصولات، راه اندازی روش های نوین عرضه کالا و خدمات به مشتریان در مناطق مختلف استان و گسترش ترانزیت کالا با کشورهای همجوار از طریق توسعه و تجهیز مبادی ورودی و خروجی کالا و مسافر.

11. تقویت وتوسعه زیر ساخت های شبکه حمل  و نقل استان از طریق تسریع در احداث شبکه ریلی استان و اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان در راستای استفاده از موقعیت فراملی کشور و ارتقا کیفی  شبکه راه های درون و بین استانی با تاکید بر توسعه آزاد راه ها و چهار بانده نمودن محورهای اصلی، تغییر محل فرودگاه اردبیل و توسعه فرودگاه پارس آباد.

12. تقویت خدمات برتر در زمینه های آموزش عالی، گمرکی، خدمات فنی و مهندسی، بهداشتی و درمانی از طریق نوسازی و احداث مراکز درمانی مورد نیاز استان به منظور ارائه خدمات درمانی به کشورهای همجوار.

13. توسعه و تجهیز شبکه های انتقال انرژی، تسریع در گازرسانی به مراکز اصلی استقرار جمعیت و فعالیت و شناسایی و بهره برداری ازذخایر نفتی منطقه مغان و توسعه بهره برداری از انرژی های نو( شامل انرژی خورشیدی، انرژی باد و زمین گرمایی)

14. توسعه و تکمیل تاسیسات و تجهیزان مخابراتی جهت ارائه خدمات ارتباطی با سرعت و امنیت بالا و افزایش مراکز ارائه دهنده خدمات اطلاعاتی همراه با توسعه مراکز آموزشی مرتبط.

15. تقویت و تجهیز و توسعه امکانات و تاسیسات اقامتی و گردشگری با توجه به جاذبه های تاریخی و طبیعی استان(نظیر چشمه های آب گرم معدنی)جهت پذیرش گردشگران  داخلی و خارجی و ایجاد پیوند با گردشگری استان های همجوار در قالب محورهای سه گانه(رشت- اردبیل- تبریز، سالم-خلخال- اردبیل، اهر- مشگین- اردبیل) و تضمین پایداری گردشگری از طریق بازاریابی، تبلیغ و توسعه گردشگری با استفاده از فناوری های نوین بازاریابی.

16. افزایش میزان بهره گیری از منابع خارجی در راستای توسعه بخش های صنعت، کشاورزی و گردشگری از طریق هدایت و حمایت و جلب سرمایه گذاری های مشترک و مستقیم خارجی.

17. تقویت زیربناهای شهری جهت افزایش کارایی استان در پذیرش نقش بیشتر در فرآیند توسعه ملی و منطقه ای.

18. ساماندهی نظام مراکز زیست و فعالیت و خدمات رسانی استان با اولویت توسعه کانون های متوسط شهری و تجهیز آن ها در راستای عدم تمرکز و ایفای وظایف استانی در سطوح پایین تر و ساماندهی عشایر.

19. توسعه فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی مراکز آموزش عالی استان با هدف آموزش نیروهای متخصص مورد نیاز توسعه استان.

20. توسعه آموزش های فنی و حرفه ای کاربری با توجه به الزمات توسعه و گرایش های تخصصی فعالیت ها در استان.

21. تقویت زیر ساخت های مناسب تولید و ایجاد اشتغال مولد و تنوع بخشی و گسترش فعالیت های مکمل( به ویژه صنایع تبدیلی کوچک و خدمات نوین) به منظور افزایش سطح درآمد روستاییان.

22. ارتقا شاخص های توسعه انسانی استان با تاکید بر ارتقا شاخص های دانایی، سلامت و درآمد سرانه واقعی.

23. تقویت سرمایه اجتماعی و تقویت ارتباط بین اقتصاد و فرهنگ از طریق اعتماد سازی بین دولت و مردم و اعتلای معرفت دینی، ارزش های فرهنگی و بهبود الگوهای رفتاری مردم.

24. مدیریت توسعه استان با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، رعایت ملاحظات زیست محیطی و آمایشی، تقویت مشارکت های مردمی(بخش خصوصی) و سازمان های مردم نهاد(NGO ها).