بجنورد - خبرگزاري مهر: معاون پيشگيري اداره كل بهزيستي خراسان شمالي گفت: هم اكنون بيش از هزار معتاد در مراكز درماني ترك اعتياد خراسان شمالي تحت درمان قرار دارند.

هاجر پاكدين در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اينكه 87 مركز درماني ترك اعتياد در اين استان درحال حاضر فعاليت مي كنند، افزود: درمان در اين مراكز به صورت سرپايي، اقامت ميان مدت، اقامت غيردارويي اجتماعي، اقامتي ويژه معتادان پرخطر و تزريقي انجام مي شود.

وي با اشاره به اينكه كاهش آسيب افراد معتاد يكي از برنامه هاي اصلي اين اداره كل در استان است اظهار داشت: اين برنامه در راستاي سوق دادن معتادان از مواد مخدر صنعتي به سنتي است چراكه ترك اعتياد اين افراد در مواد مخدر صنعتي امكان پذير نيست.

پاكدين  با تاكيد بر ضرورت پيشگيري استفاده از مواد مخدر، اظهار داشت: پارسال به  44 هزار نفر از شهروندان خراسان شمالي آموزش هاي لازم در خصوص روش هاي پيشگيري ازاعتياد، مضرات و پيامدهاي مصرف آن ارائه شد.

وي با تاكيد بر اينكه مواد مخدر صنعتي مي تواند بر اعصاب و روان افراد تاثير به سزايي داشته باشد، تصريح كرد: متاسفانه در استان تعداد بيماران اعصاب و روان روبه رشد است كه استفاده از مواد مخدر صنعتي نيز يكي از دلايل آن محسوب مي شود.

به گفته پاكدين با افزايش بيماران اعصاب و روان در خراسان شمالي طي چند سال گذشته سن مبتلايان به اين بيماري از 35 سال به 18 سال و بعضا به 14 سال رسيده است.

اين مسئول با اشاره به اينكه در حال حاضر بيماران اعصاب و روان و معلوليت هاي جسمي و حركتي بيشترين آمار معلولان استان را به خود اختصاص مي دهند عنوان كرد: دلايل بسياري باعث افزايش اين نوع معلوليت ها در افراد مي شود.

معاون پيشگيري اداره كل بهزيستي استان بروز تصادفات، بروز آسيب به اعضاي بدن افراد شاغل در كارگاه هاي صنعتي، كارخانجات و ... را از دلايل افزايش معلوليت هاي جسمي و حركتي بر شمرد.

وي تاكيد كرد: بايد با برنامه ها ريزي هاي مناسب از افزايش بيماران اعصاب و روان و همچنين استفاده افراد در سنين پايين از مواد مخدر صنعتي جلوگيري كرد.